Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Havoc

Ondingen zijn het niet. Enkel omdat het zo populair is zijn er veel kopieën van kopieën... En niet allemaal even geod gedocumenteerd en/of volledig identiek. En dat geeft vroeg of laat problemen. Eens kijken of de fabrikant een zinnig antwoord geeft.

Komt nog bij dat ik momenteel vanuit een VM werk... Ik heb mijn linux install serieus om zeep geholpen (kan de juiste modules niet meer compileren) en dus met een W10 vanuit virtualbox bezig ben. Nu ja, het werkt maar is kennelijk met originele arduino's gemakkelijker dan met de kopie.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Johan met ondingen bedoel ik eigenlijk de beperkingen van de arduino

voor BV een kleine duikboot een duikregelaar bouwen met een arduino of een pic processor is er een groot verschil
in een buis van 4 cm krijg ik met gemak een pic met 8 pootjes in kwijt maar een adruino mini of als het bestaat een micro heb ik gewoon weg meer plaats nodig dan soms voor handen is .
met een pic kan ik de grote aan passen naar gelang de behoefte en de ruimte die ik heb
wat met een arduino niet het geval is

blijft voor mensen die beginnen met programmeren een mooie oplossing daar je ook niet veel aan extra's nodig hebt omdat arduino reeds een usb aansluiting heeft

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Ah, in dat opzicht heb je natuurlijk beperkingen. Maar dan is er maar 1 oplossing en dat is volledig custom gaan. Die Nano Every is toch wel 18x43mm. Dat is een heel stuk meer dan een 8 poot ic. Maar je hebt dan ook een stuk meer IO natuurlijk. Zelfs die Nano Every heeft nog meer dan ik echt nodig heb (12 IO en 2 analoge inputs is al wat ik nogid heb). Ga je met een 8 poot ook niet doen. En wat het moet bedienen, daar is plaats genoeg in voor een antieke Z80!

Die USB wordt bij de arduino wel door een usb naar rs232 omzetter gedaan of zelfs een volledig aparte processor (zoals op die nano). Dat vind ik er ook wat over eerlijk gezegd. En op het einde gebruikt dat enkel stroom voor niets te doen. Want je hebt die maar voor het eind-gebruik maar 1x nodig, als je het programma erin schiet. Die Himalaya heeft de usb direct op de processor. Maar ja, die krijg ik niet aan de praat...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

De voorbije dagen heel voorzichtig verder gewerkt aan het baantje. Momenteel moet ik zelf nog veel uitzoeken en rondvragen. Maar ik heb er wel heel veel plezier in. Hier alvast het bouwverhaal van het project: Hoe aan een eerste baantje beginnen? Gebracht door een dummy met 2 linkerhanden...
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

bollen neus

De 4 buitenverlichtingen om boven de poorten te hangen zijn gemaakt, oranje pinklicht is aan aangebracht juist naast klein kantoortje. Dak is gespoten en al licht vervuild. Nu is het wat draden en weerstandjes solderen om licht in het duister te verkrijgen reeds.
Ook al een testje gedaan voor inkleuren van straat patroon om op perron te kleven.
Den Eric.

bollen neus

Zo alle LED en gloeilampen zijn voorzien van lange draden om aangesloten te worden aan de nodige schakelaars op het bord. Schakelaars zijn allemaal al doorverbonden zodat ik maar 2 draden nodig heb om alles te voorzien van de stroom.  Ook is het perron nu zo goed als klaar, steentjes patroon in primer gezet en voorzien van een kleurtje, daar waar het zichtbaar is natuurlijk, zou een beetje stom zijn om alles in te kleuren als er nog gebouwen op komen te staan. Relingen liggen klaar om in het groen gespoten te worden, dan nog een paar regenpijpen in elkaar flansen en spuitendan kunnen de loods en het kantoorgbouw ook op de plaats ingeplant worden. Der komt al wat zicht, kleur en licht in dit werkje reeds.
Op de open plaatsen naast het perron komt er nog wat groen te staan, bomen zijn nu ook al binnen, wat dennenbomen inplanten dat zal me wel lukken peis ik?
Den Eric.


bollen neus

De loods schiet al op, nummers aan de poorten gehangen, dakgoot gemaakt, messing regenpijpen gefabriceerd (in primer en nu reeds in groen gespoten) Verlichtingen binnen en buiten zijn allemaal aangesloten aan de voorziene schakelaars op apart bord voor loods en kantoorgebouw. Wel aangesloten op 2 verschillende circuits. Dakgoot verlijmd aan het dak, dit kan ik dus morgen effe schilderen. het schiet goed op, eerste bedoeningen aan kantoorgebouw liepen wat stroef omdat ik niet goed wist hoe alles zou verlopen. Relingen zijn ook hermaakt en gespoten, staan op het perron verlijmd.
Normaal nog een dagske of 3 werk en dan zal dit perron wel bijna af zijn.
Den Eric.

raf

de kalender voor onze club is eindelijk online kunnen gezet worden na al de goedkeuringen

we mogen maar met 4 mensen samen staan dus we hebben genoeg tafels om ze ver uit elkaar te zetten zodat we met meerdere toch kunnen varen door aan het water op verschillende plaatsen rond de vijver te staan

dus ikke goed gezind
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

Dennenbomen in verschillend groen aan het spuiten, komen op de baan te staan waar het eventueel nodig zal wezen.
Den Eric.

bollen neus

Restant stukken kurk aan het vermalen met koffiemolen om terug wat materiaal te hebben om ballast te kieperen tussen de rails.
Den Eric.

bollen neus

Voilà tjzé, al 3 dozen vermaald, in verschillende grootte gedaan, fijner maken gaat altijd en dat ziet een mens maar als ge eraan begint. Komen weeral een hele tijd toe met restant van materiaal.
De Paus zou zeggen" hou jullie gezond en wel in uw vel" of zoiets in den aard.
Zalig Pasen
Den Eric.

Metpetergaathetbeter

ook van hier Ne zalige,gezonde en hopelijk ne iets mindere frisse,zonnige Pasen toegewenst !  8) ;)

Murphy

enne " Bedaaankt vooor die bloeeeemen "   ;)
MSM lidnummer 93911
ODB  lidnummer   2283

svvander

Een deur in Thinkercad aan het teken... in H0 (Waarom? Waarom? Waarom?)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be