Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Havoc

Citaat van: Klaas Zondervan op 26 juli 2020, 15:56:27 PM
CiteerDat moet zeker onder de 3.5V zijn (beter nog 3V), de limiet van de common mode van de ingangen. Als je daar boven gaat is de werking niet meer gegarandeerd.
Ik vond een datasheet (Texas) die zegt dat je 1V onder de voedingsspanning moet blijven, hier dus onder 4V.
Texas Instruments "Application Design Guidelines" SNOAA35A pagina 5 en volgende: Vcc-1.5V, en zelfs liever Vcc-2V als je beneden kamertemperatuur gaat. Zelfde in de datasheet van ON Semiconductor.

Hysteresis in niet absoluut nodig, maar als je afregelt op de grens, dan ga je zo van die dingen hebben het minste dat je aan die potmeter komt. Dan moet je afregelen met een GO en NO_GO afstand. Ander probleem is in deze schakeling dat de drempel gewoon met een potmeter is. Dus die gaat mee op en af met alle storingen in de voeding. Als die dan nog eens enkele tientallen cm over losse draden gaat en je pikt storing op dan heb je ook vodden. Met wat hysteresis ben je daar ook van af.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

eerst eens kijken of die meer slagpotmeter beter resultaat geeft voor ik van alles begin te slopen

onder de loco plakt een alu strook waar het licht op reflecteert dus hij ziet echt wel goed het verschil ;en meten onder de baan is not done omdat je er gewoonweg bijna niet aan geraakt

een oplossing zou kunnen zijn dat ik over de led een buisje (krimpkous)monteer zodat er minder strooi licht naar de opto zelf toe is maar dat moet experimenteel geprobeerd worden ;
de kabel naar de sensor is ongeveer 20 cm lang ik zou over de voeding nog een condensator kunnen zetten om pieken op te vangen maar ik zie daar geen probleem omdat de sensor in het programma alleen maar aan gesproken word voor de relais aan trekken en die zitten op een andere 5 volt voeding

woensdag als er tijd is eens iets proberen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

patrick smout

Dag Raf,

Is het een optie om 2 draden te solderen over de phototransistor zodat je comfortabel kan meten ( meten is nu eenmaal weten)

Mvg, Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

raf

ja weet ik maar het probleem is dat het bijna nooit dezelfde is van de 50 die in de fout gaat
soms weken niks en dan opeens weer eentje

ik denk dat er maar twee oorzaken kunnen zijn
of wel zijn de potmeters kut
of wel is er strooilicht van de led naar de foto transistor
de gemakkelijkste oplossing is een hulsje over de led schuiven en kijken of het opgelost is
deze kunnen gewoon geknipt worden en via de opening over de led geschoven worden
daar na zien of het een oplossing is geweest
dit is ook de goedkoopste oplossing
en voor woensdag kan ik toch niets doen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

svvander

#9244
Wel he, met mijn auto'kes te koop te zetten, beginnen nadenken over van alles. Zo hard gedacht (ja soms kan ik ook denken), dat ik heel ff alles gelaten had voor wat het was en terug ben gekomen tot de essentie van de zaak: spelen met mijn materiaal. Met de 2 jongste alles nog eens uitgehaald. Nen Timesaver in elkaar gebotst en zo geprobeerd om het vuur terug een beetje aan te wakkeren. Of het gelukt is? Ammaai nog ni! Bijna gans de vloot uitgehaald. Wat begon als ne puzzel (die echt wel moeilijk was), is uitgedraaid op een testsessie van (bijna) al het materiaal.



"Maar efkes he papa..." 4 uur later waren we nog bezig. Alle 3 met een loc appart. En maar rangeren.  :P MS2 op de CS3+ aangesloten en gaan. Ik heb nog ne MS1 liggen ook, maar geen "sniffer" om deze aan te sluiten op de andere 2. Het leuke is wel dat ik bijvoorbeeld de wissel kon bedienen, terwijl de zoon met de MS aan het bollen was en de dochter op de CS3+ de andere loc aan het bedienen was. De MS2 ga ik dus zeker nog gebruiken in de toekomst... ik zou eens moeten zoeken achter een manier om deze te kunnen los schakelen met een soort van Loconet systeem, rondom de baan.

Wat hebben we vandaag geleerd:
- voor een timesaver heb ik meer plaats nodig... de plank die ik liggen had, was om goed te zijn nog zeker 10cm te kort in lengte en 5cm in de breedte.
- het is heel handig dat je genoeg stootblokken hebt (die staan dus op de wenslijst om zo snel mogelijk nog aan te kopen).
- als je niet goed plant, kan je nooit je basisopstelling goed hebben. Het leuke is wel dat het maken van de basisopstelling zelf al een ne puzzel is.
- het zou handig kunnen zijn om alle koppelingen van het zelfde merk/model te voorzien. Sommige zijn compatible, anderen helemaal niet. (Maar dat wisten we al langer... alleen dachten we dat het misschien uit zichzelf zou opgelost zijn  :-[ )
- Ontkoppelrails zijn handig... dus die ga ik toch ook moeten voorzien, als ik deze timesaver in mijn baan wil krijgen.
- als ge ne loc uit elkaar haalt om te verbeteren... maar 'm niet afwerkt, dan rijdt 'm niet  :o :).
- Dat ik nog eens moet zoeken hoe ik alles met tablet of smartphone kan bedienen... zou ook heel leuk kunnen zijn.
- Spelen werkt ontspannen... Werken spelt niet ontspannend  ;D
- Het wordt heel hoog tijd dat ik tijd maak om de baan boven te starten. Ik merk dat ik er echt wel nood aan heb. Alleen: ik moet oh zo dringend materiaal halen om het dak af te werken. Maar het is nooit in stock (stomme Corona).
- ... Ik kan nog veel opnoemen, maar ik onthou dat ik er meer nood aan had, dan dat ik zelf besefte. Ik zou zeggen: dit is de therapie die ik iedereen kan aanraden.

Edit: ze hebben er zelf een diashow van gemaakt op Youtube! https://youtu.be/dsE1oj1AZbg
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

raf

sven welkom terug zou ik zeggen en hou je vooral niet in
voor al efkes spelen klinkt reeds mooi

hier bezig met pmma en als je dat schuin freest is da vlijm scherp dus duim in de plakkers wa hadde gedacht
ik had nog een stuk pmma buis van 80 over welke niet kon gebruikt worden als duiktank omdat er een kras in zat
dus maken we er maar meteen een gehele duikboot van hé
en zo geraak ik ook van de rommel vanaf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Citaat van: svvander op 28 juli 2020, 17:29:18 PMWat hebben we vandaag geleerd:
- voor een timesaver heb ik meer plaats nodig... de plank die ik liggen had, was om goed te zijn nog zeker 10cm te kort in lengte en 5cm in de breedte.
- het is heel handig dat je genoeg stootblokken hebt (die staan dus op de wenslijst om zo snel mogelijk nog aan te kopen).
- als je niet goed plant, kan je nooit je basisopstelling goed hebben. Het leuke is wel dat het maken van de basisopstelling zelf al een ne puzzel is.
- het zou handig kunnen zijn om alle koppelingen van het zelfde merk/model te voorzien. Sommige zijn compatible, anderen helemaal niet. (Maar dat wisten we al langer... alleen dachten we dat het misschien uit zichzelf zou opgelost zijn  :-[ )
- Ontkoppelrails zijn handig... dus die ga ik toch ook moeten voorzien, als ik deze timesaver in mijn baan wil krijgen.
- als ge ne loc uit elkaar haalt om te verbeteren... maar 'm niet afwerkt, dan rijdt 'm niet  :o :).
- Dat ik nog eens moet zoeken hoe ik alles met tablet of smartphone kan bedienen... zou ook heel leuk kunnen zijn.
- Spelen werkt ontspannen... Werken spelt niet ontspannend  ;D
- Het wordt heel hoog tijd dat ik tijd maak om de baan boven te starten. Ik merk dat ik er echt wel nood aan heb. Alleen: ik moet oh zo dringend materiaal halen om het dak af te werken. Maar het is nooit in stock (stomme Corona).
- ... Ik kan nog veel opnoemen, maar ik onthou dat ik er meer nood aan had, dan dat ik zelf besefte. Ik zou zeggen: dit is de therapie die ik iedereen kan aanraden.

SUPER! Join the club zou ik zeggen....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bollen neus

Derde sein is ook ingeplant, op kunnen lossen voor verschillende kleur combinaties met 3 schakelaartjes. Dus gewoon aan/uit en wisselen van kleur. Roo/groen, geel; geel/groen en dubbel groen. Op dat vlak ben ik genen krak (enkel dr uug krakt nu)
Er liggen al 7 platen voor de volgende seinen klaar. En hopelijk komen morgen de bestelde messing profielen hier binnen dan kunnen we wat verder doen aan terug de masten te maken. Die verschillen ook van vorm en materiaal.
De samengstelde mast staat al in de grondverf dus vierde sein kan ook aangepakt worden. Gaat aan een wissel komen zodat je ook goed ziet aan de lichten welke richting het traject "vrij" is om op te kunnen rijden.
Of dit alles nu echt 100% is zoals bij de DSB laat ik in het midden, ik bekijk het zo, ik hou me ermee bezig en leer nog wat. En op de baan is er wat meer te zien dan. Alhoewel er hier "unieke" modellen staan  die niet in productie gemaakt worden. Of dat een émeerwaarde" is? Dat zal Joost dan wel weten zekerst?  8)
Met rijden is altijd plezant ook al omdat het een maatje groter is, rustig rijden. En zo gaan de dagen ook snel voorbij. Dus enkel voordelen.
Den Eric.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


Klaas Zondervan

Ik zie een foto, geen video.

svvander

Nieuwe grassoorten? Wanneer komt de nieuwe website eigenlijk online?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Rangeerduivel

Citaat van: evan op 29 juli 2020, 17:57:53 PM
http://www.martinwelberg.nl

Mooi, maar ik mis wel ergens een knoppeke om naar het Nederlands over te schakelen, of kijk ik er over? :-\

;)

evan

Huh?

De enige tekst die er is, is toch Nederlands?
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.