Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

doomslu

Mijn vrouw heeft een goed geheugen en dat heeft af en toe ook wel eens voordelen...  8)
Eind jaren '80 waren de eerste jaren dat we getrouwd waren. Onze wasmachine was een vrij dure, ging richting 30.000 Bef, maar je had ze zeker al voor 12.000 Bef.
Een kleine koelkast kon je op de kop tikken voor 6.000 Bef.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Thommy

Witgoed gaat nog steeds aardig geld hoor. Goedkopere merken als beko od. Heb je idd voor 300euro. Als je naar Miele gaat, zoals m'n oude mensen, spreekt m'n ma altijd over de wasmachine van 30j terug dat die over de 40000bef kostte (ok ging ook zonder problemen 20j mee, tot ze opeens dacht dat een A+ ofzo beter is)
Greetz

Thommy

bollen neus

Koff aan het verbouwen in schaal O, sneeuwruimer die er vooraan opkomt is reeds gespoten in zwart en heeft de geel/zwarte streepjes al. Gaten aan de wielen dichten en extra opstappen gemaakt in messing, dan nog ramen en deuren maken en voorzien van glas. Verder afwerken met wat DSB stickers en dan vervuilen. Dat is het plan toch. Koff komt samen dus met een platte wagon met klein grut op en sneeuwruimer erachter als volledige set hier op de baan te staan. Das dan voor in het geval het "ooit" hier eens gaat binnen sneeuwen. Deze kan dan indien er teveel sneeuw moest vallen zelfs in dubbel tractie rijden met de tweede Koff die hier staat.
Den Eric.

SuSke

Citaat van: Thommy op 15 juni 2020, 06:58:32 AM
Witgoed gaat nog steeds aardig geld hoor. Goedkopere merken als beko od. Heb je idd voor 300euro. Als je naar Miele gaat, zoals m'n oude mensen, spreekt m'n ma altijd over de wasmachine van 30j terug dat die over de 40000bef kostte (ok ging ook zonder problemen 20j mee, tot ze opeens dacht dat een A+ ofzo beter is)

En die Miele kost nu ook €900 ipv €500 dus goedkopere productiekosten hebben de prijsstijgingen tgv inflatie weggewerkt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Decapod

Citaat van: Thommy op 15 juni 2020, 06:58:32 AM
Als je naar Miele gaat, zoals m'n oude mensen, spreekt m'n ma altijd over de wasmachine van 30j terug dat die over de 40000bef kostte (ok ging ook zonder problemen 20j mee, tot ze opeens dacht dat een A+ ofzo beter is)

Wij hebben hier nog zo'n Miele wasmachine bollen. Gekocht eind jaren '80, begin '90, door de bomma. Op bommase wijze mishandeld, ergens 5 jaar staan verstoffen, al twee keer mee verhuisd, en ja, 't is geen A+, maar als je het mij vraagt, met al de kilometers die op de teller staan, veel milieuvriendelijker dan de Made in China van vandaag. Niet de halve wereld rondgereisd, minder plastic, veel duurzamer en bolt nog altijd zonder één onderhoud. (En eigenlijk is dat ding best nog wel zuinig op water en elektriciteit, zo blijkt).
Bonnetje zat nog in het boekje: 39995 BEF,- . Dat was een stevige hap uit het budget van twee gepensioneerde zelfstandigen, toen. Maar kijk, zijn geld meer dan ooit waard gebleken.

Als deze hoeksteen van het gezin ooit de geest geeft, hangen we een herdenkingsplaat in de berging. Goed geweten.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

erik de noorman

Hier draait ook nog zo'n Miele van midden jaren 80 met heel veel zware kilometers op zijn teller. De eerste 20 jaar van zijn leven minstens 3 kook wassen op een dag met vuile handdoeken en linnen van het restaurant. Van kwaliteit gesproken.

Erik

Rangeerduivel

Omdat het niet altijd spoorgerelateerd kan zijn;
Bij ons in de streek (Ophasselt/Geraardsbergen) was een fabriekje, de gebouwen staan er nu gedeeltelijk nog, waar men wasmachines maakte van het merk "Rapide".
Ik weet nog van mensen die zo'n wasmachine hadden dat er een zware betonnen sokkel diende gegoten te worden om de machine op te plaatsen daar anders de vloertegels het begaven...
Er bestaan nu nog machines van, het bedrijfje is helaas failliet gegaan wegens wanbeheer.
Ze hadden een eigen ijzergieterij enz...

;)

Dirky

Hier staat al twee jaar zo een dure Siemens die slimmer is dan mij, ter vervanging van een andere dure Siemens die het na 10 jaar voor bekeken hield. En inmiddels is die nieuwste al nekeer vervangen in garantie door een andere nieuwe... Van brol gesproken!

Floris

dank voor de verdere toelichtingen qua prijzen allemaal!

Kan inmiddels een aanbiedingenfolder van dupont maken en vooraan de baan hangen 8)

raf

thuis hadden we een miele en als de deur rubbers er van versleten waren kregen we gratis nieuwe ,mijn ouders hadden een beenhouderij en het bloed in die schorten brak de rubber af ;elke keer we nieuwe kregen gingen ze langer mee ;dus ze deden echt wel iets met die we terug brachten

na trouwen ook een miele en na enige tijd (kweet niet meer hoe lang) kapot en dan maar een ander toestel gekocht ;heeft ook een 10 jaar mee gegaan tot het 380 op zijn pens had gekregen nadien pure ellende en dan maar een andere gekocht

probleem is mijn vrouw wast altijd extra vuil dus eentje met zo min mogelijk keuze knoppen aan want die gaan alleen maar kapot en mijn madam gebruikt die toch niet

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Herwig

#9130
( info over Miele nmvtp )

bollen neus

Deuren en ramen voor de Koff , die gedachte heb ik opgeborgen (misschien voor de 2de Koff die hier staat?) Dan maar een beschermrooster gemaakt om voor de motor gril te plaatsen als bescherming tegen winterse neerslag bij het ruimen van de sneeuw. Nu in de grondverf zetten en dan kan de rest allemaal in het zwart gespoten worden. Twee figuren zijn ook al aanwezig in de cabine. En even zoeken naar geetste ruitenwissers spoor O om er eventueel er een paar op te zetten.
Het is geen origineel model maar wie gaat daar nog van wakker liggen? Ondergetekende zeker en vast niet hoor. Maar wel iets speciaals met die grote sneeuwruimer er op.
Als alles gespoten is kunnen we beginnen met het vervuilen van dit kleine locomotiefje. Eens iets anders dan steeds die grote diesellocomotieven die een Nohab eigenlijk wel is.
Eind deze week zou deze dus wel kunnen klaar zijn als alles meezit.  8)
Den Eric.

bollen neus

Koff in O schaal met sneeuwruimer is klaar, voorzien van vuil, personeel in de cabine en 4 ruitenwissers. Is reeds getest hier op stukje baan, wielen proper gemaakt. Nu wat klein grut aan het maken om in de platte wagon te deponeren, deze wordt dan ook vervuild. Enkel de sneeuwruimer op kleine wielen krigt enkel wat "stof" over zich omdat deze tamelijk nieuw moet uitzien. Dan is deze kleine sleep volledig inzetbaar als "sneeuwploeg" (alé indien het "ooit" hier binnen zou sneeuwen natuurlijk)
Den Eric.

2012

net 2de hands bemo lokje op de kop getikt en decoder ingestoken op de bestaande printplaat. alles werkte goed bij aanvang, maar plots versnelde lok vanzelf en paar meter verder gestopt met kortsluiting  :-[

ik heb decoder aangesloten op de bestaande printplaat zie foto, daar zit weerstandjes en nog iet anders op, weet ni eens wat da is :-)
ik was net naar verbruik aan het kijken, want het zijn 2 aparte motortjes, 1 per bogie. Vandaar ik wou weten wat verbruik is omdat decoder ni boven de 1A mag gaan he. ik had zo goeie 300mA verbruik, dus das wel OK denk ik. Maar wat is er dan wel misgegaan ?

iemand weet wat da rood dingetje is op de printplaat ?

is het goeie optie om alles van weerstandjes eraf te halen en decoder rechstreeks op de decoder te steken ?


Rangeerduivel

Idd Kurt, alles er af en oranje en grijs rechtstreeks of de motor...

;)