Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

raf

Het is hersteld maar niet echt voor herhaling vatbaar. Gelukkig kon ik het plat leggen en zo de defecte leds verwijderen .Blijft waarom ze kapot zijn gegaan

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Een led gaat door 4 dingen kapot:
- teveel stroom
- teveel spanning in de omgekeerde richting
- te warm
- mechanische stress die de behuizing breekt

Schrappen wat niet past :)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

ok voeding 5 volt en weerstand = 1 K
door de calculator word 390 ohm aangegeven

dus zeker binnen de limiet
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

stoomlokje

Ik heb ook zo een probleem, 2 rode led's van 2 mm in serie, op ESU LokPil. aangesloten met een voorschakel weerstand van 8k2,
gemeten I-led = +/- 5 mA met digitale multimeter.
led's zitten gewoon in loc,
> geen stress van te kleine opening
> geen te hoge stroom of spanning
> niet te warm , vrij in een HLE 16 van Märklin
en toch gaat er telkens 1 van de 2 , al na enkele malen in- en uitgeschakeld te hebben, defect , RA,RA ?

Saskia

bellejt

hedendaagse leds hebben veel minder stroom nodig om op te lichten.Ik gebruik tegenwoordig standaard amper 5 mA voor een led.De hoogvermogens zelfs 3 mA.Dan branden ze net op de juiste sterkte en gaan ze lang mee.We hebben geen schijnwerpers nodig tenzij op een werkplaats :) .Stuur ik ze aan met AC dan gewoon een SMD bruggetje ervoor of een SMD antiparalleldiode.Voor de prijs van die dingen moet je het niet laten bij onze vriend ali :)

Karel A.J.

Citaat van: stoomlokje op 07 januari 2021, 17:12:02 PM
Ik heb ook zo een probleem, 2 rode led's van 2 mm in serie, op ESU LokPil. aangesloten met een voorschakel weerstand van 8k2,
gemeten I-led = +/- 5 mA met digitale multimeter.
led's zitten gewoon in loc,
> geen stress van te kleine opening
> geen te hoge stroom of spanning
> niet te warm , vrij in een HLE 16 van Märklin
en toch gaat er telkens 1 van de 2 , al na enkele malen in- en uitgeschakeld te hebben, defect , RA,RA ?

Dan lijkt te hoge tegenspanning (zoals reeds aangehaald, 2de van de 4 punten van @Havoc) mij het waarschijnlijkst. Hang eens een 1n4148 (of desnoods een andere led) anti-parallel over de serieschakeling van de twee leds.

raf

Karel er zit een  ESU LokPil.in en die stuurt de leds zelf van uit de decoder .
dus ik zie niet in hoe daar tegen spanning uit gaat komen.
dan zou eerder de decodeer op branden

1K op 5volt geeft 3,31 ma verbruik (rode led)
970 ohm op 5 volt geeft 3,02 ma verbruik groene led

dus die 1 ka moet meer dan genoeg zijn voor die ledjes

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Citaat van: bellejt op 07 januari 2021, 17:14:53 PM
hedendaagse leds hebben veel minder stroom nodig om op te lichten.Ik gebruik tegenwoordig standaard amper 5 mA voor een led.De hoogvermogens zelfs 3 mA.Dan branden ze net op de juiste sterkte en gaan ze lang mee.We hebben geen schijnwerpers nodig tenzij op een werkplaats :) .Stuur ik ze aan met AC dan gewoon een SMD bruggetje ervoor of een SMD antiparalleldiode.Voor de prijs van die dingen moet je het niet laten bij onze vriend ali :)

Voor leds op een frontpaneel of gewoon op een pcb om te kijken of de spanning aan is ga ik al lang naar 2 mA. In mijn station voor de binnenverlichting nu zit ik op 0.5-0.3 mA voor witte leds. Vermits de meeste leds nog altijd op 10 of 20 mA gespecifieerd zijn kan dat geen kwaad. Maar tegenwoordig moet ik veel dingen uitzetten of ik kan niet slapen van het licht in huis.

Citaat van: raf op 07 januari 2021, 17:01:07 PM
ok voeding 5 volt en weerstand = 1 K

Voor een rode led is dat dan ongeveer 4 mA. Dat is OK. Maar hoe is de rest van de schakeling? En de voeding? Dus ja, een diode in ati-parallel of in serie zou een goed idee zijn.

Citaat van: stoomlokje op 07 januari 2021, 17:12:02 PM
Ik heb ook zo een probleem, 2 rode led's van 2 mm in serie, op ESU LokPil. aangesloten met een voorschakel weerstand van 8k2,
gemeten I-led = +/- 5 mA met digitale multimeter.

Een voorschakelweerstand van 8200 Ohm en dan 5 mA erdoor? Dan zou er een spanning van 41V over die weerstand staan! Lijkt me veel in een modeltrein. Dan zeg ik: "daar klopt iets niet". Maw wat je afleest is niet wat je denkt dat je aan het meten bent.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Filmpjes op YT aan het zoeken over 3D printen... leuk.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Klaas Zondervan

1 kohm is tegenwoordig wat weinig bij smd-leds. Ik mik op 1 mA, dat zou bij een voeding van 5 volt neerkomen op ongeveer 3k3.

Karel A.J.

CiteerEen voorschakelweerstand van 8200 Ohm en dan 5 mA erdoor? Dan zou er een spanning van 41V over die weerstand staan! Lijkt me veel in een modeltrein. Dan zeg ik: "daar klopt iets niet". Maw wat je afleest is niet wat je denkt dat je aan het meten bent.

Goed gezien, Johan, helemaal correct. Ik had eroverheen gekeken maar gij dus niet!

stoomlokje

sorry , was met foute gegevens bezig
2 rode led's in serie , elk 1,8v x2 = 3,6v werkingspanning
Stroom door de led's = 1,8 mA      spanning uit decoder uitg. 18.
18-3,6= 14,4 v dat moet weggewerkt >
> 14,4/ 1,8 = 8k
Dat is de opstelling.
Ik weet niet wat hieraan fout is.
grtjs,
Saskia

Havoc

Citaat van: stoomlokje op 08 januari 2021, 00:39:10 AM
sorry , was met foute gegevens bezig
2 rode led's in serie , elk 1,8v x2 = 3,6v werkingspanning
Stroom door de led's = 1,8 mA      spanning uit decoder uitg. 18.
18-3,6= 14,4 v dat moet weggewerkt >
> 14,4/ 1,8 = 8k
Dat is de opstelling.
Ik weet niet wat hieraan fout is.
grtjs,
Saskia

Dat klopt wel met 1.8 mA. Kan alleen maar aanraden van een normale diode in serie te zetten. Geen idee hoe het er in zo'n loc uitziet, maar wat ook kan is dat er ergens af en toe een contact is met een of andere draad waardoor even de weerstand "kortgesloten" wordt. Als er ergens direct 14V op de leds komt, dan gaat de zwakste stuk en de tweede overleeft dan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Johan door die diode in de leiding te zetten verlaag je eigenlijk de bron spanning met 0,75 volt .
Dat zou dus verklaren waarom het opgelost is maar door dan de weerstand te verhogen zou ook het probleem opgelost zijn geworden .
Ik ga 3 k zetten en dan kijken wat het doet aan de ledjes want zo op de bak maar een signaal opereren is niet wat ik in gedachte heb .
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

Citaat van: svvander op 07 januari 2021, 21:11:14 PM
Filmpjes op YT aan het zoeken over 3D printen... leuk.

wat wil je printen en welk soort printer? Er zijn meerdere processen en dat maakt het soms wat ingewikkelder.
Greetz

Thommy