Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Klaas Zondervan

Precies wat Frans zegt, in model is verkanting technisch gezien overbodig. Ik leg mijn bogen wel verkant, maar dat is uitsluitend voor het zicht.

Overigens wel interessant dat de spellingcontrole het woord verkanting niet kent. Ik krijg daar steevast een rood kringeltje onder.

mardig23

Merci mannen, Het is dus voornamelijk een"visueel" verhaal.

Dan ga ik me beperken tot 1mm, en grote bogen, en daar heel het arsenaal eens doorjagen om te zien hoe het oogt, en vooral rijdt.

Voor mij een extra dimensie aan de bouw, want ik heb daar eigenlijk nooit eerder aan gedacht :o
Mvg Karl

Dirky

Ergens in mijn achterhoofd speelt het idee om een demobaan te bouwen. Om het frame te maken heb ik een toolke gemaakt:


Knipsel excel by Dirky dyniMo, on Flickr

scaping 3D model by Dirky dyniMo, on Flickr

In excel geef ik lengte en breedte van het "landschap". En in de matrix geef ik de hoogtes. Het 3D landschap past zich automatisch aan.

Als ik dan het 3D model op de juiste plaatsen door snij krijg ik de nodige doorsneden. Die kan ik dan bvb uit triplex frezen en met die stukken het juiste landschap opbouwen.


Niet duidelijk? Zal je wel zien als ik er iets concreet mee doe later...  ;)

evan

Das interessant!  Vooral die uitsneden...
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky

Knipsel step 000 by Dirky dyniMo, on Flickr

Knipsel step 001 by Dirky dyniMo, on Flickr

Dit is bijvoorbeeld het model voor een baan van 800 x 9000 met alle doorsneden op 300mm van elkaar.
Daar kan ik nu ook de plaats voor het kaderwerk uitsnijden in dit 3D model om dan de juiste doorsneden te frezen.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#8511
Nieuwe job aan het zoeken... CV updaten, nalezen etc. Enfin, met deze hitte toch niet veel goesting om iets anders te doen. Dit is al inspannend genoeg.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

vandaag beetje van alles bezig:

- tooling om rivetkopjes te imiteren terug operationeel aan het maken voor de bouw van een drietal spoor 1 bruggen
- onderdelen voor een spoor 1 show-baantje aan 't verzamelen
- handgesneden geveltjes aan het inkleuren:

20190630 006 by Dirky dyniMo, on Flickr

schiet allemaal goed op  :)

... en nog een kleine dedju; in achteruit de mobilhome onder de carport gereden en krak, dakvenster naar de knoppen. Had niet gezien dat het verder opengezet was.

bollen neus

De 5 NMJ schaal O modellen eens wat laten rijden, zodat ze wat soepeler ronddraaien. Moet eens gebeuren, steeds in de dozen in de kast staan is ook geen optie nietwaar.
Den Eric.

bollen neus

Oef, alle 7 de mappen zijn uitgemest van keuze foto's, in een aparte map geplaatst met de beste shots van foto's om eens een boekske te maken over verbouwingen van de O modellen "ooit" Zal nog een ferme keuze moeten maken qua details die goed te zien moeten zijn.
Verder hebben de NMJ modellen dat gisteren goed gedaan, niet teveel problemen gehad. Heb wel nieuwe batterijen eens in de ECOS moeten steken, dus bij deze is dat ook eens gedaan.
Den Eric.

raf

gisteren het paneel in rangeer station depot noord geïnstalleerd en geprogrammeerd
en het werkt nog ook
eric een mooi paneeltje gemaakt dat ga ik morgen monteren want nu zit het prototype bordje er nog op
en dat is niet mooi
dus nu controle van de ingestelde wissel straten als ook beveiliging van een spoor dat naar de industrie gaat
al met al tevreden nu de volgende uitdaging
niet genoeg pootjes aan een processor om alles te sturen want 18 led's en 18 relais en dan nog 4 schakelaars das een beetje teveel voor een 40 poterke
dus 2 processoren die samen moeten gaan werken en dat gaat plezant worden mijn gedacht

gr raf ik zal morgen eens een fotoke maken
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

Eerste koelwagon van de 5 is vervuild nu. Ook reeds 3 wagons voorzien van een extra inox gewichtbalske. Morgen tweede wagon beginnen aanpakken. Tis maar dat er iemand ernaar komt kijken morgen en wie weet? Extra werk?
Den Eric

bollen neus

Nummers aan het veranderen aan tweede koelwagon, bezit er dus zo 2 vandaar. Dan beginnen aan de vervuiling , zal anders zijn dan de eerste. Brawa is wel mooi afgewerkt en vree dunne onderdeeltjes op dus altijd een beetje opletten hoe je ze demonteert en terug ineen zet is de boodschap.
Den Eric.

raf

gisteren proef gedraaid op de rijdag en op een paar beginners foutjes na werkte alles prima
een led gaf nog een verkeerd beeld da word ook woensdag opgelost
je een test bordje en dan het werkelijke mooi afgewerkt bord blijft toch verschillen
maar de wissels stonden wel juist

beginners fouten houden in dat je wel de juist wissel standen moet kiezen voor je de wissels traat in/uitrijd anders kortsluiting wa hadde gedacht en dan natuurlijk heel die booster plat
shit van esu dat je niet gewoon die booster die platlicht alleen terug kunt op starten maar heel het systeem moet herstarten .
stroomloos geeft nadeel dat ook de detectie weg valt en je daarna efkes manueel op zicht moet rijden maar dat word door de mensen redelijk goed opgevangen
er zijn geen ongelukken gebeurt en er was zelfs iemand die met 4 trein stellen tegelijk aan het rijden was
dus een redelijk betrouw baar systeem nu

zo en we gaan verder ploegen want nu word het schaduw station aan gepakt en ik wil dat er woensdag onder gaan bouwen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

Zo, een tweede koelwagon ook even de beurt gegeven van vervuilen. Morgen nog effe bekijken of ernog wat moet bijgekladderd worden. Nog 3 te gaan. (Brawa zijn mooie wagons en goed materiaal om ermee bezig te zijn)
Den Eric.