Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Alberke

Citaat van: Rangeerduivel op 16 maart 2021, 12:03:48 PM
Citaat van: Alberke op 16 maart 2021, 11:17:42 AM
En de 26 nu ook digitaal!
En nee Rudy , hij rijdt er niet beter door hé ;)


Je bent dikwijls genoeg verwittigd hé!
Da's nu de reden waarom ik verzaak aan die (Liliput) dingen.
Dezelfde merde met de T18 en de type 93 van dat merk.
Ze kunnen dan wel (naar ouderdomsnormen) mooi zijn, en zich analoog tamelijk gedragen, maar om te digitaliseren zijn ze de prijs van hun decoder niet waardig.
Er zijn heden ten dage andere (lees betere) dingen op de markt

;)
Dat ding heeft gewoon te veel wielen! Na vervangen van de rubber op de aandrijfwielen ging hij redelijk goed door de bocht, maar geen korte bochten!
Hoe het mogelijk is dat die stilvalt als er op acht punten spanning wordt afgenomen is ook een van die raadsels.
Alhoewel de ketel zwaar genoeg is wordt de loc door de tender gewoon uit de sporen geduwd.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

Citaat van: Alberke op 16 maart 2021, 12:54:58 PMDat ding heeft gewoon te veel wielen! Na vervangen van de rubber op de aandrijfwielen ging hij redelijk goed door de bocht, maar geen korte bochten!
Hoe het mogelijk is dat die stilvalt als er op acht punten spanning wordt afgenomen is ook een van die raadsels.
Alhoewel de ketel zwaar genoeg is wordt de loc door de tender gewoon uit de sporen geduwd.

Tja, in het echt ging dat ook niet door korte bochten!

Misschien valt die stil om een andere reden dan dat er geen spanning is. Al eens gemeten?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Citaat van: Havoc op 16 maart 2021, 14:21:11 PM
Citaat van: Alberke op 16 maart 2021, 12:54:58 PMDat ding heeft gewoon te veel wielen! Na vervangen van de rubber op de aandrijfwielen ging hij redelijk goed door de bocht, maar geen korte bochten!
Hoe het mogelijk is dat die stilvalt als er op acht punten spanning wordt afgenomen is ook een van die raadsels.
Alhoewel de ketel zwaar genoeg is wordt de loc door de tender gewoon uit de sporen geduwd.

Tja, in het echt ging dat ook niet door korte bochten!

Misschien valt die stil om een andere reden dan dat er geen spanning is. Al eens gemeten?
klein duwke zijdelings en hij is terug vertrokken...
Ik begin te vermoeden dat die wielen gewoon boven de sporen zweven en dat die op de klinknagels rijdt.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

svvander

#9843
Aha... mijn eerste baantje. Of toch de basis al. Eergisteren de ondergrond (Multiplex berkenhout) gaan kopen en op maat laten zagen. Gisteren begonnen aan de bouw van een "bakje" van 150 op 60. Wat gaat het worden? Een time-saver (mensen die mij al langer kennen, weten dat ik in de ban ben van dit spelletje). Maar het is een multidisciplinair project. Ik wil er vooral mee leren hoe ik moet omgaan met scenery en ik wil een deeltje echt ook zelf bouwen (een locloods bijvoorbeeld).

Het zal een baantje worden met Märklin C-sporen (die ik ga proberen te verdoezelen), digtiaal aangestuurd met een MS2 en met digitale wissels.

Eerste vaststellingen:
- de planken zijn niet 100% mooi haaks en recht. Niet leuk, maar goed... we zorgen dat het niet opvalt
- gisteren zitten spelen met een "oude" Brelec wisseldecoder. Ik wou deze voeden met railstroom, plannetje gevolgd en wisseldecoder aangesloten op de motor. Motortje zoemde als gek en het motortje was heet! Dus vanavond krijg ik begeleiding van een ervaren lid van onze club.
Het bouwverhaal zal je kunnen volgen op onze website. "Hoe een eerste baantje bouwen, gebracht door een dummy met 2 linkerhanden..."  ;)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ramdani

zal wel meevallen Sven,ik heb ook 2 linkerhanden ;D

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

SirGresley

zo'n Liliput heb ik ook gehad, van miserie verkocht omdat de tender bogies gewoon vast geschroefd zaten!! Dus alleen heeeeeeeeel ruime bochten en rijeigenschappen waren ook niet om naar huis te schrijven.
De beste was en is nog een Fleischmann.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Havoc

Citaat van: svvander op 17 maart 2021, 07:06:42 AM
Het bouwverhaal zal je kunnen volgen op onze website. "Hoe een eerste baantje bouwen, gebracht door een dummy met 2 linkerhanden..."  ;)

Nieuw boek in de reeks: "Train layout for dummies!".

Eigenaardig dat die gezaagde platen niet haaks zijn. Meestal is dat dik in orde.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Ik denk dat de platen (Multiplex 12mm) een beetje teveel doorgebogen zijn.... misschien daarmee. Maar het is op verschillende plaatsen. Ik ga het kunnen "verdoezelen", maar leuk is anders.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

bollen neus

Houten loodsgevel aan het inkleuren in donker eikenkleur, randen van poorten en lijsten van de ramen en deuren in beige zetten en poorten zelf in lichtere teint van bruin eik. Wel voor zorgen dat het nog echt hout blijft natuurlijk, inkleuren en inkleuren is twee vaneigenst.
Den Eric.

renstimpie

Ook bezig met een mini- minibaantje..  60 x 30.   Bedoeling om dit volledig in het fablab tot stand te brengen en met de eigen 3D printer.
Bakjes zijn gelaserd.  volgende week proberen we een achtergrond af te drukken op de plotter.

raf

wat aan een duikboot gedaan en tijd voor de familie


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Aan het klooien met Arduino's. Die post van Dirky heeft me hier geosting doen krijgen om die ondingen die hier nu al meer dan een jaar op mijn bureau liggen eens in gang te zetten. Werkt voor gene meter! "an error has occurred while uploading the  sketch". Juist ja.... Wadistergebeurd? Geen idee want een foutboodschap die geen enkele nuttige info bevat.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

oebr

je moet voorafgaand aan een upload (eenmalig) de juiste arduino kiezen en (regelmatig) de juiste com-poort selecteren - ik zal straks eens zien of ik er screenshotjes van kan posten (ide staat op een andere pc)

Is het een echte Arduino of een alternatieve make ? (soms moet je ook nog de juiste driver voor de usb-poort installeren, non-Genuino's hebben vaak een alternatief usb-ic'tje op hun bordjes geplaatst, en voorafgaand aan win 10 moet je dan je pc nog van de geschikte aansturing voorzien, sinds win 10 zou dat wel geregeld moeten zijn en kan je pc wel van huis uit met die bordjes babbelen)
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Havoc

Citaat van: oebr op 20 maart 2021, 13:38:08 PM
je moet voorafgaand aan een upload (eenmalig) de juiste arduino kiezen en (regelmatig) de juiste com-poort selecteren - ik zal straks eens zien of ik er screenshotjes van kan posten (ide staat op een andere pc)

Is het een echte Arduino of een alternatieve make ? (soms moet je ook nog de juiste driver voor de usb-poort installeren, non-Genuino's hebben vaak een alternatief usb-ic'tje op hun bordjes geplaatst, en voorafgaand aan win 10 moet je dan je pc nog van de geschikte aansturing voorzien, sinds win 10 zou dat wel geregeld moeten zijn en kan je pc wel van huis uit met die bordjes babbelen)

Het is geen originele. Het is een Himalaya basic Pro Micro 5V/16MHz. Eigenlijk een kopie van de Sparkfun Pro Micro. Daar zit geen usb/serieel chip op, direct usb in de ATMega.

Ik heb de lib voor die sparkfun erop, het bordje wordt herkend in W10 en op COM3 gezet, ik heb het bordje gekozen in de IDE, de juiste cpu (5V/16MHz ook gekozen en COM3 gekozen. Als ik info vraag dan krijg ik de VID en PID.

Soit, ik ga die voor later houden. Ben snel in de winkel een Arduino Nano Every gaan halen en daar lukt het wel mee. Is dus ofwel iets mis met dat bordje, ofwel met de keuze van welk bordje hij liever zou hebben. Deze is spijtig genoeg iets groter en iets meer stroomverbruik dan waarvoor ik die zou willen gebruiken. (niet voor treinen)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

ik blijf het ondingen vinden die arduino's
maar meningen verschillen
het voordeel is nu dat ik een picduino kan kopen bij microchip
dus een arduino bordje met een pic processor er op
enig nadeel blijkt dat er geen boot loader op die pic zit
dus moet het nog steeds met ispc geprogrammeerd worden maar je hebt dan ook wel een mooi bordje

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.