Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Havoc

#9750
Citaat van: raf op 08 januari 2021, 09:49:12 AM
Johan door die diode in de leiding te zetten verlaag je eigenlijk de bron spanning met 0,75 volt .
Dat zou dus verklaren waarom het opgelost is maar door dan de weerstand te verhogen zou ook het probleem opgelost zijn geworden .
Ik ga 3 k zetten en dan kijken wat het doet aan de ledjes want zo op de bak maar een signaal opereren is niet wat ik in gedachte heb .

Neen, door een echte diode met een hoge doorslagspanning in serie te zetten ga je vermijden dat je leds doorslaan als de spanning in omgekeerde richting te hoog wordt.

Dat de stroom dan een klein beetje kleiner wordt is ook waar. Maar dat gaat het verschil niet maken. Het is niet door teveel stroom of warmte dat die leds stuk gaan. Toch niet in typische modelbouw toepassingen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Ja is zeer verschillend ik ga vandaag proberen om 24 signaal masten tegelijk te printen en kijken hoe ze worden
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

stoomlokje

Citaat van: Havoc op 08 januari 2021, 08:20:16 AM
Citaat van: stoomlokje op 08 januari 2021, 00:39:10 AM
sorry , was met foute gegevens bezig
2 rode led's in serie , elk 1,8v x2 = 3,6v werkingspanning
Stroom door de led's = 1,8 mA      spanning uit decoder uitg. 18.
18-3,6= 14,4 v dat moet weggewerkt >
> 14,4/ 1,8 = 8k
Dat is de opstelling.
Ik weet niet wat hieraan fout is.
grtjs,
Saskia

Johan ,
wat je verteld is waar, maar, ik heb ook electronica gestudeerd ( Laaaaang geleden )
Die diode is bij het aansturen door een decoder absoluut niet nodig en een overbodige component.
De kap is van kunststof , de weerstanden zijn SMD op een klein PCB-tje gesoldeerd , alles geplaatst in de kap , zonder dat het ook maar het metaal kan raken.
Daar kan zodus geen kortsluiting ontstaan en ook geen te hoge spanning op de weerstanden komen.
Daar heb ik veel zorg aan besteed .
Dat is de reden niet , want dan had ik de oorzaak wel allang gevonden.
grtjs,
Saskia

Dat klopt wel met 1.8 mA. Kan alleen maar aanraden van een normale diode in serie te zetten. Geen idee hoe het er in zo'n loc uitziet, maar wat ook kan is dat er ergens af en toe een contact is met een of andere draad waardoor even de weerstand "kortgesloten" wordt. Als er ergens direct 14V op de leds komt, dan gaat de zwakste stuk en de tweede overleeft dan.

Havoc

En je bent 100% zeker dat bvb bij het uitschakelen van de hele baan de spanning niet even omkeert? Occam's razor zegt: "als je alles hebt uitgesloten, dan is het overblijvende hoe absurd ook de oorzaak". Vergeet niet dat de pinnen van een processor vaak met diodes in omgekeerde richting naar de voedingsspanning staan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Johan om die decoder zit toch een diode brug om er gelijk spanning van te maken .
Ik wil zeggen hoe je de lok ook op de sporen zet er word gelijkspanning opgewekt want een processor werkt niet zo goed met wissel spanning.
Er is wel een aftakking voor het digitale signaal maar dit gaat naar een weerstands deler dacht ik en dan zo de processor in
voor de rest 24 nmbs signalen tegelijk aan het printen en het blijkt te lukken .


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

stoomlokje

Citaat van: Havoc op 08 januari 2021, 19:52:34 PM
En je bent 100% zeker dat bvb bij het uitschakelen van de hele baan de spanning niet even omkeert? Occam's razor zegt: "als je alles hebt uitgesloten, dan is het overblijvende hoe absurd ook de oorzaak". Vergeet niet dat de pinnen van een processor vaak met diodes in omgekeerde richting naar de voedingsspanning staan.

Johan,
het is zelfs niet op de baan , want daar kan nog niets rijden.
Het was op een stukje (22 cm) spoor met de ESU-locprogrammer en de PC.
Nu , ik heb gisteren nog maar eens die led vervangen , en nu blijkt alles in orde.
Waarschijnlijk de tegenslag gehad van enkele slechte led's in de reeks.
Bedankt in ieder geval om het meedenken naar een oplossing.
Grtjs,
Saskia

Alan On Track

Had in mijn rommeldoos de resten van een overwegje gevonden dat ik ooit kocht. Ik heb er vandaag een tafereeltje van gemaakt dat ik kan toevoegen aan de circuits die ik op de vloer bouw met Geoline rails. Ooit zal ik die eens wat verweren zodat ze er wat realistischer uitzien.

Let niet teveel op het gras, dat is net als mijn zelfgemaakte grassmaster niet top... Toch maar eens voor een echte gaan misschien

IMG_20210112_181141299 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210112_181042813 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210112_181317556 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

krispy

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

svvander

Filmpje aan het maken voor de website... ik lig dubbel van het lachen!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

raf

Knap gemaakt
Spijtig dat je die slagbomen met die kettingen er aan niet meer vind
Eventueel zelf gaan printen denk ik
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Citaat van: raf op 12 januari 2021, 21:06:18 PM
Knap gemaakt
Spijtig dat je die slagbomen met die kettingen er aan niet meer vind
Eventueel zelf gaan printen denk ik
liggen nog een paar in mijn schuifke  :D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

Citaat van: raf op 12 januari 2021, 21:06:18 PM
Knap gemaakt
Spijtig dat je die slagbomen met die kettingen er aan niet meer vind
Eventueel zelf gaan printen denk ik

Ik denk dat je beter hele fijne kettingen koopt dan dat proberen te printen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Nee ik bedoel niet die kettingen maar de slag bomen zelf .
Ik meen te herinneren dat er onder de model slagboom kleine oogjes  zaten waar je dan stripjes moest in hangen die dan weer vast zaten aan de onderkant aan zo een latje .
Je vind dus nog wel slagbomen die mits wat werk kunnen omgebouwd worden naar belgische maar die oogjes krijg je nooit aan die bomen .
Nu door ze 3D te printen zouden die dus wel gemaakt kunnen worden .
De slag bomen die je nu vind in de winkels /online zijn of duits of nederlands
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Citaat van: Alberke op 12 januari 2021, 21:54:58 PM
Citaat van: raf op 12 januari 2021, 21:06:18 PM
Knap gemaakt
Spijtig dat je die slagbomen met die kettingen er aan niet meer vind
Eventueel zelf gaan printen denk ik
liggen nog een paar in mijn schuifke  :D

Faller heeft ze toch in zijn gamma..tenminste als je op de foto mag voortgaan...
https://www.modeltrein-paradise.be/shop/product_info.php?products_id=3477
Ik heb ze ooit gekocht van Busch bij een modelspoorwinkel in Drongen, bij de uitverkoop voor amper 10€, maar dan zonder baanwachtershuisje

;)