Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

svvander

Citaat van: bollen neus op 02 juli 2020, 18:33:06 PM
Voilà, de sleep is volledig afgewerkt, Koff met 2 personen in cabine, grote sneeuwruimer op de kop, ook een extra rooster ter bescherming van de motor bij hevige sneeuwval (?), Dan ook nog messing uitlaat gemaakt en pinklicht op het dak (je weet nooit of dit ooit eens van pas kan komen?) Koff is vervuild. Dan de Lenz platte wagon vervuild en voorzien van belading, extra messing sneeuwschop en extra in messing gemaakte beschermingsrooster. Vastgelegd met wat kabeltjes en op paletten gelegd. En dan als laatste van de sleep de messing zelfbouw sneeuwruimer op kleine wielen, is nieuw uit den atelier en is dan ook ingepakt tegen het vuil, met andere woorden eens iets niet vervuild op de baan, amai.
Al verschillende test gedaan en alles blijft mooi tussen de rails lopen zowel vooruit als achteruit rijden. Was in het begin het probleem van die grote sneeuwruimer op wielekes.
Nu kunnen we ertegen indien het hier eens fermmoest binnen sneeuwen, de kuisploeg staat gereed.
Den Eric.

Da vraagt om foto'kes :-)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Citaat van: raf op 01 juli 2020, 11:59:50 AMnu de servo er nog onder en de stuurprint en dan kan deze in gebruik genomen worden
er moet nog een licht balk boven komen zodat de mensen die er aan werken ook zien wat ze doen 1960 ???, reeds tl lampen of waren het allemaal peertjes
hier de pers aan het werken
https://www.youtube.com/watch?v=aWud2cKxQFs&feature=youtu.be

gr raf

Rare kleur voor een pers. Ik wil niet moeilijk doen, maar kijk een naar het "heavy press program". Typisch is dat soort erwtensoepgroen. De persen die ik gezien heb bij de metaalbewerker waar mijn werkgever klant was, die waren een iets donkerder groen. Maar ja, de oudste was van 1890 of zoiets.

TL is correct voor 1960. TL verlichting is al behoorlijk oud, bijna even oud als gloeilampen. Ook mogelijk is kwikdamplampen (voor blauw-groen, weinig rood). Nu hangt het er van af of je koud metaal perst of warm metaal. als je koud perst, dan is er veel licht. Als je warm metaal perst weinig zodat je de kleur van het gloeien beter kan beoordelen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Groen of blauw... dezelfde kleuren die gebruikt werden voor de snijmachines in de drukkerijen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Rangeerduivel

Citaat van: Havoc op 02 juli 2020, 19:16:46 PM
Typisch is dat soort erwtensoepgroen. De persen die ik gezien heb bij de metaalbewerker waar mijn werkgever klant was, die waren een iets donkerder groen.

In de schrijnwerkerij zijn de meeste machines ook van datzelfde groen en ik heb mij laten wijsmaken dat dit de meest rustgevende kleur is...
Doch niet iedereen zoekt daar dezelfde reden achter;
Googl maar eens "waarom zijn machines groen?"
Krijg je dit als antwoord;

"In de beginjaren van de industriele revolutie waren de machines nog niet zo veilig als tegenwoordig, en gebeurden er erg veel bloederige ongelukken. Om de situatie minder erg te laten overkomen in het geval van weer een bloedig ongeval, heeft men besloten om de machines de groene kleur te geven.26 nov. 2012"

Daarmee weten wij ineens waarom het grootste gedeelte van dit forumscherm blauw is.. ;D ;D

;)

Havoc

Ben niet zo zeker dat dat de reden is. Vooral omdat rood en groen complementair zijn. Als je naar de echt oude machines gaat van voor 1900 zijn die trouwens meestal zwart.

Dat soort groen was toen goedkoop, relatief helder (want er was weinig licht) en het veroudert goed. Ook een kleur die weinig belasting geeft aan je ogen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

efl045


raf

#9171
de ondergrond is grijze pla
dus ik moest er iets overheen zetten

dit waren de persen die op foerd stonden in den tijd
de beige kleur moet dus lichter worden
maar daar alles achter ramen komt te staan ga ik eerst kijken hoe en wat het zicht dan is met die extra led's ;
de stempels hadden na een tijdje verschillende kleurtjes en de matrijzen ook nog eens
soms groen dan weer geel of oranje ;
de andere persen hadden allemaal een andere tint groen en beige/geel
want er stonden verschillende pers straten met persen van verschillende merken
de bovenkant is niet geprint want die ga je gewoonweg niet zien
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

Sjabloon snijden voor spuiten witte lijnen en cabines beginnen te veranderen voor model Nohab MY1153 Contecrail anno 2013.
V5 Esu zit er al in nu met geluid, 2 speakers (tis mor veur dambiance hé)
Den Eric.

ERVIN

Mijn nieuwe B-Models containerwagons aan het voorzien van trapjes en andere leuke details.

Koen

Honderden, duizenden steentjes één voor één aan het inkleuren om nadien een wash te zetten.

Groetjes,
Koen

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr
Nooit te oud om te leren

raf

ik heb het iets ruwer gedaan want ik kwam er zot en onnozel van
mooi gedaan man echt wel

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Koen

Citaat van: raf op 04 juli 2020, 21:32:33 PM
ik heb het iets ruwer gedaan want ik kwam er zot en onnozel van
mooi gedaan man echt wel

Ik word er ook zot van. Gelukkig doet het geen zeer  ;D ;D ;D. Ik ben bezig met een muur van ongeveer 3 meter.
Geduld is een mooie deugd  ::).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Sterkte Koen, maar het resultaat zal ook naar de inspanning zijn  ;) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

Citaat van: SuSke op 05 juli 2020, 00:29:41 AM
Sterkte Koen, maar het resultaat zal ook naar de inspanning zijn  ;) ;)

Bedankt. Ik hoop het want anders wordt het afbreken en opnieuw beginnen tot het goed is.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Citaat van: Koen op 04 juli 2020, 21:38:52 PM
Citaat van: raf op 04 juli 2020, 21:32:33 PMik heb het iets ruwer gedaan want ik kwam er zot en onnozel van
Ik word er ook zot van. Gelukkig doet het geen zeer  ;D ;D ;D.
Geduld is een mooie deugd  ::).

Ik herken het gevoel  ::)
... maar zoals Frans schrijft: Je mag uitkijken naar een mooi resultaat  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw