Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

raf

weer een huisje klaar
nu nog de verlichting er in zetten en dan kan het zijn plaats op de tweede module krijgen .

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

In het zwart spuiten van de messing sneeuwruimers schaal O, plus de onderdelen. Daarna een laagje vernis voorzien. Zwart/gele gevaarstrepen voorzien met decals.
Den Eric.

Floris

omdat ik geen idee heb waar ik mee bezig ben: iemand een idee wat een wasmachine kostte in belgische frank in 1988?
en een kleine koelkast? en een fornuis? en een ventilator?
Ja, typisch vragen voor een modelspoorforum...  ;D :-X

GDE

Citaat van: Floris op 13 juni 2020, 17:53:12 PM
omdat ik geen idee heb waar ik mee bezig ben: iemand een idee wat een wasmachine kostte in belgische frank in 1988?
en een kleine koelkast? en een fornuis? en een ventilator?
Ja, typisch vragen voor een modelspoorforum...  ;D :-X
Moeilijke vragen ze Floris , ik heb enkel deze reclame ( 1977) gevonden . Zowat alle elektrische apparatuur samen maar geen prijzen vermeld . https://pin.it/1oQ5SO5

Havoc

Aan het solderen. En het valt niet me.... Mijn zicht is kennelijk een heel stuk achteruit gegaan de laatste jaren. 10 jaar geleden soldeerde ik 0603 componenten zonder moeite en 0402 met wat moeite. Nu lukt een 0805 amper. Nu ja, het is een pcb zonder anti-soldeermasker en met tin. Wat maakt dat het allemaal blinkt en kortsluitingen te gemakkeijk gemaakt zijn.

En na elk stukje dat bestukt is is er van alles mis! Al 2 verkeerde footprints gevonden (of ik heb de verkeerde componenten besteld).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

ken het die 402 liken wel de helft klein er geworden te zijn dan vroeger

ik heb een microscoop bij den ali besteld die op de pc werkt en zo zou ik deze deeltjes nog goed moeten kunnen solderen
ik moet toch eens voor een bril gaan hoor

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

Ik heb nieuwe lenzen laten inplanten en zie nu beter dan ik ooit gezien hebt, kost wel iets maar toch minder dan de rest van mijn leven een bril.

gardevil

Dubbele bushalte gemaakt voor het car system. Morgen een filmpje.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

gardevil

Eerst een testje met de laser: Arbeidershuisje in grijs karton. Bakstenen gevel staat nog los.
IMG_20200614_102242 by Gardevil _, on Flickr
IMG_20200614_102253 by Gardevil _, on Flickr
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Floris

Citaat van: geert desc op 13 juni 2020, 19:04:51 PM
Citaat van: Floris op 13 juni 2020, 17:53:12 PM
omdat ik geen idee heb waar ik mee bezig ben: iemand een idee wat een wasmachine kostte in belgische frank in 1988?
en een kleine koelkast? en een fornuis? en een ventilator?
Ja, typisch vragen voor een modelspoorforum...  ;D :-X
Moeilijke vragen ze Floris , ik heb enkel deze reclame ( 1977) gevonden . Zowat alle elektrische apparatuur samen maar geen prijzen vermeld . https://pin.it/1oQ5SO5
ja daar liep ik dus ook al tegenaan... 20.000 frank voor een wasmachine? klinkt dat raar? ja eigenlijk moet t dan 19.999 zijn natuurlijk. 8)

Dirky

Floris,
Voor vele artikelen kan je gewoon de huidige prijs aanhouden. 500€ voor een wasmachine vandaag? 20000 BEF toen? lijkt me heel aannemelijk.

Ik herinner me uit mijn jeugd nog zo'n paar prijzen. Onze eerste kleuren TV kostte 48000 BEF. Vandaag 1200 €... De eerste RC zendinstallatie voor onze modelvliegtuigen kostte 24000 BEF, vandaag is 600€ ook een gemiddelde prijs...

19999 Bfr in je vitrine  zal zeker geen rel veroorzaken :-)

SuSke

Reken wel even wat inflatie mee. Over ongeveer 35j zo'n kleine 50% surplus in de prijs.
Je wasmachine van nu €500 komt dan neer op zo'n BEF 13.000 of inderdaad beter op BEF 12.990.
De goedkopere reeksen kosten dan net geen BEF 10.000
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Citaat van: SuSke op 14 juni 2020, 16:14:11 PM
Reken wel even wat inflatie mee. Over ongeveer 35j zo'n kleine 50% surplus in de prijs.
Je wasmachine van nu €500 komt dan neer op zo'n BEF 13.000 of inderdaad beter op BEF 12.990.
De goedkopere reeksen kosten dan net geen BEF 10.000

Denk niet dat inflatie hier gaat spelen. Die zaken zijn de laatste jaren behoorlijk goedkoper geworden. Misschien nu zelfs goedkoper dan met inflatie. Ik herinner me toch ook prijzen van rond de 25000BEF in de jaren '80.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Floris

Mja heb ook wel t idee dat die apparaten vroeger relatief duur waren ten opzichten van een maandsalaris. Spul werd toen ook nog meer hier in de buurt gemaakt denk ik... Sta er sowieso eigenlijk half verbaasd van wat een berg elektro-rotzooi ik zelf bezit vergeleken met mn ouders op mijn leeftijd (dan zit je redelijk in 1988 eigenlijk) en dan ben ik nog bepaald zuinig (nouja, beter gezegd, te lui om te kopen, want dat is t meer. Mn ouders zijn wel heel zuinig.)
Maar goed, dank voor t meedenken allemaal, ik weet zo'n beetje wat mij te doen staat!