Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

raf

hadden we vroeger in de fabriek en daar kon je heel wat in kwijt
alleen zien dat de bakken goed door kunnen hangen anders gaat de zaak schommelen
maar je gaat dat zeker goed en mooi voor elkaar krijgen  daar ben ik zeker van

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

het is nog maar  (zoals de rubriek aangeeft) een  "denkpiste".

Als er eens wat meer tijd voor is om te gaan experimenteren zal ik zeker een topic openen in   "ooit zal het klaar zijn"
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Ik speel met een gelijkaardig idee - een apothekerskast-treinlift (en ook met fietskettingen)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

#7728
ik heb al een paar stukjes in 3D geprint en heb het hele ontwerp al in mijn hoofd zitten.
Nu moet ik het nog op papier krijgen en dan eens bij een bevriende fietsenmaker langs om wat  occasie tandwielen en kettingen gaan vragen  voor een prototype.



Het "vorkje" op de foto, dat wordt met de 2  oogjes bevestigd aan een schakel van de ketting.  Allee, eigenlijk aan 2 schakels.   Het zit over 3  "pins"  en doordat het in 3D geprint is kan het een beetje mee geven (PLA is wat flexibel) wanneer de ketting  over een tandwiel draait.  Ik ga kijken of ik de pinnetjes in de ketting kan vervangen door 3mm boutjes en dan is dat al achter de rug.   Maar voor de stevigheid overweegik wel een "4 pins' model, dat heeft een iets bredere basis maar is dan ook natuurlijk meer onderhevig aan rek en trek bij het rond lopen van de ketting, zeker als het over een klein tandwiel moet, dus gebruik van relatief grote tandwielen zal aangeraden zijn, waardoort de kast dan weer breder wordt.

Anderzijds als de kast dan toch breed is, kan ik het "ophangbeugeltje" misschien ook breder maken en kunnen er 2 sporen naast elkaar liggen.  Dubbele capaciteit...    Maar dan krijg je ook weer te maken met onbalans als er maar op 1 spoor een trein staat  of ze veel verschillen in gewicht, dus dat moet je dan weer compenseren  met een stunbeugeltje bij het punt waar je wil in en uit rijden.   op zich ook geen probleem met een paar lagertjes en een geleiding.

Het in en uit rijden kan niet helemaal bovenaan gebeuren want daar zit de as in de weg.
Het kan ook niet helemaal onderaan want daar gaat een kettingspanner moeten komen (gebaseerd op de zwaartekracht of met een veer op hanging op de onderste as)
Dus het zal ergens in de opgaande of dalende zijde moeten zijn.   Dat opent op zich perspectieven voor een kast die in theorie van op de grond tot tegen hetplafond kan gaan en dus afhankelijk van de ketting lengte heel wat treinen kan stockeren.

Wordt vervolgd.  En Gerolf, je mag gerust mee denken, werken, ontwerpen, ....  (anderen ook trouwens)

Ik ga meteen een nieuw topicje starten.

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,27469.msg399336.html#msg399336
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

yannickvw

Opbergbakken aan het maken voor men vaste samenstellingen. Voor reizigerstreinen bestaan al mijn treinen uit 6 rijtuigen. Voor mijn goederentreinen komen we op vergelijkbare lengte uit...gedaan met gepriegel om rijtuigen uit hun dozen te halen als ik ze nog eens wil laten rijden of ze stof te laten vergaren op de tafel...13 bakken zijn af. Nu nog wat afwerken met mousse en tussenschotten.


dani

Mijn nieuwe (occasie) aanwinsten van buj Cc rails aan het bewonderen.  Deze morgen ece langs geweest bij AMSAC op hun opendeurdag en toch weer wat moois gescoord.  Er was veel volk en er hing weer een gezellige drukte !   
Pluim voor de organisatie :  heel duidelijke en goed zichtbare wegwijzers!!

Eric, Peter, Rudi en Olivier , tof om jillie nog es te zien !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bollen neus

Grote sneeuwruimers aan het maken (rood koper) eentje voor mezelf en eentje om collega een plezier te doen, a ja tis spoor O .
Kan gebruikt worden op de locomotief en/of een 4 assige zware goeder wagon.
Den Eric.

SuSke

achterstand op forum lectuur inhalen na een weekendje OntraXS  8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

ne chinees aan het proberen wijsmaken dat als hij 8 regelaars een voor een opstuurt zonder portkosten voor 2.73 € even veel moeite moet doen als dat hij ze in een keer opstuurt .
maar daar vraagt hij dan weer 5 euro kosten voor
terwijl ik anders als hij ze allemaal tegelijk zonder port kosten 10 stuks koop want dan kost het mij even veel
ongeveer

maar het zal dus wel zo worden dan ik die alle 10 een ver een ga moeten bestellen mijn gedacht

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

Tja Raf, de zotten zijn belangen nog niet verdwenen op deze aardbol hoor, der lopen er nog genoeg rond.
Den Eric.

raf

Ja Eric daar heb je 100% gelijk in en het tweede ding is der worden er elke dag nog geboren uit ouders die zelf zo zot als een schup zijn

dat beloofd voor de toekomst mijn gedacht

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

adrievans

Citaat van: bollen neus op 13 maart 2018, 09:08:14 AM
Tja Raf, de zotten zijn belangen nog niet verdwenen op deze aardbol hoor, der lopen er nog genoeg rond.
Den Eric.

Of hij moet zijn quota halen om de gratis verzend status te kunnen behouden en als ie het in 1 keer opstuurt scheelt hem dat 7 pakjes.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

raf

Dat kan ook  zijn natuurlijk .maar als ik 5 euro plus moet betalen dan heeft hij wel 2 regelaars minder verkocht .
de shit is dat hij met 2.70 euro de goedkoopste is LOL maar al de andere doen dezelfde truk dus dat maakt het alleen maar duurder
en echt die 2.70 is niet het probleem je vraagt je af hoe ze voor die prijs het ding kunnen maken
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Werner

Papieren bladwijzers aan het zoeken. Ik wou nog een nieuw boek beginnen, dan bleek dat ik in 6 andere boeken al aan 't lezen was. En ik sta ook al een paar nummers achter van 4 tijdschriften. Het niet meer dagelijks onderweg zijn gedurende 4 uur heeft toch een nadeel  ::)

Nu dat m'n griep achter de rug is, wat tijd maken om een aantal kasten ineen te zetten. Kan ik de bestelde elektronica componenten sorteren in dozen en wegzetten. En om daarna eindelijk aan de spoorbaan te beginnen en te experimenteren met detectie en aansturing door een Arduino.
H0, 2-rail analoog, grotendeels Belgisch.
Mijn broncode: wat niet is getest, werkt niet; wat niet werkt, is niet getest geweest.

bollen neus

Na bezoek gisteren terug alles opbergen en verder werken aan model M17 NJ. Weeral nuttige tips gekregen over werking digitaal.
Den Eric.