Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Koen

Ik ben momenteel mijn garage voorzien van een brandsysteem. Aangezien de brandlast heel hoog is (veel hout, heel veel hout, een caravan, ...), wil ik toch enige preventie. Het is natuurlijk nog geen blussing maar het geeft alleszins aan wanneer er rookvorming ontstaat. Laat ons hopen dat het nooit moet werken  ;).
Is dit overkill? Ja, vermoedelijk wel aangezien het een adresseerbaar systeem is maar ik gebruik wat ik heb liggen ::). Het voordeel om in de branche gewerkt te hebben :).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Havoc

Neen, ik denk niet dat dat overkill is. Een adresseerbaar systeem heeft heel wat voordelen op een systeem met batterijdetectoren. Je kan vooralarmen geven, een back-up batterij voor het hele systeem en nog zo van die dingen. (heb ook in de branche gezeten een tijd)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

mardig23

Rookmelderke zal ook al wel goed zijn zeker? ;)

Of wat steek je allemaal uit in uw garage?
Mvg Karl

dani

het S88 signaaltreintje even ontleden....

Ik zou graag zelf een interface maken  die met USB aan de pc hangt en waar ik aan de andere kant mijn S88 docoders kan uitlezen.
Moet te doen zijn....  nog een leuk electronisc projectje.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Dani als je de dcc kunt uitlezen dan kun je ook treinen besturen LOL
Waarom ik dit zeg en mijn idee reeds een lange tijd is .
Maar ik krijg het niet voor elkaar wegens geheugen dat me in de steek laat.
Je leest het adres van de loc in en indien oranje kun je dan die lok langzaam laten verder rijden BV .
dan heb je dus een adres lezer nodig en een toestel dat op dat bepaalde stukje spoor dus de vertraag code uitzend dus de normale dcc door de centrale overbrugt .
lenz zijn bms 3 doet zo iets dacht ik

Voor de rest nog bier bakken aan het printen .Maar ik heb eerst de fles met resin beneden moeten zetten want ze was wat stroperig aan het worden van de koude.
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Citaat van: Havoc op 10 december 2020, 16:13:34 PM
Dimax sub-20.
merci, maar ik zoek dus GEEN   Serial-USB  interface.   (daarvan heb ik er in alle soorten en maten en smaken)

Ik ben aan het proberen  om een Arduino  via USB  aan de pC te hangen, en deze Arduino dan de stuursignalen laten genereren  (klok , latch pulsenen reset pulsen)  voor het binnen trekken van S88 data op de bestaande S88 bius  (zoals mijn Ecos dat nu ook doet maar dan rtechtstreeks naar de PC )

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: raf op 10 december 2020, 16:19:14 PM
Dani als je de dcc kunt uitlezen dan kun je ook treinen besturen LOL
Waarom ik dit zeg en mijn idee reeds een lange tijd is .
Maar ik krijg het niet voor elkaar wegens geheugen dat me in de steek laat.
Je leest het adres van de loc in en indien oranje kun je dan die lok langzaam laten verder rijden BV .
dan heb je dus een adres lezer nodig en een toestel dat op dat bepaalde stukje spoor dus de vertraag code uitzend dus de normale dcc door de centrale overbrugt .
lenz zijn bms 3 doet zo iets dacht ik

Voor de rest nog bier bakken aan het printen .Maar ik heb eerst de fles met resin beneden moeten zetten want ze was wat stroperig aan het worden van de koude.

Raf,  treinein besturen met zowel DCC als MM protocal kan ik al jaren van op mijn PC'tje.
Het gaat hier over het inlezen van S88  terugmeld data, niet DCC.

Ik heb al wel S88  modules gebouwd op arduino platform (met meerdere in keting)
Ik heb ook al een S88  (en DCC) sniffer gebouwd dus dat lukt

Maar nu wil ik een "standalone"  toestelletje dat zonder tussenkomst van een centrale  (mijn ECOS)  de S88 data in leest en deze naar de PC stuurt. 
Voorlopig ziet het er goed uit, ik heb het "protocol" al doorgenomen en ik heb maar 4  (eigenlijk zelfs maar 3)    pinnen nodig

- CLOCK   (voor het schuiven van het "register" en in juiste volgorde inlezen van de data
- LATCH    (voor het bevestigen dat we naar de volgende reeks van 8 gaan
- DATA     (de eigenlijke gegevens)
(- RESET)    (meestel niet gebruikt)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

Dani dat was ook de bedoeling van mijn vraag maar blijkbaar verkeerd geïnterpreteerd.
Ik zoek dus ook een standalone ding want ik werk zonder pc namelijk
Dat aan het adres van de lok welke zich in het meetbare gebied bevind deze langzaam kan laten rijden .
Dit gaat niet met de diode truk van lenz  .
Dus het adres in lezen en dan indien een poot laag gemaakt de cv uitzenden om te vertragen zonder helemaal stil te staan .
Ik moet eens in de manual zoeken welke cv dit is .
En dit is interessant want dan kun je BV daar waar je wil dat je sound decoder een fluit signaal geeft dit doen door de cv voor het bedienen van die fluit te laten genereren voor juist die lok .
Er zijn nog wel een pak zaken waar je dan je lok door de baan zaken kunt laten doen .
BV aan het perron de omroep starten die ook in de sound van de lok zit enz.
Maar ok jij zoek iets anders had ik wel begrepen .
Maar misschien voor in de toekomst als je een heeeeel veel tijd hebt en niets te doen .

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Dat is een heel andere vraag inderdaad Raf.
Ik snap wat je wil zeggen, maar lijkt me niet zo simpel, zeker als je zonder PC werkt.
Dan moet je je baanschema in je centrale definiëren .

Want zonder "centraal geheugen" van wat zich waar op je baan bevindt, kan je niets automatiseren vrees ik.   Als je  wil weten welke lok zich in een sectie bevindt bij het activeren van een  meldingssensor, dan moet je al de segmenten  apart gaan aansluiten en die koppelen aan de sensoren, want als je een adres opvraagt op je baan dan krijg je dat binnen van een der waar de lok staat.   

Geen simpel vraagstuk dus.   Een beetje zoiets als   Koploper zonder PC uitvinden.     Bijna mission impossible.

PS: geluid of licht aanzetten doe je zover ik weet niet door CV waarden naar je lok te sturen maar gewoon het betreffende DCC commando.
CV's zijn er voornamelijk om instelligen en dingen in je decodrer te programmeren
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

TBCédric

Mijn eerste echte ombouwproject. Al de interieurs zijn aangepast. Ofwel qua inrichting en allemaal sowieso herschilderd én voorzien van reizigers. Gordijnen zijn volgens de juiste klasse en heel de trein is voorzien van warmwitte ledstrips en connectos tussen de rijtuigen. Daarvan moet ik sommige draden nog wat inkorten omdat ik vrees voor slecht rijgedrag.

Een werkje dat gestart is in maart, ver af was in juli maar stiekem nog altijd niet af is. Dit qua de twee motoruiteinden. Die elektronica en afwerking moeten nog afgewerkt worden.

















Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Koen

Citaat van: mardig23 op 10 december 2020, 16:05:41 PM
Rookmelderke zal ook al wel goed zijn zeker? ;)

Of wat steek je allemaal uit in uw garage?

Tja, dat wil je niet weten  ;D.
Ik heb er heel wat machines staan, een behoorlijke installatie voor de modelbouw, een diepvriezer en oa. een grote convertor voor zonnepanelen.
Allemaal mogelijke brandhaarden.
Een klassieke rookmelder was inderdaad een mogelijke optie maar zoals Johan aangeeft, heb je heel wat meer mogelijkheden. Zo kan ik een herhaalbord in het huis zetten zodat bij een alarm ook in huis direct gehoord wordt dat er iets fout loopt. De garage ligt ongeveer 20m van het huis. Een autonome melder zou dus niet gehoord worden.

Groetjes,
Koen

Nooit te oud om te leren

dani

Citaat van: Koen op 11 december 2020, 12:23:36 PM
Zo kan ik een herhaalbord in het huis zetten zodat bij een alarm ook in huis direct gehoord wordt dat er iets fout loopt. De garage ligt ongeveer 20m van het huis. Een autonome melder zou dus niet gehoord worden.

Als je een klein beetje handig bent en wat van electronica en IoT kent, dan kan je heel gemakkelijk een opl:ossing maken waar je je rookmelder van een "wifi extensie" voorziet zodat je die kan bewaken via het internet en als hij alarm geeft meteen een melding kan krijgen bvb per mail of messenger.   Het kan in theorie vrij simpel tegenwoordig.
Je moet alleen de moed hebben om die rookmelder open te gooen en wat dingen "aft te takken".
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

mardig23

Aha, dan snap ik het al een beetje!

Als de garage los staat hoor je zo een rookmelderke natuurlijk niet ::)
Mvg Karl

Alberke

Een Lokpilot aan het uitproberen.
Simpel als je het weet.
Maar ik weet het (nog) niet. ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D