Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

modelbaanHO

Citaat van: SuSke op 29 maart 2020, 12:26:58 PM
Citaat van: modelbaanHO op 29 maart 2020, 09:31:01 AM
Gisteren bezig geweest met mijn "grote" modelbaan (www.modelbaanho.be --> banen --> Haschenbach v.3)

Blijkt dat bijna alle 2 assige wagons met grote asafstand (type HBis e.d.)  bij het buitenrijden van het schaduwstation ontsporen.
Dat wordt uitzoeken wat daarvan de oorzaak is en hoe ik het kan oplossen.

Is niet zo leuk. En het zijn alleen die wagons die er uit gaan?
Yep, alleen die wagons.
Maar het probleem is gevonden en opgelost.
Die wagens zijn heel gevoelig aan kleine kniks in sporen die in een bocht liggen. Iets wat vooral voorkomt bij flexrails die in een bocht aan elkaar worden gezet met raillassen.
Ik heb dat stuk spoor nu vervangen en de bocht iets voorgebogen en nu zijn er geen ontsporingen meer.

Maar een beetje verderop in de carrousel doet zich hetzelfde probleem voor, maar daar kan ik niet goed meer bij de sporen en vervangen lijkt dus onmogelijk.
Hier ga ik een andere oplossing moeten vinden.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Klaas Zondervan

Van welk merk zijn die HBis wagens? Bij Roco hebben die meesturende assen die geholpen worden door de koppelingsboom. Soms blijft er iets haperen in dat mechaniek.

modelbaanHO

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 maart 2020, 13:05:51 PM
Van welk merk zijn die HBis wagens?
Piko en Rivarossi. De Piko's hebben er iets meer last van dan de Rivarossi's.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

erik de noorman

Luc,

Ik had soms ook dat probleem. Bij mij lag de oplossing de wielen op de assen wat dichter naar elkaar toe plaatsen ( 1 mm was voldoende). Ik heb daar een mal voor gemaakt (simpel blokje hout). Het blokje moet juist tussen beide wielen passen.

Erik.

Klaas Zondervan

De kunt toch niet zomaar de wielen op de as 1 mm dichter bij elkaar zetten? Dan gaat het helemaal fout op wissels.

modelbaanHO

Dag Erik
Bedankt voor de tip, maar zoals ik heb geschreven in de post bovenaan deze pagina: het probleem is opgelost.
Ik moet bij het leggen van de sporen er beter op letten dat er geen knik ontstaat.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Herwig

#8916
Assen & wielen

Citaat van: erik de noorman op 29 maart 2020, 20:59:27 PM
de wielen op de assen wat dichter naar elkaar toe plaatsen ( 1 mm was voldoende). .

Gaat het hier mogelijk over het verschil in afmeting  'binnenkant-naar-binnenkant'   van de twee wielen, van énerzijds een DC- en anderzijds een AC-as ?
DC-wielen staan wat verder van mekaar dan AC-wielen:     gemeten DC  +/- 14,25 mm     en      AC  +/- 14.02mm

Heb er even nieuwe (hedendaagse) DC-  +  AC-asjes in-levende-lijve bij genomen,  om zeker te zijn,
maar Klaas Z.  weet dit geheid uit het blote hoofd

NEM:        tussen 14.4 mm en 14.6 mm ( minimum en maximum huidige NEM...) ~  compromis voor DC:   14.5 mm ....+
vroegere  NEM:    14.3 à 14.4 mm



Havoc

Na maanden vandaag nog eens iets op de freesmachine gedaan. De klem staat helemaal onder de roest. Beter afgelopen dan verwacht.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

De huidige NEM310 dateert van 2009. Het verschil met de vorige versie is o.a. de B-maat. Die was vroeger minimaal 14,3 mm en nu 14,4 tot 14,6 mm. Die 14,3 bleek in sommige situaties op wissels net iets te krap.
Een ander verschil is dat er nu voor de meeste maten een minimum en een maximum is gegeven. In de vorige versie was alleen het minimum of alleen het maximum gegeven. De andere waarde kon je dan zelf berekenen door te combineren met andere gegeven maten. Dat leidde soms tot misverstanden en daarom zijn nu beide grenzen gegeven.

Herwig

#8919
aan Klaas ,

H0-Assen & -wielen:
Heb  'nieuwe'  DC- (VBV of Roco)    en    AC-asjes (Märklin) daarstraks met een digitale schuifmaat gemeten        (zie reactie #8916)
Waarom zitten die afmetingen nog ruim onder het huidige NEM-vork voor die B-minimum/maximum ?

Ben trouwens ook een testje aan het doen om een AC-as om te bouwen naar DC-exemplaar (doorknippen, isoleren, afdraaien enz...)
Zou die dan op 14.5 mm B-maat zetten ...  ( H0-rail  =  Peco code 75 Streamline met 'Large' - Peco-wissels )

Klaas Zondervan

Voor Märklin wielen is de norm anders (NEM340) Daar moet de B-maat 14,0 tot 14,1 zijn.
Dat fabrikanten bij 2-rail de wielen krapper zetten is een erfenis uit het verleden. Die fabrikanten hebben gesjoemeld met de span in de wissels (maat S). Als die naar 14,5 zouden gaan zouden de flenzen tegen de punt kunnen stoten.
Ik merk bij Roco dat die de B-maat nog steeds op 14,3 zetten. Ik heb al mijn wielstellen veranderd naar 14,5 mm.

erik de noorman

Het zijn inderdaad DC wielen (vooral Pikoassen) die 1 mm op de assen naar binnen worden geschoven. Geen probleem om over wissels te rijden. Mijn baan bestaat uit een mix van rails en wissels van verschillende merken door elkaar. Van K rails tot van 2 rail naar 3 rail omgebouwde rails en wissels van Roco, Mehano, lima enPiko en in het schaduwstation M rails.

Erik.

bollen neus

Afplakwerk doen aan model TMY106, dan wat spruitwerk doen, laten drogen, tape verwijderen en dit dan een keer of 7 na elkaar. Tja tis monotoon  werk maar dat heb je als de schildering niet gemakkelijk gaat zijn. Dus hopelijk lukt het me, tis wat te zuur om zo'n body'ke in de container te moeten kieperen hé? Enfin, tijd zat.
Den Eric.

svvander

Eergisteren geprobeerd om boompjes te maken uit ijzerdraad. Fameus aan mispakt. Veel te dikke draad (van dienen tuin-ijzerdraad had ik niet op stock). Wat een teleurstelling.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Rangeerduivel

Wreed werk!  ::)
Van een Duitser een Belg maken....


Jaja mensen, hier ligt een komplete stoomloc DR-BR17> <NMBS type61.00*
Op de drijfwielen (uiterst rechts) na is alles wat groen moet zijn groen en alles wat zwart moet zijn zwart!
Na goed drogen terug monteren en dan decals erop en hij kan de baan op....
Hij zal dan weer niet 100% perfect zijn maar ik heb dan toch wel een "61", dus net geen 64  ;D.
De ruimte tussen ketel en chassis moest vooraan open gewerkt worden maar dat was niet mogelijk omwille van de stabiliteit van de loc en de verlichting.
Het hout had van de tender gemoeten maar dan had ik ook geen ruimte meer voor een decoder.
Een tweede (overbodige) stoomdom is verwijderd.

Volgende die op de operatietafel komt is een Brawa 40270 KPEV S9/BR14...maar die ligt op dit ogenblik in één of ander postkantoor....
Als hij aankomt post ik wel een foto, al kan je hem al zien als je "Brawa 40270" googlt.

;)
(*) Ik weet nog niet exact welk nr hij gaat krijgen, ik moet eerst te weten komen hoeveel 61ers in totaal gereden hebben.Een nr dat eindigt op 001 zie ik niet graag