Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

bollen neus

Zo alle gaten zijn geboord, alles nog eens extra gecontroleerd, polyesterwerk is achter de rug, alles proper gemaakt. Met fijn schuurpapier de body nog eens wat glad geschuurd. Dan in de grondverf gespoten. Staat nu te drogen.. Morgen terug een controle en eventueel hier en daar nog wat afschuren en terug voorzien van grondverf (2de laag).  Dan gaat de body van de MY1135 schaal O dus ver klaar staan om te kunnen spruiten.
Den Eric.

bollen neus

De body voor de MY1135 staat spuitklaar, alles gedaan wat er aan moet gedaan worden. Ook de mazouttand en de sneeuwruimers in de grondverf al gespoten. Als de draaistellen afgewerkt zijn met de messing onderdelen gaan deze ook in de grondverf.
Deze middag een enveloppe afgegeven gekregen met de nodige decals voor de TMY101 Tagab versie. Dus kunnen we afwisselend werkjes doen aan beide modellen. Tis maar om niet in herhaling te vallen van afwerking. Trouwens je moet steeds goed wakker zijn want elke locomotief is anders, met altijd andere details, ook al door verschillende jaartallen. Dat is het plezantste aan deze Nohab locomotieven, oneindig veel variaties. Zeker uit het buitenland met de privé firma's er dan nog eens bij.
Enfin, met deze wind in het voordeel zal ik waarschijnlijk veel verder springen dan tegenwind.
Den Eric.

bollen neus

Een beetje geluk gehad (bij werken aan schaal O model van de Tagab versie in wording), grootste lichtbundels heb ik kunnen recupereren. Op flenzen gevijld en paste nog in de opening. Zelf dan verschillende diameter buisjes gezaagd zoadat LED 3 m/m er terug in pastte. Dus de 2 zitten er in.(oef) Enkel moet er nog wat extra polyester aangebracht worden tegen het "doorschijnen" van licht. Dus dit euvel is ook weeral opgelost bij de TMY101 versie. Enkel de kleinste diameters zijn hopeloos verloren, das dus wachten op materiaal. Binnenkanten van de body in de dezelfde kleur geschilderd zoals de cabines. Ramen goed proper gemaakt en passen nu zonder lijm in de openingen. Front cabine met machinist zit er nu reeds in.. De achterste cabine volgt deze week dan.
Nu kan ik rustig de PC stekkers beginnen solderen met de nodige kleuren van draden voor de functies die ik nodig heb.
Cabines apart aan te klikken, achteraan gaat er één wit licht kunnen aangestoken worden, dan de 2 onderste apart en de rode ook apart. Front is gewoon vooruit rijden 3x wit en achteruit rijden 2x rood. En dan nog de ventilatoren die kunnen draaien. (bij mijn nieuwste modellen NMJ is dat dus niet het geval)   :D
Dan nakijken welke geluiden er in moeten komen en een programma opstellen. Aangezien het een Zweeds model is zal de stations aankondiging ook in het Zweeds moeten zijn, dat wordt dus weer wat zoeken.
Ben al dik tevreden dat de meeste mankementen zullen kunnen verbeterd en gemaakt kunnen worden.
Mooie oefening geweest naar de meest eenvoudige oplossingen.
De ruitenwissers zijn ook reeds gemaakt, zijn van geetst materiaal (weer eens iets anders) Zijn niet de originele maar hoeft dit? Der is geen haan die erover gaat kraaien.Je moet immers al weten wat er verkeerd aan is.
Decals zijn ook reeds binnen dus die kunnen ook geplaatst worden. Er komt al wat licht in de tunnel van de werkjes die nog gedaan moeten worden.
Eric.

Rangeerduivel

De 4 remschijven en remblokken van de wagen vervangen.
Ben ik een dagje zoet mee vanwege weinig plaats in de garage, en buiten kan dit niet wegens geen horizontaal vlak om de wagen te zetten.

;)

bollen neus

Heb er maar "2" moeten doen, achterste is trommel. Tja mijnen auto, als ge er zelf nog wat aan kan doen steekt ge weer wat geld in uw sjakoche hé. 8)
Den Eric.

Rangeerduivel

Ziezo, weer een werkje gedaan.
"Mijn paard is nu vierkant beslagen" zoals ze dat noemen!
Dat kost mij 170€ aan onderdelen, dus een mooie loc uitgespaard! ;D

;)

mardig23

Als ge aan mijnen auto zelf iets wil doen moet de IT bestudeert hebben.

Remblokken vervangen gaat enkel nog met de computer. :o
Mvg Karl

Dirky

Op zoek geweest naar de beste parameters om hard-aluminium te frezen op de CNC. Met de gewone "standaard instellingen" lukt het wel maar met een beetje fine-tuning ben ik er in geslaagd een toch wel perfecte snede te hebben. Heeft me wel enkele freeskes gekost  :(

Rangeerduivel

Citaat van: mardig23 op 21 maart 2019, 20:28:03 PM
Als ge aan mijnen auto zelf iets wil doen moet de IT bestudeert hebben.

Remblokken vervangen gaat enkel nog met de computer. :o

Wordt allemaal sterk overdreven hoor Karl,
Het blijven nog steeds maar remblokken hoor,
De boordcomputer bijstellen nadat het "remblokken versleten" alarm is aangegaan da's misschien enkel via computer mogelijk, dat betwist ik niet... :-\

;)

mardig23

Bwa, je moet mijn auto eerst inpluggen en in onderhoudsmodus zetten via het diagnosetoestel.

Dan wordt de stroom van het KERS gehaald, en is het veilig, zodat je geen snok krijgt als je de recuperatieschijven raakt.

Vervolgens druk je het remblokkenmenuutje aan, en gaan de remklauwen open.
Dan kan je de remblokken verwijderen.
sensoren vervangen,

Vervolgens via de computer de remklauwen terug sluiten.
Kalibratiemenuutje van de sensoren,
Kers terug activeren.

En dan kan je het alarmke afzetten ;)

Ik daag je uit om eraan te beginnen zonder cursus te hebben gevolgd ;D ;D
Mvg Karl

Rangeerduivel

Lijkt er op dat jij met een space-shuttle rijdt oid....

Toen ik de remmen van mijn eerdere MB W211 wilde vervangen kwam mijn schoonbroer ook aandraven met dergelijke theorien,
Het kwam er op neer dat alles ging dichtklappen op bevel van de boordcomputer, met als gevolg dat ik er een paar vingers ging aan verliezen.
Ik heb hem toen, onwetend als ik was, geloofd en de remmen laten vervangen door een garagist; resultaat 400€ kwijt!
Ik heb nu een W212, dus een modernere versie, en ben er achter gekomen dat het nog juist dezelfde manier van werken is als 30 jaar geleden!

;)

bollen neus

Oef, tweede cabine er ook in gekregen zonder scheuren of breken (bij O model Tagab TMY101). Zou spijtig zijn van al het werk dat er aan de body gedaan is (van scheuren en putten opvullen) Ramen zo proper mogelijk gekregen, natuurlijk een kras kan je wat verdoezelen of plekken van lijm maar effectief zo'n put (?) Neen dus. Enfin, deze ruit zal dan maar nen steen tegen haar verdommenis gekregen hebben zeker? Cabine zit iets verder naar binnen maar het valt niet op (als ge het niet weet zie je het zelfs niet)  ;)
LED verlichtingen  aangesloten. Nu wachten achter rond plexi glas om de andere lampen te voorzien van een lichtbundel.
Voor vandaag zal het wat klein details schilderen zijn, aan de bufferbalken en de draaistellen. Nadien kan ik op de draaistellen de silicone tubes opzetten en staan  dan klaar voor vervuiling op eind van de montage.
Wielen moeten ook nog een laagje grondverf krijgen zodat er ook nog zwart op kan gezet worden.
Komt allemaal nog in orde, zou ik nooit gedacht hebben bij demontage van deze locomotief, een kerkhaf van afgebroken en gescheurde onderdelen. >:(
Wel al de aankondiging in de decoder gezet van " Zweedse omroepster" in het station. Vree tof vind ik, nu is Deens, Duits en reeds Zweeds te horen, enkel nu nog proberen om in de NMJ modellen Noors in te krijgen.
Den Eric.

ceuleer

Citaat van: Rangeerduivel op 22 maart 2019, 00:09:54 AM
Lijkt er op dat jij met een space-shuttle rijdt

Mijne A6 van 2005 heeft een electrische parkeerrem, en de remblokken zijn ook alleen te vervangen door de computer zijn ding te laten doen.
De PC laat de rempompen opendraaien zodat de nieuwe remblokken er tussen kunnen, op een andere manier is het niet op te lossen.
Dus dit systeem bestaat al vele jaren, het is geen nieuw snufje op de laatste auto's.

Paulogic

Bij mijn vrouw moeten de remblokken nooit vervangen worden... die kent dat pedaalke niet  ;D ;D ;D ;D
mvg,
Paul(ogic)

ceuleer

Ik denk dat ik uw vrouw vorige week zien rijden heb, snelle madam.  ;D ;D