Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

PaulC

#8490
Een Lima M2 AB aan het opmeten om een poging te wagen deze om te bouwen naar een M2 A



Paul


evan

Ik ben de ruimte voor m'n atelier hier thuis aan het renoveren.  Eens klaar kan ik hem inrichten.  Foto's volgen later ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

bollen neus

Moet soms eens gebeuren nietwaar?
Den Eric.

Stieven76

Bij de chinees een Arduino en wat toebehoren besteld. Hier wou ik me al langer eens mee bezig houden en de stap nu maar gezet.
Ik ben dus in blijde verwachting  ;D

mardig23

Ik ben zo stilaan een plan van aanpak aan het bedenken voor mijn nieuwe baan.

Daardoor schiet ik zo af en toe eens wakker, en op dit moment zit ik met deze vragen.

Als ik een hoge snelheidslijn ga leggen, wil ik ook op hoge snelheid gaan rijden.
Nu vraag ik me af hoe je dan het bochtenverloop moet gaan berekenen om te voorkomen dat de HST's eruit vliegen...
Ik zou rond de 3km/u willen halen, wat op schaal volgens mij ruim 250km/u is.
Is dat haalbaar?

Is er ook ergens een draadje voorhanden over hoe je bocht moet aanleggen met een bepaalde afhelling en hoe je dat moet berekenen?

Het is de eerste baan die ik ga bouwen waar echt op realistische snelheden zou moeten kunnen gereden worden, dus voor mij onontgonnen terrein :o
Mvg Karl

loebaske


Karl, als je heeeeel veel ruimte heb is dit haalbaar, het zijn de bochten die parten gaan spelen, een bocht die eruit ziet als bijna rechtspoor...
dan weinig kans dat deze uit de bocht gaat, aan die snelheid ga je niet toekomen met een lengte van 30M, anders zal die snel rond zijn...

BR-59

#8496
3 km/h / 3,6 = 0,83 m/s, dus 83 cm in 1 seconde. Ik vermoedt, dat deze snelheid niet eens gehaald wordt door een modeltrein. Wat in het echt gebeurd is dat bochten een stevige verkanting krijgen. Maar zoals loebaske al schreef, voor zoiets moet je heel veel ruimte hebben. En daarbij denk ik dat het niet eens de moeite is om naar te kijken.

Hier twee voorbeelden:
MiWuLa Transrapid
Helsinki slot car racing

Michiel

#8497
250km/u op schaal is niet extreem. Dat is een gewone Lima-snelheid van de goede oude tijd. Om te zeggen dat je geen probleem zal hebben in gevolge snelheid. Het zal volledig draaien om estetiek: wat vind je mooie boog, een mooie verkanting, een mooie vrije lengte. Over fysische wetten en krachten hoe je je helemaal geen zorgen maken. Lima reed gewoon oerend hard zonder ontsporen door krappe bochten!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

#8498
Stel dat je een boogstraal hebt van 1 meter, dan is bij een snelheid van 3 km/h de ideale verkanting 1,16 mm. Even aangenomen dat het om H0 gaat.

Formule: k = (v2 x G) / ( 9,8 x R)

Hierin is:
k is verkanting in mm
v is snelheid in meters per seconde
G is spoorwijdte in mm
R is boogstraal in meters

mardig23

#8499
@Eric, ik heb wel wat plaats, maar nu ook geen 30 meter, spijtig genoeg. Ik ga op de HSL wel met zo ruim mogelijk boogstralen werken in het zichtbare, en proberen in het onzichtbare lagere snelheden te halen.

@Bas, eigenlijk vroeg ik me dat ook af Bas, en als de modeltreinen dat niet halen, waarom geeft de CS3 toch een schaalsnelheid aan, en hoeveel is dat dan juist. Misschien allemaal niet zo belangrijk, en moet je je vooral toeleggen op hoe het qua snelheid aanvoelt, maar dit soort dingen, daar pieker ik me suf over ::)
Dat het niet de moeite is om naar te kijken is nog maar de vraag. Als ik langs de HSL sta, en er komt een Thalys voorbij aan 300 km/u is dat toch wel indrukwekkend.
Het is een beetje mijn streven dat gevoel proberen na te bootsen. En trager rijden kan altijd hé ;D

Michiel, lijkt een beetje de omgekeerd reactie van de collega's hier, maar ik dacht eigenlijk net als jij dat de modeltreinen eerder te snel rijden dan te traag. Over de Lima's heb je gelijk, maar ik heb hier nog wat ander spul dat niet zo lekker spoort hoor :-\

Klaas, Bedankt, dat formulleke ga ik goed bijhouden, en ik ga dat zeker uitvoeren/uittesten. "Verkanting" is dus het juiste woord, dat weten we ook weeral. Misschien een domme vraag, maar als je een bocht legt met R= 1m, is het dan problematisch om daar aan rangeersnelheid door te gaan, en vooral, ziet het er dan nog realistisch uit, of is deze formule puur om het theoretisch ideaalbeeld te bepalen?
Heb je dit zelf al gebruikt in de praktijk?
Mvg Karl

loebaske

Zo leer men weer wat bij dankzij het forum

raf

mij staat er ergens voor dat er steeds voor een bocht een inloop bocht is
deze maakt eigenlijk de overgang van recht naar bocht geleidelijker

maar waar stond dat nu weer
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

ACFI

Citaat van: raf op 22 juni 2019, 14:17:43 PM
mij staat er ergens voor dat er steeds voor een bocht een inloop bocht is
deze maakt eigenlijk de overgang van recht naar bocht geleidelijker

maar waar stond dat nu weer
gr raf

NEM norm 113 https://www.morop.org/downloads/nem/de/nem113_d.pdf.

ACFI

Klaas Zondervan

Citaat van: mardig23 op 22 juni 2019, 13:31:54 PM
Misschien een domme vraag, maar als je een bocht legt met R= 1m, is het dan problematisch om daar aan rangeersnelheid door te gaan, en vooral, ziet het er dan nog realistisch uit, of is deze formule puur om het theoretisch ideaalbeeld te bepalen?
Heb je dit zelf al gebruikt in de praktijk?
De formule geeft het ideaalbeeld, de verkanting die je daarmee uitrekent geldt alleen voor de gekozen snelheid. Als je sneller rijdt, dan is de verkanting te weinig, dat noemen ze verkantingstekort.
Rijd je langzamer dan is er een verkantingsoverschot. In de praktijk zal men de maximale verkanting zo kiezen dat een stilstaande trein niet omvalt.

Als je het voorbeeld vertaalt naar het grootbedrijf, dan zie je dat de verkanting in model veel kleiner is dan in het groot. Om bij het voorbeeld te blijven, de boogstraal van 1 meter wordt dan in het groot 87 meter. De verkanting van 1,16 mm zou dan 100 mm zijn. Ga je daar met een echte trein aan 300 km/h doorheen, dan gaat het gegarandeerd fout. Een boogstraal van 87 meter is dan ook belachelijk klein, in hogesnelheidslijnen is de minimale boogstraal 5 kilometer.

SuSke

Citaat van: mardig23 op 22 juni 2019, 13:31:54 PM
...Misschien een domme vraag, maar als je een bocht legt met R= 1m, is het dan problematisch om daar aan rangeersnelheid door te gaan, en vooral, ziet het er dan nog realistisch uit, of is deze formule puur om het theoretisch ideaalbeeld te bepalen?
Heb je dit zelf al gebruikt in de praktijk?

In H0 speelt dat eigenlijk geen rol.
Hou een keer een spoor schuin en zie wanneer een trein daar uit valt... dan is je verkanting een veelvoud van wat je feitelijk legt.
Strictio senso heb je ze niet nodig in H0, maar het oogt wel mooi.

Den Overslag - foto gemaakt door Bruno Marchang

Ik heb zelf een verkanting van ongeveer 1mm gebruikt op het voorste spoor in de linkerhoek.
Het oogt net mooi genoeg, en alles blijft er mooi "recht" in staan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.