Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Gerolf

Onderdompelen in warm water werkt ook ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

Gerolf dat had ik reeds gedaan in 80% warm water maar dat hielp ook niet.
Ik ga eens gaan voor dat gat in die paal .
Nu heb ik een gleufje waar de draad in past .
Welk ik dan terug dicht giet met hars en laat uitharden .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

eindelijk de Shapeways HLR84 kap en het roco chassis samen gezet tot rijdend model, bijna afgewerkt model. Kap en chassis liggen hier zo'n 5j. SMD ledjes erin, bedankt china om de 1e echt minder licht te laten geven dan de andere :(, decoder erin en berg kabeltjes in de kap weg te steken.
nu nog hekkenwerk fixen en koppeling. MAAR het werkt en rijdt  ;D ;D ;D
Greetz

Thommy

raf

Module bakken die in afflligem gestaan hebben opnieuw aan het bekabelen .
Alles reed perfect maar daar alles aan de zijkanten vast zat gaf dit problemen met transporteren .
Het enige probleem waren de mee gebogen wissels en die zijn er ook reeds onderuit gesmeten.
Elke bak gaat ook zijn eigen 12 volt voeding krijgen want op een beurs is de voeding niet altijd stabiel .
De wissels van het schaduw station worden dan gestuurd met oude V2 en V3 decoders .
Dus ja een beetje veel werk maar de bekabeling wordt overzichtelijker en ook gelabeld

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

svvander

Enkele voorbereidingen aan het doen voor de beurs, clubzaken in orde aan het brengen (waarover hopelijk volgend weekend meer nieuws) en thuis aan het opruimen. Niet echt veel modelbouw, helaas (alhoewel dat de eerste 2 zaken er wel iets mee te maken hebben).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

raf

Ok ik ben aan de laatste bak bezig en nu een vraagje
Het schaduw station is niet zichtbaar dus het is een probleem op sommige ogenblikken
Als we een lok terug in het systeem willen laten komen dan kan men wel op de laptop kijken welke lok's op de 3 sporen klaar staan maar als het BV alle drie dezelfde reeks zijn zie je niet welke waar staat.
Nu had ik gedacht om een railcom detector in te bouwen die mee schakelt met de wissel stand die gekozen word .
De adressen zijn de nummers van de loks dan is het eenvoudig om te weten welke waar staat.
Heeft iemand een idee of dit gaat werken ???
Ik zou de lenz lrc120 willen aan kopen daar voor
Of is er een betere oplossing dan hoor ik het graag

Hopelijk kan ik maandag terug rijden .

Gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

omdat het kan :D
Lima HLE27 aangepakt.
-vervangmotor erin
-alle lampjes/lichtgeleiders uitgeboord. Vervangen door alu buisje met SMD 0402 ledjes in
-esu decodertje zodat alles schakelbaar wordt
-andere koppelingen
-andere pantografen
-...

waarom die kosten en die moeite? omdat ik me ermee amuseer. En het ook perfecte locjes zijn om te zien hoe ver je kunt gaan in dingen testen zonder een loc van paar 100euro te verprutsen.
nu, ziet er stukken beter uit. Rijdt ook pak beter en stiller.

tja en ondertussen ook de Lima AM75 kortgekoppeld gekregen. Nu nog es zien voor alle decals te vinden om die grijs/oranje terug grijs/oranje te lakken. Wordt duidelijk dat 1 bak herlakken onbegonnen werk is om het "onzichtbaar" te maken in het stel. De kleuren gekocht en getest op een Marklin M2 maar zet ik die er naast dan jah, valt het dus op.
Greetz

Thommy

svvander

Gisteren ons "nieuw" lokaal gaan uitmesten. We hebben een aantal zaken die met de voddenman mee moeten (hoeveel ijskasten, microgolfovens, diepvriezers kan ne mens bijhouden?), maar ook een aantal zaken die nog verkocht kunnen worden en onze clubkas hierdoor dan ook een beetje kunnen spijzen.
Zo hebben we een 5-tal radiatoren, een 3-tal lange, stevige balken (gebruikt bij de bouw denk ik) en 4 grote blauwe vaten in de aanbieding. Iemand interesse? Laat het ons weten... het is voor een goed doel.  8)

Dit gezegd zijnde: nog een pak werk voor de boeg. Ook de electra is nog niet in orde: ook al werd ons belooft dat dit vorige week al in orde ging zijn. Hopelijk volgende week in orde, dan kunnen we beginnen met het nalopen van alle stekkers en schakelaars, een apparte zekeringskast te plaatsen en dan kunnen we onze frigo installeren. De nieuwe deur staat ook al klaar en dan kunnen we gaan schilderen en inrichten.
Maar er is ook wel nog goed nieuws: we hebben een extra ruimte bijgekregen. Deze gaan we dan kunnen gebruiken voor de stockage van alles. Totale geschatte oppervlakte? 50m²? We gaan creatief moeten omspringen met onze projecten, dat is zeker.

Het is niet groot, het niet wauw, maar het is ne goede start.
Bij deze zijn wij voor de leden vanaf volgende week iedere vrijdagavond open vanaf 19u tot... officieel 22u  ;) Ook al hebben we (nog) geen stroom: den drank staat altijd koud.
Niet-leden kunnen vanaf januari (dan zou het lokaal toch al in orde moeten staan), na afspraak altijd eens een babbeltje komen slaan en een pint komen drinken. Stuur maar een berichtje indien interesse. Er zijn al een heel pak aanvragen, maar vermits de ruimte niet groot is gaan we met een kalender werken.  :P ::)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

doomslu

Citaat van: Thommy op 29 oktober 2022, 09:56:31 AM
omdat het kan :D
Lima HLE27 aangepakt.
-vervangmotor erin
-alle lampjes/lichtgeleiders uitgeboord. Vervangen door alu buisje met SMD 0402 ledjes in
-esu decodertje zodat alles schakelbaar wordt
-andere koppelingen
-andere pantografen
-...

waarom die kosten en die moeite? omdat ik me ermee amuseer. En het ook perfecte locjes zijn om te zien hoe ver je kunt gaan in dingen testen zonder een loc van paar 100euro te verprutsen.
nu, ziet er stukken beter uit. Rijdt ook pak beter en stiller.

Misschien interessant voor anderen: heb je een idee van de totale kostprijs?

Citaat van: Thommy op 29 oktober 2022, 09:56:31 AM
tja en ondertussen ook de Lima AM75 kortgekoppeld gekregen. Nu nog es zien voor alle decals te vinden om die grijs/oranje terug grijs/oranje te lakken. Wordt duidelijk dat 1 bak herlakken onbegonnen werk is om het "onzichtbaar" te maken in het stel. De kleuren gekocht en getest op een Marklin M2 maar zet ik die er naast dan jah, valt het dus op.
Hoever sta je met de ombouw? (ik ben er ook aan bezig, vandaar...)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Thommy

#10465
Citaat van: doomslu op 29 oktober 2022, 13:45:32 PM
Citaat van: Thommy op 29 oktober 2022, 09:56:31 AM
omdat het kan :D
Lima HLE27 aangepakt.
-vervangmotor erin
-alle lampjes/lichtgeleiders uitgeboord. Vervangen door alu buisje met SMD 0402 ledjes in
-esu decodertje zodat alles schakelbaar wordt
-andere koppelingen
-andere pantografen
-...

waarom die kosten en die moeite? omdat ik me ermee amuseer. En het ook perfecte locjes zijn om te zien hoe ver je kunt gaan in dingen testen zonder een loc van paar 100euro te verprutsen.
nu, ziet er stukken beter uit. Rijdt ook pak beter en stiller.

Misschien interessant voor anderen: heb je een idee van de totale kostprijs?

Duurste is de decoder eigenlijk. Die ESU 5 was een 30euro. Voordeel van 4 aux uitgangen wel
SMD-ledjes kosten 2euro/10 in china, zowel wit als rood. dus 4 rode, 6 witte gebruikt.
alu buisje had ik over van ander projectje (neverland verkoopt die los op lengtes)
motortje is paar euro'tjes, maar sommige nemen gewoon een oude CD speler
pantografen zijn sommerfelds momenteel, maar wil er nog van LSM op
symoba kortkoppeling setje
nog setje koevangers van Jocadis (al dat ik die in het korte toch zelf ga proberen te plooien uit profieltjes)

pak dat ik toch zeker over de 50euro zit. Is zo'n loc dat waard? tja, voor velen wss niet. Maar voor mij is het verbouwen de fun. Zaken testen en uitproberen. Is een loc waar ik ooit aan begonnen was en ja, dan probeer je opnieuw met wat je leest in MSM en wat je nu beter kunt.

Citaat van: doomslu op 29 oktober 2022, 13:45:32 PM
Citaat van: Thommy op 29 oktober 2022, 09:56:31 AM
tja en ondertussen ook de Lima AM75 kortgekoppeld gekregen. Nu nog es zien voor alle decals te vinden om die grijs/oranje terug grijs/oranje te lakken. Wordt duidelijk dat 1 bak herlakken onbegonnen werk is om het "onzichtbaar" te maken in het stel. De kleuren gekocht en getest op een Marklin M2 maar zet ik die er naast dan jah, valt het dus op.

Hoever sta je met de ombouw? (ik ben er ook aan bezig, vandaar...)

momenteel digitaal gemaakt, lichtsetjes gemaakt voor de koplampen. functiedecoders zijn besteld deze week.

ik heb ooit een setje decals gekocht van iemand hier op het board jaar of 6 terug voor de grijze versie. Maar eerlijkheidshalve bekennen: enkel die voor 1e klasse bekeken. Nu met de set van Rody en de test op de M2 gemerkt dat alle 4 de wagens herdaan gaan moeten worden. Dus alles eens goed bekeken. En dan blijken deze voor 2e klasse in spiegelbeeld te staan gedrukt (snel es 1tje getest en ja hoor nen gespiegelde 2). Dus moet ik nog es zien te fixen om die te spiegelen op de PC en af te laten drukken. Enkel die van 1e klasse zijn correct gedrukt. Nu kan perfect zijn dat me dat gezegd is hoor toen en ik zei dat het enkel voor 1e klasse nodig was
Greetz

Thommy

raf

Een tijdje terug heb ik ook zo een omgebouwd met een decoder.
Maar twee extra vond ik een beetje veel geld
Dus een ander principe toegepast en dat werkt ook goed en is een pak goedkoper

https://www.youtube.com/watch?v=XA3n7avaDc0&ab_channel=chikes4862

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doomslu

Thomas, bij de ombouwset van Paul Bellon staan de cijfers inderdaad gespiegeld bedrukt. Ik ga er van uit dat er op de kleefzijde is gedrukt en dat je die decals dus omgekeerd moet leggen om de beschrifting juist te hebben. 'k Geef toe dat ik het zelf nog niet geprobeerd heb.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Thommy

Citaat van: doomslu op 30 oktober 2022, 09:25:00 AM
Thomas, bij de ombouwset van Paul Bellon staan de cijfers inderdaad gespiegeld bedrukt. Ik ga er van uit dat er op de kleefzijde is gedrukt en dat je die decals dus omgekeerd moet leggen om de beschrifting juist te hebben. 'k Geef toe dat ik het zelf nog niet geprobeerd heb.

zijn niet van Paul maar ander forumlid (of geweest). Goed om te weten dat Paul die ook heeft. Nuja, in worst case scenario is het erop leggen en vernis die de boel op de plaats houdt. Komt wel goed.
Greetz

Thommy

RoDY

Thomas,
De decals staan inderdaad in spiegelbeeld. Dat was de beste manier volgens Paul. Ik heb ze dan ook allemaal moeten omdraaien bij het aanbrengen van deze decals. Nu een vernis laag er over is altijd noodzakelijk, zelfs bij decals die in de juiste richting staan.  Op heden nog geen problemen mee gehad.

Nu dat Paul zijn print service niet meer heeft, ga ik eens kijken bij onze noorderburen. Deze doen het blijkbaar wel op de "juiste" manier. Op de kwaliteit hiervan is het nog even wachten en zal ook volgen in mijn draadje.

Als je een update hebt van de AM75 mag je ze altijd altijd posten. Ben altijd benieuwd of mijn kitjes goed werk geleverd hebben.

Robbe