Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

bollen neus

Twee DSB schaal O signalen zijn zo goed als klaar. (van onderdelen en soldeerwerk wel te verstaan), begonnen aan de volgende 2 soorten. In totaal ga ik een poging doen om er 5 verschillende te maken. Een paar in dubbel, je weet immers nooit voor de toekomst natuurlijk. En ze kunnen maar gereed liggen als ik ze ooit nodig heb.
Er is net wat werk aan, schilderen gaat allemaal in één keer gedaan worden, spaar ik wat tijd en uitkuiswerk uit.
Den nog wat LED in plaatsen, zal er van 5 m/m wat mogen bestellen. Die heb ik helaas niet liggen. Andere maten vind ik hier wel regelmatig terug in de doos.
Den Eric.

Waterman

Kleine ledjes inbouwen in een klein locje  ;D

1594734004816_20200714_120457 by Patrick VdBossche, on Flickr

bollen neus

De eerste drie messing schaal O seinen zijn reeds gespoten in grondverf en daarna in het zwart. bedrading aan pinkLED is gedaan, dit gaat op transfo van 6V werken. Alles gaat analoog te bedienen zijn. Nunog wat borden maken om max snelheid aan te geven.
Den Eric.

bollen neus

Platen aan het maken in messing voor signalen DSB in schaal O , komen aan wissels te staan. Ook al bezig aan een paneel te maken met de schakelaars en/of eventueel wat LED ter info of de LED nu branden ja of neen. Tis om mezelf wat meer op mijn gemak te voelen tijdens het rijden. Drie zijn er al gespoten in zwart, eentje ss een oranje zelfpinkend LED met bord 10 km .
Aansluitingen worden manueel geschakeld. Weet niet of er later nog motoren gaan komen aan de wissels  maar das voor veel later.
Den Eric.

Alberke

Uitpakken, uitpakken, uitpakken, en moe zijn :(
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

aan de haven bak bezig die dan meteen aansluit op de rond rij module
het kan zijn dat ik de haven nog een klein beetje doortrek op de rond rij module en dan daar een paar bruggen ga leggen om de rivier waar de haven met een sluisdeur op aansluit over te steken


nu twee mogelijkheden
of ik laat het water onder de voorste twee sporen door lopen maar dan moet ik de achterste van de twee een gebogen brug gaan maken ;
of ik laat het water tot juist voor de sporen komen en dan heb ik alleen vanachter een brug nodig ;
dilemma; dilemma en ik zou van die rond rij bak niet teveel gaan doen hahahaha ;
wat vinden jullie wat ik zou kunnen doen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

nog een oplossing is een bak bij maken en die er tussen zetten ;maar nu is alles reeds 6 meter ongeveer en dus kom ik over de 7 meter ;kijken of het transporteerbaar blijft
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

Paneel aan het maken voor schakelaars te plaatsen voor de DSB schaal O signalen te kunnen bedienen. Is niet echt mijnen dada al dienen elentriek mor tzal toch moeten.
Den Eric.

ERVIN

Tekenen met pen en papier al dagen aan een stuk en kijken waar mijn keerlusmodules moeten geplaatst gaan worden , grote uitbreiding van de containerterminal.

gardevil

Nieuw bureel aan het inrichten 5m * 3.60. Nu mijn zoon het huis heeft verlaten.

Eerst nog schilderen, nieuwe vloer en dan verhuizen.

Kan ik eindelijk alles bij elkaar zetten, de snijplotter, 3d printer, laser en mijn airbrushmateriaal en er is nog plaats voor een grote wertafel, buiten mijn bureel.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

bollen neus

De volgende mast aan het samenstellen en solderen. Prutswerk waar je veel tijd in kunt steken. Platen voor signalen daar liggen er al een 8 tal van klaar, 5 verschillende soorten en maten. Het is maar dat er wat afwisseling te zien is op dat stukje baan.
Op paneel een paar LED geplaatst zodat ik ook zie of mijn transfo af staat of niet, beter te voorkomen dan te genezen peis ik dan maar.
Dit week end is het veel te druk van andere festiviteiten dus geen bouwplannen. Tent weer in plaats van open lucht party met den bubbel (en flessen bubbels staan hier genoeg heb ik al gezien)
Den Eric

raf

programma aangepast in de blok sturing
soms door invloed van wisselende temperaturen blijft een opto sensor nog al eens aan staan ;
dan geeft dit een storing in de module daar dat die denkt dat er iets op het blok staat maar er is geen bezet melding dus de software doet gek
als er dan een trein aan komt word die wel als bezet gedetecteerd maar hij remt niet en rijd dus door het rood
het probleem is dat je die opto moet instellen met een kleine potmeter en dit eigenlijk niet 100 % juist kan gebeuren
ik ga een nieuwe testen met een meer slag potmeter wat dan een juistere instelling moet geven

maar het probleem je moet onder de baan duiken om te zien of de bezet melding brand ja of nee
daarom aan het denken gegaan om het visueel te maken op het scherm en dat is gelukt
er was nog een klein plaatsje over maar voor text was er geen plaats dus een smilie gemaakt en nu komt die daar dus te staan en hoef ik niet meer onder de baan te duiken
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

patrick smout

Dag Raf,

Temperatuurdrift is ook voor potmeters een aandachtspunt. Meerslagen geeft je wel een fijnere instelling maar je kan best ook gaan voor bv een cermet uitvoering. Ook de contactovergang naar de loper is een probleem dus daar best hoogohmig werken naar belasting toe. Verder het instelbereik van de potmeter verkleinen door een vaste weerstand te plaatsen aan beide vaste aansluitingen. Door een potmeter ratiometrisch te gebruiken in de schakeling verklein je ook het effect. Overigens is het de lichtopbrengst van de LED die behoorlijk temperatuur gevoelig is en bij reflectiesensoren kan dat dus een bijkomende ontwerpuitdaging geven.

Mvg, Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Havoc

Een "opto-sensor" die aanblijft lijkt me iets eigenaardig. Zonder het schema/toepassing etc te kennen is er moeilijk iets over te zeggen, maar ik denk dat probleem eerder ergens anders dan in de sensor te zoeken is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Ik zou niet blij zijn met een sensor die zo temperatuurgevoelig is dat je steeds moet bijregelen.
Daarbij is de vraag of het wel een temperatuurprobleem is. Is het geen kwestie van omgevingslicht?