Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

raf

#9225
druk met van alles bezig
dit is de sensor

er zitten er een stuk of 50 onder de baan en niet allemaal hebben ze het probleem ;er zijn er bij die "soms" het probleem hebben en het zijn niet elke keer dezelfde
ze staan erg nipt afgeregeld omdat ze een loco moeten detecteren en niet als er iemand voorbij loopt ;dus de afregeling moet zeer juist zitten ;de afstand tussen de loco onderkant en de biels van de rails waar hij tussen zit is ook maar een paar mm ;zelfs geen cm verschil;het verschil is zo klein dat bij afregelen (zet ik er steeds dezelfde wagon op met een reflecterende strip)dat het aanraken met de schroevendraaier zelfs reeds voldoende is om de afstelling te veranderen ;de sensor zelf beweegt niet die zit muur vast

of het is de potmeter zelf die shit is (wat verwacht je van 0,40 cent )of het is de temperatuur die een rol speelt ;licht is steeds hetzelfde daar zie ik geen invloed van
want meer dan 5 cm boven de sensor reageert hij reeds niet meer

het probleem is dat de loco dan door het rood rijd
en als er voldoende plaats is remt hij toch na het signaal in het volgende blok
maar dan blijft het achterliggende signaal op rood staan en valt heel de baan stil omdat de sensor dus een loco of wagon detecteert terwijl het blok dus vrij is


ik hoor het wel
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Enkele vraagjes:
- voeding is 5V? Want met 12V en 100 Ohm voor de diode is dat een serieuse stroom.
- ik zou 100nF over de LM393 en de loper van de potmeter zetten. Als je zegt dat een schroevendraaier in de buurt brengen al de schakeling kan doen reageren is er iets anders aan de hand.
- is de "opening" van de sensor volledig vrij? Dus niet een stukje achter de bielzen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

de voeding is inderdaad 5 volt en de uitgang gaan naar een ingang van een processor
die met 10 k aan de positief ligt
ik schreef "het aanraken" niet in de buurt komen
als ik het draaiende gedeelte reeds aanraak vergaat de instelling;
soms staat hij juist en als ik dan de schroevendraaier er uithaal is de minste beweging reeds voldoende om de instelling te veranderen
daarom denk ik dat een meer slag minder gevoelig gaat zijn voor "juist niet juist "te staan

het is niet een opstelling probleem want het is niet steeds dezelfde en het is niet altijd dat het probleem zich voordoet ;soms weken lang niet en dan een paar dagen weer wel
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

patrick smout

Citaat van: raf op 25 juli 2020, 18:19:18 PM
als ik het draaiende gedeelte reeds aanraak vergaat de instelling;
soms staat hij juist en als ik dan de schroevendraaier er uithaal is de minste beweging reeds voldoende om de instelling te veranderen
daarom denk ik dat een meer slag minder gevoelig gaat zijn voor "juist niet juist "te staan
Dag Raf,

een multiturn heeft als voordeel dat je idd. nauwkeuriger kan instellen over het volle bereik maar een vaste weerstand naar de 0V, dan de pot en vervolgens weer een vast weerstand naar de +5V helpt ook.
Waarde van de vaste weerstanden bepalen is kwestie van de waarde van enkele potmeters te meten en op basis daarvan geschikte weerstand te kiezen/berekenen. Instelbereik heb je dan zelf in de hand.
Wat is de partnumber van de reflectiesensor?
Waar komt de +5V vandaan? Lokaal opgewekt?

mvg, Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

raf

die 5 volt komt mee van de micro processor print
vaste weerstand is eigenlijk bijna geen optie het zijn klaar gekochte printjes en alles zit zo dicht op elkaar dat het vervangen van de potmeters reeds een uitdaging gaat worden

ik denk dat de gewone potmeter vervangen reeds voor een hele verbetering gaat zorgen
want inderdaad de lopers van de kleine potmeters zijn soms een ramp en dan is een meerslag beter in te stellen



dit is een blok stuurprint blok B software 8F en B2 voor de signalisatie
hier krijgt dus die sensor zijn 5 volt vandaan ;de elektronica heeft zijn eigen 7805 en de rest van de sturing (relais;display en signalen )hebben er ook eentje ;
zo zitten er een 50 tal onder de baan

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Raf, je zou eens een voltmeter kunnen aansluiten tussen de +ingang van de LM393 en GND. En dan kijken wat die spanning doet tussen wel en niet aanwezig zijn van een trein. Misschien is het verschil zo klein dat het gewoon niet goed af te stellen is.
En dan kun je ook eens kijken wat er gebeurt als je het omgevingslicht afschermt, want ik denk toch dat dat hier een rol speelt.

Havoc

Een hysteresis instellen gaat waarschijnlijk ook helpen. Maar als de print daar niet voor voorzien is, dan is het een grote ingreep.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

patrick smout

Dag Raf,

Heb jij nog iets optisch gewijzigd aan de Led/Phototransistor om bv strooilicht of zoiets te vermijden? Zoals Klaas ook al aangeeft, het is vreemd dat je zo een beperkte instelzone hebt. Het verschil wat je meet tussen geen/wel detectie moet voldoende groot zijn om een betrouwbare werking te hebben.
Verder begint alles bij een zo goed mogelijke meting ( rommel in = rommel uit). Een losse LED en phototransistor zal m.i. Toch wel wat optische mechanische hulpstukjes nodig hebben om acceptabel te presteren. Je zou een experiment kunnen doen met een reflective photosensor, die zijn er in alle soorten en vormen. Voordeel is dat je zoiets keer op keer indentiek kan inbouwen in je baan en de elektronica zou je kunnen blijven gebruiken.
Je bent er niet mee geholpen maar ik vind de schakeling ook nogal minimalistisch uitgevoerd. Ik heb hier ook dergelijke schakelingen liggen maar die werken met gemoduleerd licht op basis van een PLL (NE567). Ook het feit dat de IR LED gewoon gevoed wordt via een weerstand is een beperking. Door de LED stroom te pulseren (bv 1 op 10 ... 50) kan je stroom vele malen hoger maken waardoor het signaal op de phototransistor ook vergroot. Optiek moet dan wel in orde zijn en vereist aangepaste detector. In jouw geval is dat geen optie meer, ik zou een test doen met een echte photosensor.

Mvg, Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Havoc

#9234
Ben de datasheet van de lm393 eens gaan bekijken. Toch enkele puntjes:
- er is geen hysteresis. Dus bij het minste verschil tussen de + en - ingang schakelt die. Als je dan echt op het schakelpunt wil zitten met een potmeter dan ga je in de problemen komen want het minste dat die verandert schakelt de uitgang. Je moet weg van dat kritieke punt en er iets af gaan regelen.
- je moet eens de spanningen op + en - ingangen meten als er niets gedetecteerd moet worden. Dat moet zeker onder de 3.5V zijn (beter nog 3V), de limiet van de common mode van de ingangen. Als je daar boven gaat is de werking niet meer gegarandeerd.

EDIT: vermits de LM393 een dubbele comparator is, hoe de niet gebruikte aangesloten?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Koen

Al twee dagen onkruid aan het uit doen en met een gasbrander het klein onkruid aan het verbranden. Pfff, tegen dat je aan het einde bent, kan je terug beginnen  :(.
Enfin, liever dat dan verdelger te gebruiken. Zo blijft het vogel en bij-bestand ten minste overeind.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

OlivierV

Ivar-rekken van Ikea wat aan het aanpassen, dan kunnen mijn aangeklede modules er mooi op liggen en heb ik tenminste heel wat nuttige permanente bergruimte eronder.

Nadien gaan we dan weer op weg naar een berijdbare treinbaan. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

svvander

Citaat van: Koen op 26 juli 2020, 14:51:06 PM
Al twee dagen onkruid aan het uit doen en met een gasbrander het klein onkruid aan het verbranden. Pfff, tegen dat je aan het einde bent, kan je terug beginnen  :(.
Enfin, liever dat dan verdelger te gebruiken. Zo blijft het vogel en bij-bestand ten minste overeind.

Groetjes,
Koen

Ik probeer dat ook regelmatig te doen (en dit jaar is het echt wel heel hard nodig). Ik gebruik er eentje op elektriciteit.
Ondertussen is het zeeschuim geplant. Laat ons hopen dat het lukt.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Dirky

Beetje van alles bezig. 6 kanaals schakelpaneel en 2x24Vdc/1000Watt voeding gemaakt en een plaats gegeven in mijn geïmproviseerd 19" rack. De voeding dient voornamelijk om toekomstig tuinspoor spul te testen en om snel LIPO's te kunnen laden...

IMG_20200726_154040_resized_20200726_034056031 by Dirky dyniMo, on Flickr

Volgende op 't lijstje is de bouw van een 2x 200W audio versterker...

Klaas Zondervan

Citaat van: Havoc op 26 juli 2020, 11:42:47 AM
- er is geen hysteresis.
Is ook niet echt nodig als het verschil tussen wel en geen reflectie maar groot genoeg is. Vandaar dat ik adviseerde om de spanning op de +ingang te meten in beide situaties.

CiteerDat moet zeker onder de 3.5V zijn (beter nog 3V), de limiet van de common mode van de ingangen. Als je daar boven gaat is de werking niet meer gegarandeerd.
Ik vond een datasheet (Texas) die zegt dat je 1V onder de voedingsspanning moet blijven, hier dus onder 4V.

Citeervermits de LM393 een dubbele comparator is, hoe de niet gebruikte aangesloten?
Ik denk dat die gewoon los ligt.