ik heb al een paar stukjes in 3D geprint en heb het hele ontwerp al in mijn hoofd zitten.
Nu moet ik het nog op papier krijgen en dan eens bij een bevriende fietsenmaker langs om wat occasie tandwielen en kettingen gaan vragen voor een prototype.

Het "vorkje" op de foto, dat wordt met de 2 oogjes bevestigd aan een schakel van de ketting. Allee, eigenlijk aan 2 schakels. Het zit over 3 "pins" en doordat het in 3D geprint is kan het een beetje mee geven (PLA is wat flexibel) wanneer de ketting over een tandwiel draait. Ik ga kijken of ik de pinnetjes in de ketting kan vervangen door 3mm boutjes en dan is dat al achter de rug. Maar voor de stevigheid overweegik wel een "4 pins' model, dat heeft een iets bredere basis maar is dan ook natuurlijk meer onderhevig aan rek en trek bij het rond lopen van de ketting, zeker als het over een klein tandwiel moet, dus gebruik van relatief grote tandwielen zal aangeraden zijn, waardoort de kast dan weer breder wordt.
Anderzijds als de kast dan toch breed is, kan ik het "ophangbeugeltje" misschien ook breder maken en kunnen er 2 sporen naast elkaar liggen. Dubbele capaciteit... Maar dan krijg je ook weer te maken met onbalans als er maar op 1 spoor een trein staat of ze veel verschillen in gewicht, dus dat moet je dan weer compenseren met een stunbeugeltje bij het punt waar je wil in en uit rijden. op zich ook geen probleem met een paar lagertjes en een geleiding.
Het in en uit rijden kan niet helemaal bovenaan gebeuren want daar zit de as in de weg.
Het kan ook niet helemaal onderaan want daar gaat een kettingspanner moeten komen (gebaseerd op de zwaartekracht of met een veer op hanging op de onderste as)
Dus het zal ergens in de opgaande of dalende zijde moeten zijn. Dat opent op zich perspectieven voor een kast die in theorie van op de grond tot tegen hetplafond kan gaan en dus afhankelijk van de ketting lengte heel wat treinen kan stockeren.
Wordt vervolgd. En Gerolf, je mag gerust mee denken, werken, ontwerpen, .... (anderen ook trouwens)
Ik ga meteen een nieuw topicje starten.
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,27469.msg399336.html#msg399336