Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Alberke

Citaat van: Rangeerduivel op 02 februari 2021, 20:14:06 PM
Citaat van: Alberke op 02 februari 2021, 19:31:28 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 02 februari 2021, 19:18:39 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 02 februari 2021, 17:17:09 PM
Een vraagje aan de kenners hier op dit forum;
De TTS-sounddecoder is default uitgerust met een nogal uit de kluiten gewassen ronde luidspreker van 8 Ohm, mag ik die vervangen door de blokjesluidspreker van de ESU V5.0?
Deze neemt een pak minder plaats in doch is maar 4 Ohm denk ik...

Niemand die hierop kan antwoorden?
Ik zou er graag aan verder werken...
Die bestaat ook in 8Ohm

Samen met een hoop onderdelen (want het bakje moet luchtdicht zijn) voor iets gelijk 10%u20AC

Dus het antwoord is nee als ik het goed voor heb, als ik een 8 Ohm wil moet ik die dan weer bestellen en dat duurt allemaal...

;)
Als ge uw decoder niet wil opblazen toch
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

B_Modelbouw

Citaat van: ERVIN op 02 februari 2021, 19:54:42 PM
Een schets aan het maken van de tunneluitgangen zoals die te vinden zijn op Lijn 4 ( Noorderkempen).
Met dank aan Youtube voor de cabinebeelden. ;)

Jippie Den Dam herleeft in Mol ... of wordt het eentje met zonnepanelen op het dak.

Waar is de tijd dat we stonden te spotten op Lijn 27A en er achter ons een Thalys in panne viel op Lijn 4.
En de pers er plots stond.

Binnenkort gaat het er hier ook geheel anders uit gaan zien, met een Fly-under ipv een Fly-over ... maar geen woord over de extra spoorverbinding naar Duitsland via het traject grote ring Antwerpen (???)
Een piste die verlaten is door protest in Schoten, Lier, ...
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


oebr

Citaat van: Rangeerduivel op 02 februari 2021, 19:18:39 PM
De TTS-sounddecoder is default uitgerust met een nogal uit de kluiten gewassen ronde luidspreker van 8 Ohm, mag ik die vervangen door de blokjesluidspreker van de ESU V5.0?
Deze neemt een pak minder plaats in doch is maar 4 Ohm denk ik...

niet doen, zoek er eentje van 8 ohm of meer.  Of zet er 2 van 4 ohm in serie. 
Indien de impedantie van een luidspreker lager ligt dan die van de versterker moet deze laatste meer stroom leveren om een nochtans zwakker signaal op te wekken dan bij een luidspreker van de aangepaste impedantie. Maw je belast je versterker / decoder dan te veel. Als je 't geluid niet te luid zet kan deze het misschien wel aan, maar je neemt een risico.



Het omgekeerde zou beter geweest zijn, nl een 8 ohm aansluiten op een 4 ohm-versterkertje zou alleen wat stiller geluid opleveren, maar de versterker niet over z'n limiet duwen.


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Havoc

Die grafiek gaat misschien op voor hoogfrequent, maar niet voor audio waar versterkers een zo laag mogelijke impedantie hebben en eigenlijk een zuivere spanningsbron zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Geluidsversterkers zijn zo ontworpen dat ze in de aanbevolen luidsprekerimpedantie het maximale vermogen leveren.
Sluit je een lagere impedantie aan dan gaat het vermogen naar beneden maar de stroom die de versterker moet leveren gaat omhoog, met het risico dat de versterker defect raakt.

Havoc

De grafiek hierboven is voor vermogensoverdracht in een systeem met gematchte impedantie. En een audioversterker is dat alles behalve. De uitgangsimpedantie van een audioversterker is fracties van 1 Ohm, liefst zelfs milli-Ohm. De belasting is verschillende Ohms. Die grafiek gaat daar helemaal niet op. Audioversterkers worden ontworpen om een bepaald vermogen te leveren zodat hun thermische belasting binnen de grenzen van de uitgangstrap blijft en de beperking van de voeding.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel

Allemaal bedankt voor de deskundige uitleg,
Ik heb er voor de veiligheid toch zo'n kubusje besteld van 8 Ohm op de link die Evan hier plaatste
https://www.roads-and-rails.co.uk/
En op £4,16 zal ik geen hoop douanekosten hoeven te betalen denk ik...

Het kost mij +/-10€, verzend inkl, en dat betaal je hier ook vlug bij een handelaar en daar komt ook nog verzendkost bij...

;)

bollen neus

Tweede kleine loods aan het maken in hout, vensters en deur voorzien en dan buitenverlichtingen maken. Ook verhogingen snijden uit isoleerplaten.
Den Eric.

krispy

Vandaag men 5523 en 5501 opnieuw rijklaar gemaakt , de 5523 heb ik van compleet nieuwe aandrijving voorzien , zoals VBV de 55igers nu uitleverd (met nieuwe tandwielen , ) en men 5501 heefd nieuw tandwielen gekregen . Test gedaan met loksound 5 decoder , in men 5523 geplaatst met de sound van dirk18 , gaaf resultaat
Ook geen hapering meer tijdens kruipen door de betere stroomopname
Laat me wel duidelijk zijn , ik heb om die nieuwe aandrijving gekozen , kon ook gewoon tandwielen voor de oude krijgen maar dan bleef het stroomafname probleem , dat is nu weg en men powerpack gerecupereerd wat duurder is dan de nieuwe kompleten aandrijving ( 2 stuks )
De loksound 4 heb ik dan (samen met het powerpack vd 5523 ) in een omgebouwde naar dc marklin  5541 geplaatst waar een loksound 3.5 in stak , dit is nu ook een hele verbetering geworden de sound is niet meer zo een gekrijs maar veel warmer en meer bass in en door zen powerpack nu perfect rijgedrag , gedaan met soms haperen bij kruipen en dan opeens ook maar van cab verlichting voorzien

Ondertussen heb ik een soort zelf te bouwen powerpack voor loksound 3.5 gevonden , zal het eens moeten proberen op men andere 55 van marklin , om ze kruipgedrag te verbeteren daar is toch veel ruimte in en dan aux3 en 4 versteken voor ze cab verlichting

Zo al men loks zijn weer ok en klaar voor het verdere werk
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

bollen neus

Al een winterwandeling gedaan met de hond, sneeuw geruimd en dan nu bezig met broodpudding en vlaai te maken. Deze namiddag gezellig met Gluchwein wat genieten met den bubbel. Tis nie voor niets zondige rustdag vandaag hé.
Den Eric.

svvander

Een gebouw aan het printen... met een heel klein hartje en duimende dat het gaat lukken. (Helemaal geen station van A'pen... dat niveau kan ik nog niet aan :-) )
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ramdani

Citaat van: svvander op 07 februari 2021, 11:22:20 AM
Een gebouw aan het printen... met een heel klein hartje en duimende dat het gaat lukken. (Helemaal geen station van A'pen... dat niveau kan ik nog niet aan :-) )

heb je dat gebouw zelf getekend,Sven? (en zo ja, met welk programma?)

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

stoomlokje

Citaat van: krispy op 06 februari 2021, 21:12:25 PM
Vandaag men 5523 en 5501 opnieuw rijklaar gemaakt , de 5523 heb ik van compleet nieuwe aandrijving voorzien , zoals VBV de 55igers nu uitleverd (met nieuwe tandwielen , ) en men 5501 heefd nieuw tandwielen gekregen . Test gedaan met loksound 5 decoder , in men 5523 geplaatst met de sound van dirk18 , gaaf resultaat
Ook geen hapering meer tijdens kruipen door de betere stroomopname
Laat me wel duidelijk zijn , ik heb om die nieuwe aandrijving gekozen , kon ook gewoon tandwielen voor de oude krijgen maar dan bleef het stroomafname probleem , dat is nu weg en men powerpack gerecupereerd wat duurder is dan de nieuwe kompleten aandrijving ( 2 stuks )
De loksound 4 heb ik dan (samen met het powerpack vd 5523 ) in een omgebouwde naar dc marklin  5541 geplaatst waar een loksound 3.5 in stak , dit is nu ook een hele verbetering geworden de sound is niet meer zo een gekrijs maar veel warmer en meer bass in en door zen powerpack nu perfect rijgedrag , gedaan met soms haperen bij kruipen en dan opeens ook maar van cab verlichting voorzien

Ondertussen heb ik een soort zelf te bouwen powerpack voor loksound 3.5 gevonden , zal het eens moeten proberen op men andere 55 van marklin , om ze kruipgedrag te verbeteren daar is toch veel ruimte in en dan aux3 en 4 versteken voor ze cab verlichting

Zo al men loks zijn weer ok en klaar voor het verdere werk
Kris , mag ik vragen welke onderdelen voor de 5523 je ter vervanging heeft besteld, (ik vermoed bij VBVL)?
Groetjes,
Saskia

svvander

Citaat van: ramdani op 07 februari 2021, 12:22:22 PM
Citaat van: svvander op 07 februari 2021, 11:22:20 AM
Een gebouw aan het printen... met een heel klein hartje en duimende dat het gaat lukken. (Helemaal geen station van A'pen... dat niveau kan ik nog niet aan :-) )

heb je dat gebouw zelf getekend,Sven? (en zo ja, met welk programma?)

mvg,
Michel

Hey Michel,

Nee, ik heb er eentje geleend via... hoe heet het nu weer: Thingivers (dacht ik). Ik heb het aangepast: in 2 gesneden doorlangs (want ik wou een doorzicht) en de lengte een beetje aangepast. Als het gelukt is, wil je de file wel even doorspelen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

doomslu

Citaat van: bollen neus op 07 februari 2021, 09:46:53 AM
Al een winterwandeling gedaan met de hond, sneeuw geruimd en dan nu bezig met broodpudding en vlaai te maken. Deze namiddag gezellig met Gluchwein wat genieten met den bubbel. Tis nie voor niets zondige rustdag vandaag hé.
Den Eric.
Mmm... broodpudding en vlaai!  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *