Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

eddy

Raf,die hebben wel een website.
Via contact kan je er heen mailen.

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 19 oktober 2019, 17:09:39 PM
Ja, het is eigenlijk net als behangen. De truc is dat je het papier na het insmeren een paar minuten laat liggen. Dan kan het vocht intrekken en wordt het papier iets groter. Na het opplakken krimpt het tijdens het drogen en trekt het vanzelf strak.
Het kan zijn dat je het zo hebt gedaan, dan heb ik niks gezegd. :)

[/quote]
Citaat van: SuSke op 20 oktober 2019, 00:07:14 AM
en trekt de mdf krom  ::)


Ja, en Ja... 
@Klaas : inderdaad ik heb eerst even laten intrekken/weken  en toch nog blazen.
@Suske : inderdaad de mdf is helemaal bol (hol) gaan staan, maar dat is gelukkig opgelost door enkele schroefjes voor het tegen de muur bevestigen en een sierlijstje bovenaan om dan weer die schroefjes weg te steken :)

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

ok eddy gevonden had verkeerd gezocht

gr en bedankt
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

BR-59

MDF is een fijn-vezelig materiaal, veelal gemaakt van restproducten. Het wordt onder druk geperst tot gladde platen met als lijm ureumformaldehydelijm. Deze lijm heeft formaldehyde als oplosmiddel. Deze formaldehyde komt langzaam los uit de platen, maar versneld bij bewerkingen. Aangezien formaldehyde als kankerverwekkende stof wordt gezien, is de uitstoot gebonden aan minimum eisen. Wel kan de 'uitstoot' gedurende jaren blijven plaatsvinden.
Het nadeel van verlijmen met ureumformaldehydelijm is, dat de lijm niet watervast is. Als het oppervlak in contact komt met water, zullen de vezels dus gaan opzwellen. Het is dus om twee redenen verstandig de MDF te voorzien van een voldoende dikke laag (grond-)verf. Vanzelfsprekend op basis van terpentine. Alvorens de grondverf aan te brengen dient het oppervlak ontvet te worden, aangezien bij het persen paraffine gebruikt op de walsen om aankleven van de MDF te voorkomen. Dit ontvetten kan met terpentine of wasbenzine.

Kortom: MDF lijkt een gemakkelijk materiaal, maar vraagt wel de nodige tijd om het bruikbaar te krijgen.

Persoonlijk: geef mij maar een goeie multiplex.

Havoc

Zoals alle houtproducte: best de 2 zijden op dezelfde manier behandelen om kromtrekken te vermijden.

En een goed stofmasker als je dit spul zaagt is meer dan aanbevolen.

Citaat van: BR-59 op 22 oktober 2019, 15:49:18 PMPersoonlijk: geef mij maar een goeie multiplex.

Yep, al was het enkel maar al voor het gewicht. Ik heb de fout gemaakt om mijn werkbladen hier in MDF te maken. Om dat ene stuk van 270x90cm en 22mm dik naar boven krijgen langs de trap was 4 man maar nipt (vooral met de bochten). En met 3 schragen plooit het nog door en heb ik er 2 stalen L-profielen moeten onder steken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Hallo,

Ik sta toch steeds versteld dat men bij multiplex en MDF blijft zweren.

Gebruik eens populierenmultiplex (ook canadamultiplex genoemd ?).  Is iets duurder, maar licht van gewicht en bij zagen even fijn als MDF.  Nieuwe modulebakken worden steevast hierin gemaakt.

Roland

SuSke

tja Roland, strikt genomen is populieren multiplex ook een multiplex, maar niet alle multiplex is populieren multiplex.  ;D ;D ;D

Maar je hebt gelijk. Het is lichter en verwerkt een stuk makkelijker en splintervrij (omdat het zachter hout is).
Je moet alleen goed opletten met schroefverbindingen. Je trekt de schroef er snel te diep in en een gemaakt gat kan je bijna niet meer hergebruiken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Ik gebruik tegenwoordig uitsluitend populierenmultiplex/triplex, kortweg peppelplex.
Is duurder dan MDF maar wel de goedkoopste multiplexsoort.

Martin Welberg

Gebruik uitsluitend berkenmix..populier is me te zacht voor een tentoonstellingsbaan en heeft me te weinig lagen..

Klaas Zondervan

Ieder z'n meug. Ik vind berkenmix juist te hard. Ben uitermate tevreden met peppelplex.

BR-59

Multiplex kan men van diverse houtsoorten verkrijgen. Populier is licht en gemakkelijk te bewerken, maar kan na zagen door spanningen in het hout wat krom trekken.
Berken is mooi licht van kleur en heeft een dichtere structuur en is nagenoeg vormvast. Andere soorten zijn Okoumé en mahonie.
Multiplex begint bij het zogenaamde triplex, een multiplex met drie lagen. Veelal verkrijgbaar in 3 of 4 mm. Vervolgens zijn er steeds dikkere soorten te verkrijgen, meestal per 3 mm oplopend, dus 6, 9 12, 15, 18 en dan 22, 25 en zelfs 30 en 40 mm.
Daarnaast is multiplex ook nog verkrijgbaar in verschillen garantieklassen, afwerkingen, enz.

Volgens mij is er daardoor voor een ieder wel een geschikte multiplex te vinden. Voor mijn tafel heb ik 18 mm populieren multiplex gebruikt. Voor mijn helix ga ik 9 mm gebruiken en het schaduwstation 12.

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bollen neus

BP= brute pech, onderdeel van de bufferbalk gaat niet tussen de front. Mismaakt dus. Alles terug verwijderen en opnieuw beginnen is de boodschap. Tja een tegenslag is ook een slag  ;)
Den Eric.

raf

blok printjes binnen en der zit een fout in de print

alee fout een baan loopt zo dicht tegen een soldeer pint dat je 99.9% kans hebt dat je deze mee soldeert als je het pootje vast zet

dan de baan maar doordoen en een brugje leggen
voor de rest perfecte printjes en we kunnen weer verder met inbouwen zie

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

De Strukton 9505 voorzien van alle decals. Rangeerderplatforms moet ik nog verlijmen dan kunnen we stilaan beginnen denken over de vervuiling van deze locomotief in O schaal.
Den Eric.