Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

svvander

BBQ in de volle zon... mja, die moet ik nog zoeken. Maar goed: de pulled pork staat op. Nog 4u garen en dan... lekker!  :P
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Laptop aan het herinstalleren en ondertussen op de desktop een pcb aan het tekenen terwijl de kleine desktop negativen aan het scannen is. Buiten is het aan het rommelen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bollen neus

Alé , den BBQ ist oak in gank gezet, ge moe mor geluk ebbe mi het weer hé mannen, smakelijk iedereen. 8)
Den Eric.

raf

baan aan gezet en wat aan het rijden
maar mijn zicht gaar sterk achteruit want met de leesbril zie ik niet welke lok het is en met de gewone zie ik dan wel weer de lok maar de cijfers niet
en de twee over elkaar moet ik nog proberen
bandje was van een lok af en dus een nieuw er op gefreubelt dus kan er weer tegen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

erik de noorman

BBQ  en PULLED PORC ? Alle twee lekker maar ik zie de link niet. Wat niet zegt dar het niet valt te combineren.

Erik.

svvander

Slow coocking he man... heel traag laten garen en dan kan je het vlees lostrekken. Indirect bakken (met een bakje water in het midden)... 185°, 4uurtjes Super. Alleen was het nu bij mij juist iets te lang en de saus (de jus) die het de smaak moest geven, was veeeeels te zuur (was met azijn). Maar al doende leert men.

Ondertussen nog wat getekend in Thinkercad.



Is nog niet af hoor, verre van.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

erik de noorman


Voor de gastronomische liefhebbers.

BBQ= roosteren (garen) op een open vuur. Meest gekende is op houtskool maar het kan ook op gas en zelfs aan (niet op) nog brandend vuur (Argentijnse BBQ).
Roosteren gebeurd op een zeer matige warmte (witte houtskool). Zorg ervoor dat het te roosteren stuk vlees of groenten vetvrij zijn. Wanneer er vet druipt op de houtskool ontstaan er vlammen die het vlees verbranden (carboniseren) wat zeer giftig is.
Het te roosteren vlees wordt meestal gemarineerd. Een marinade bevat steeds zout, zuur en kruiden. De kruiden geven extra smaak. Het zout en zuur breekt de eiwitten af in het spierweefsel wat het vlees malser en makkelijker verteerbaar maakt (het osmose proces: bij het marineren dringen de zouten, zuren en kruiden in het spierweefsel die het bindweefsel afbreken en meer smaak geven).

Verwar grillen niet met roosteren. Grillen gebeurd op een grillplaat. Een grillplaat heeft ribbels zodat het te grillen stuk vlees maar zeer oppervlakkig de rechtstreekse warmtebron raakt. Het vet dat vrij komt tijdens het garen kan wegvloeien via de ribbels.
Het te grillen stuk vlees is bij voorkeur vlees van 1 categorie (ribstuk). Vlees van 1 categorie  heeft geen voorbereiding nodig en heeft een korte gaartijd.

Slow cooking of garen op lage temperatuur gebeurd onder de 65°c maar moet tenminste een min. temperatuur van 62°c hebben. Het garen gebeurd meestal in een vloeistof wat zouten bevat (zie proces van osmose). Vlaamse karbonade (categorie 2) is daar een mooi voorbeeld van.

Pulled porc is draadjes vlees (cat. 3).Spierweefsel dat aan een been (calogeen) zit zoals varkensschouder, varkens schinkel (poot), vleesribben en de gekende ribbetjes.  Cat .3  vlees heeft altijd een voorbereiding nodig (marineren) en een garing op lage temperatuur (zie slow cooking) onder gesloten deksel. De moeilijkheidsgraad is hier het marineren (de pekel en de tijd van pekelen). Als het marineren goed gebeurd is kan het gegaard worden op de BBQ onder gesloten deksel (type Oklahoma geeft ook een rooksmaak) op een zeer matig vuur.

De moderne manier van op lage temperatuur garen. Is het vlees vacumeren (eventueel met een marinade, pekel) en garen in een warm waterbad (moet steeds een constante temperatuur behouden) tot het langzaam  een bepaalde kerntemperatuur bereikt die nooit hoger dan 62°c mag zijn. Daarna wordt het stuk vlees of vis kort dicht geschroeid en geserveerd. Hierbij worden tijdens de garing de eiwitten niet afgebroken. Het vlees behoud zijn natuurlijke smaak en is zeer mals. Persoonlijk vind ik het maar niks.

Smakelijk Erik.

svvander

Bedankt voor de uitleg. In mijn geval was het dus niet slow-coocking volgens de regels dan... Maar meer dan 4uren wachten op eten is in mijn geval traag, dus slow  ;D

Voor de geïnteresseerden, het is een recept van Weber en kan je online op hun website vinden.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

bollen neus

Me deze week bezig gehouden met opkuisen van de rails en stofzuigen tussen de sporen. Veel betere stroomdoorlaat nu. Al verschillende testritjes gedaan, eentje met dubbeltractie Koff en dan een ketelwagon en platte wagon erachter. Deze morgen nog de laatste test gedaan met Nohabs met sound in. Van de gelegenheid gebruik gemaakt om er een paar filmen van te maken nu met die betere verlichting op de hobby kamer komt het beter over. Enfin, was net wat werk om propere sporen te verkrijgen maar der zat niemand achter me aan te hollen.
Ook de schakelaars gaan eens een beurt moeten krijgen, de oude versies eruit kieperen en nieuwe voorzien.Das nog een nuttig werkje voor één van deze weken, reeds.
Ook reeds in een doos een project ontdekt waar zelfs een decoder al voorzien was in een O model, vergeetachtig worden heeft ook soms zijn voordelen, je verrast jezelf dan eens. ;)
Den Eric.

henry

Afgelopen dagen in een klein bouwwerkje gestort, bouwkasten van auhagen.

Is een half relief geworden van circa 2 cm diep.


adrievans

#9911
Citaat van: henry op 15 mei 2021, 20:57:21 PM
Afgelopen dagen in een klein bouwwerkje gestort, bouwkasten van auhagen.

Is een half relief geworden van circa 2 cm diep.


henry, ik denk als je achter het mannetje een foto met afbeelding van innerlijk van een loods plakt je meer dieptewerking krijgt dan wat je nu hebt , binnen 1,5meter een blinde muur.
Als je binnen een opening naar rechts hebt om in de loods te komen,kan, maar de draai voor een pompwagen met lading wordt dan wat klein.(tussen de laadvloer en de kleine deur).
Even wat gezocht op google bij commerciele magazijnen en dit als mogelijk voorbeeld gevonden.
https://www.bing.com/images/blob?bcid=RLsLbPZxpMAChZvFTAsxpiQ2pzkC.....6E
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

samen met jeroen wat aan het rijden geweest ;en voor zijn eerste keer met 7 loks tegelijk niet eenvoudig hahaha.maar hij leert het wel op het einde ging het stukken beter.

kan ik deze sein paal daar zetten of heeft iemand een andere oplossing .veel plaats is er niet
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

mardig23

Mvg Karl