Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

jean-luc

Thuis in de zetel aan het uitzieken  :-\ toch snel eens op de pc komen piepen.

loebaske


Alle oude Roco reeks 59xx voorzien van led verlichting, nieuwe stroomafnemers, is een beetje serie werk...

raf

Boord stenen aan het gieten voor de straten op het industrie terrein af te bakenen
Ik heb geprobeerd ze te printen maar dat kwam niet goed
al ga ik het toch nog eens her proberen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Printjes gemaakt voor het ABC systeem .
dit is versie 2 en daar heb ik de mogelijkheid gemaakt om er twee knoppen op te klikken zodat de relais ook vanaf het schakel paneel kan omgezet worden .
https://www.youtube.com/watch?v=SSx-Z_ew1UI

niet luisteren naar het lawaai want we zaten juist op skype toen ik eventjes snel de opname heb gemaakt
nu nog zo een stuk of 20 en monteren dan is het jaar reeds voorbij denk ik
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

59erke

Citaat van: loebaske op 24 november 2017, 15:54:35 PM

Alle oude Roco reeks 59xx voorzien van led verlichting, nieuwe stroomafnemers, is een beetje serie werk...

als je er niet genoeg van mocht krijgen, heb er hier ook nog een aantal staan  ;)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

ceuleer

#7610
Enkele ESU decoders aan't  inbouwen, treinen testen en afregelen met de LokProgrammer.
Ook de laatste update van de Ecos 2 geïnstalleerd, foto's van de locomotieven genomen en geupload naar de Ecos.
Zo is de centrale weer up to date.  :)

raf

#7611
Aan het kloten met ABC systeem
detectie is er maar het remmen verloopt niet altijd zoals het moet
soms verliest ecos de detectie en als we zelfs een klem met belasting zetten dan nog verliest de ecos de detectie

het probleem is dat er wel veel over geschreven is maar dat er geen oplossingen te vinden zijn
Het systeem om te remmen met die diode's blijkt van lenz te zijn

op deze manier valt er 2.8 volt over de diode's en vertraagt de loco
maar dat is niet wat er onder de baan zit

dit zit er onder en is gebouwd volgens esu het voorgeschreven heeft
maar nu valt er minder dan 1 volt over die diode's
en dit is niet stabiel genoeg om bij een rood signaal ook te blijven stil staan
sommige loco's kruipen langzaam verder

iemand een idee hoe en wat
de bezet melding is van ltd


iemand een idee of de bm1 van lenz een oplossing zou kunnen zijn
we willen wel bezetmelding houden op het rem spoor
zo zit het onder de baan

de rode is de bezet melding van het detectie spoor
de groene en paarse is detectie in de rem sectie
als het signaal rood staat is de relais zoals nu open
bij groen is hij dicht

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Great minds think alike... 

Ik ben sinds gisteravond ook aan het experimentreren geslagen met verschillende  S88 modules  op de Ecos.

Momenteel heb ik 1x  de  RM-88-N  (ook van LDT)  aan de Ecos hangen met de "platte" kabel en van daar met  een zelfgemaakte overganskabel van plat naar  RJ45  met dan nog 2 modules er achter van één of andere "witte produkten" leverancier van eBay.   Men beweert dat ze niet samen werken, maar bij mij werken ze prima met elkaar.   Je mag alleen NIET   de RJ45 tussen de LDT en de andere gebruiken, maar ofwel met de platte kabel werken, ofwel zelf de adapter kabel maken avn plat naar  RJ45.   

Als "melders" gebruik ik van die goedkope opto-detectoren (ok van op eBay), een soort van IR  module.   Aansluiten is simpel...   de  GND  van de detector  lussen aan de GND van de  S88,  de "output" van de detektor op de  S88  detectie pin, en dan 5V op de "VCC" van de detektor.      werkt prima, en je kan zelfs de afstand instellen waar ze gedetecteerd worden.


(1) de  LDT  module


(2)  de  "witte produkt" module met de verloopkabel


(3)  de detektie module



Ik geloof dat die S88 modules van "Dokter pannekoek"  kwamen op eBay , al zeker een paar jaar geledn gekocht
(Dr.Pannek,   https://www.benl.ebay.be/usr/dr.pannek?_trksid=p2053788.m1543.l2754  )

En de detectie modulekes die vind je nog zowat overal op eBay en wslk ook bij Ali....

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

Ha ha

Ja dus ook mee bezig meer enig verschil ik doe het niet voor mezelf maar voor de gemeenschap laat ons zeggen
Dus ik beslis niet hoe en wat dit terzeide

Die modules heb ik nu ook aan gekocht en die werken echt perfect maar ze willen detectie op de sporen.
dus ik moet roeien met de riemen die ik ter beschikking heb

Nu zat ik te denken om bij rood een vaste detectie in te geven
Dus rood licht al staat er geen trein toch naar de ecos toe een melding

Proef ondervindelijk ondervonden dat als je een klem zet op alleen het stop spoor en niet eerst op het detectie spoor het achterliggend signaal niet op rood gaat

Dus het idee om de nog niet gebruikte poot op de relais een vaste detectie te laten doen aar de ecos
Want als dat niet gebeurt en je rijd met een korte trein dan gaat eerst het achterliggend signaal  wel op rood Maar in de stop sectie door geen detectie is hij de trein kwijt en geeft achterliggend groen
bBj een langere trein met sluitwagen is er geen probleem dan is er steeds een bezet melding door die wagon(s)

En zo kom ik hopelijk uit de knoei
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirky

Alle H0 setjes uit het verleden ben ik aan het finetunen. Bedoeling is dat de verkoop vanaf 1 Januari via de Pullmann Express webshop gebeurt.

20171206 611 by Dirky dyniMo, on Flickr

Wat is er zoal te finetunen? Ramen en deuren waren tot nu toe (bijna) steeds van karton en de meeste feedback die ik kreeg ging over de moeilijkheid om de verschillende lagen op te lijnen bij het verlijmen. Voor alle sets komen de ramen en deuren nu in 3D print. En hier en daar past er wel iets minder goed. Ook dat probleem wordt verholpen.

Naar goede gewoonte zijn het weer café Leon en zijn gebuur Noël die de revue eerst passeren...

Peter

Prachtig Dirk,
Ben benieuwd want die beide gebouwen zullen goed bij mij station Hoboken Polder passen.
Met vriendelijke groeten
Peter

raf

bezet melders aan het maken
heb er nu 4 gemaakt meer het blijven klote dingen
op DC werken ze perfect maar op DCC gaan ze de mist in
ik heb er zelfs eentje die zo goed als ongevoelig is voor vuile rails maar als ik hem op DCC aan sluit werkt hij niet
doeme toch maar de meest basic die dan wel gevoelig is die werkt dan weer wel
begrijpen wie kan

gr raf en nu seffens sneeuw ruimen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

gebruik je een diodebrug op je ingang om je DCC signaal  om te vormen tot een DC signaal ?   Dat zou kunnen helpen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

Ja maar ik gebruik losse diode's kwestie van materiaal dat vroeger was aan gekocht te recupereren


Deze werkt maar is super gevoelig
De weerstand over de opto vergroten helpt maar gedeeltelijk

Deze werkt veel beter maar hij zou volgens die hem gemaakt heeft ook met DCC moeten werken maar dat doet hij dus echt niet
Door de condensator is hij wel ongevoeliger voor kleine onder brekingen op de baan
en geeft zo dus een iets stabieler signaal

Ik zou het liefst het tweede schema gebruiken maar straks kan ik maar eerst testen hoe hij zich gedraagt op een DCC signaal
Daar het een programma is dat alleen maar na 17.00 werkt ;maar ja het is een gemakkelijk en het is na 17 .00 uur gratis
Dani indien jij een gelijkaardige of betere schakeling hebt dan hoor ik het graag
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Raf, dat eerste schema kan niet werken. Alle stroom moet door de weerstand en de led, daar gaat een trein niet van rijden.
Het tweede schema vind ik twijfelachtig. dat werkt maar voor 1 stroomrichting.

Kijk eens op mijn website: http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html En dan de schema's 3, 3a en 5. Die werken gegarandeerd op elke digitale spanning.