Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Rangeerduivel

#9150
Floris,
Wanneer je "vieilles gazettes Francophones" googlt ben je toch al een heel eind op weg... :-\

;)

bellejt

i - tje vergeten rudi :: vieilles gazettes francophones .Geen erg want zo goed spreken die fransen ook weer geen frans hé :)

Rangeerduivel

Bedankt voor de correctie Johnny!
Normaal zet ik de puntjes op de i als het op taal aankomt, maar nu vergeet ik de i zelf.... :D
Je ziet hé...mensen is misselijk! ;D (en dat is nu wèl bewust hoor)
Is aangepast.

;)

Waterman

Om mijn plank met treinen toch wat aan te kleden heb ik een eerste poging tot modelbouw ondernomen  ;D

20200627_192722 by Patrick VdBossche, on Flickr

Havoc

Citaat van: Waterman op 27 juni 2020, 19:35:08 PM
Om mijn plank met treinen toch wat aan te kleden heb ik een eerste poging tot modelbouw ondernomen  ;D

Op de dakbedekking en de kleur na lijkt dit sprekend op wat ik altijd gezien heb in de late jaren '80, vroege jaren '90 in het station. Alleen was het toen allemaal zo'n soort beige-wit geschilderd en het dak waren golfplaten. Maar dat kan een plaatselijke variant zijn. Naar gelang wat er nog in de stock was en restjes verf in de pot. Voor de rest is het er boenk op.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

een vliegwiel getekend wat in de loods komt ;daar kun je het dan zien draaien ;de drijfsatng gaat dan naar een stoom machine die in de loods staat;met het nodige licht komt het goed ,ik wil ook nog rond vliegende gensters van het gloeiend ijzer bewerken en daar voor heb ik reeds een idee hoe ik het ga proberen ;dan nog een paar persen voor plaat staal die ook nog gaan werken ;onder de baan zou ik een nokken as willen zetten welke alles aan drijft ;dus maar 1 motor voor het geheel
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Citaat van: raf op 27 juni 2020, 21:20:12 PM
een vliegwiel getekend wat in de loods komt ;daar kun je het dan zien draaien ;de drijfsatng gaat dan naar een stoom machine die in de loods staat;met het nodige licht komt het goed ,ik wil ook nog rond vliegende gensters van het gloeiend ijzer bewerken en daar voor heb ik reeds een idee hoe ik het ga proberen ;dan nog een paar persen voor plaat staal die ook nog gaan werken ;onder de baan zou ik een nokken as willen zetten welke alles aan drijft ;dus maar 1 motor voor het geheel

Raf, dat is een drijfwiel voor een trein, geen vliegwiel voor een stationaire stoommachine. Groot verschil omdat een trein 2 wielen had op een as (en ook drijfstangen naar de andere aandrijfwielen) terwijl een staionaire machine maar 1 vliegwiel had en maximaal 2 zuigers. Die hebben meestal geen balansgewicht omdat de drijfstangen niet gecompenseerd moeten worden. Zijn meestal ook veel fijner van verhoudingen. Google eens wat.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rixke rail

Citaat van: Havoc op 27 juni 2020, 20:46:42 PM
Citaat van: Waterman op 27 juni 2020, 19:35:08 PM
Om mijn plank met treinen toch wat aan te kleden heb ik een eerste poging tot modelbouw ondernomen  ;D

Op de dakbedekking en de kleur na lijkt dit sprekend op wat ik altijd gezien heb in de late jaren '80, vroege jaren '90 in het station. Alleen was het toen allemaal zo'n soort beige-wit geschilderd en het dak waren golfplaten. Maar dat kan een plaatselijke variant zijn. Naar gelang wat er nog in de stock was en restjes verf in de pot. Voor de rest is het er boenk op.
Citaat van: Waterman op 27 juni 2020, 19:35:08 PM
Om mijn plank met treinen toch wat aan te kleden heb ik een eerste poging tot modelbouw ondernomen  ;D

20200627_192722 by Patrick VdBossche, on Flickr

De schuilhuisjes van Jocadis-zaliger zien er precies zo uit als de echte waren, hoor.
Zie hier
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

raf

Hoi Johan
ok gevonden ik kwam niet meer op de naam van die machiene dus verkeerd gezocht
ok morgen terug tekenen en inderdaad die spaken zijn veel dunner

gr raf en merciekes
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Johan beter zo



nu hopen dat anetje het geprint krijgt
het gaat een 2 uurtjes duren voor het wiel en de poten

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

LENZ wagon spoor O is zo goed als klaar, met belading, vervuild en kabels. Nog een paar kleinigheden en dan de sneeuwruimer in messing onder handen nemen dan is deze korte sleep volledig afgewerkt en klaar voor op de baan te zetten Koff/Wagon Lenz en sneeuwruimer.
Den Eric.

raf

https://www.youtube.com/watch?v=9ItXqL8M8FU
door dat er nu een pillamp op staat krijg je dat rare onbalans van het wiel
eens de ledverlichting op zijn plaat staat ga je dat niet meer zien

ook een van de 8 persen is klaar en werkend
deze komen achter de ruiten te staan dus min of meer zichtbaar
https://www.youtube.com/watch?v=gMYHdkgisnw
dit is het test model dus aan de andere gaat nog het een en ander aangepast worden
eventueel nog ledjes op het controle paneel dat er nu nog niet is
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Decapod

Sjiek, Raf. Dat idee van dat vliegwiel moet ik onthouden!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

raf

#9163
hoi
ja is eenvoudig als je een 3d printer hebt of gewoonweg een groot wiel (8 cm)
een servo en een servo tester of een motor met vertraging
ik programmeer pic's zelf dus voor mij is een sturing heel eenvoudig
de persjes komen ook zo te staan maar eerst nieuwe ramen die wat meer doorzichtig zijn
zo de eerste pers heeft wat kleur gekregen en het schakel paneel zit er in

nu de servo er nog onder en de stuurprint en dan kan deze in gebruik genomen worden
er moet nog een licht balk boven komen zodat de mensen die er aan werken ook zien wat ze doen 1960 ???, reeds tl lampen of waren het allemaal peertjes
hier de pers aan het werken
https://www.youtube.com/watch?v=aWud2cKxQFs&feature=youtu.be

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

Voilà, de sleep is volledig afgewerkt, Koff met 2 personen in cabine, grote sneeuwruimer op de kop, ook een extra rooster ter bescherming van de motor bij hevige sneeuwval (?), Dan ook nog messing uitlaat gemaakt en pinklicht op het dak (je weet nooit of dit ooit eens van pas kan komen?) Koff is vervuild. Dan de Lenz platte wagon vervuild en voorzien van belading, extra messing sneeuwschop en extra in messing gemaakte beschermingsrooster. Vastgelegd met wat kabeltjes en op paletten gelegd. En dan als laatste van de sleep de messing zelfbouw sneeuwruimer op kleine wielen, is nieuw uit den atelier en is dan ook ingepakt tegen het vuil, met andere woorden eens iets niet vervuild op de baan, amai.
Al verschillende test gedaan en alles blijft mooi tussen de rails lopen zowel vooruit als achteruit rijden. Was in het begin het probleem van die grote sneeuwruimer op wielekes.
Nu kunnen we ertegen indien het hier eens fermmoest binnen sneeuwen, de kuisploeg staat gereed.
Den Eric.