Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

svvander

Op zich is het wel heel goed dat ik het nu al merk... Nu kost het mij nog niets... het is nog echt plannen. Het plan dat ik nu heb is mijn "ultiem" plan. Zonder al te veel toegevingen. Er is dus nog marge. Ik kan toegevingen doen door bijvoorbeeld een deel van het schaduwstation (nog) niet te bouwen. Maar bij de "nog niet" bots ik dan tegen het probleem dat het allemaal iets minder bereikbaar wordt. Of ik zorg dat het schaduwstation al 100% klaar is en dan bouw ik naar boven toe en daar dan in stukken. Financieel is inderdaad 1 zaak, maar ik heb nu vooral schrik dat ik iets vergeet.

Maar daarom noemt het ook plannen. Als projectmanagement medewerker (product-owner), leert ge op zulke zaken in te spelen. De vraag is altijd; ben ik bereid om bepaalde compromissen te maken en tegen welke kost. Je kan niet alles weten op voorhand, maar je kan wel al zoveel mogelijk onzekerheden en vraagtekens uit(/weg)werken. Duidelijk opdelen en dan schrappen wat niet kan/past is de boodschap. En veel vragen stellen. Als je de foute vraag stelt, komt er wel iemand met een antwoord waardoor je de juiste vraag tegenkomt.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

bollen neus

Genieten van Spaanse koffie, daarna self made Sangria en cocktails, nu wafels aan het bakken. "Lot den boer mor dussen"
Den Eric

Rangeerduivel

Motor geschikt maken voor digitaal bedrijf

De meesten onder ons weten wellicht dat voor het aansluiten van een decoder de motor 100% electrisch geisoleerd moet zijn van de loc(massa)
Het probleem deed zich voor bij de Jocadis/DJH type 29 (en ook bij vele andere van hun modellen) dat daar indertijd geen rekening werd mee gehouden, gewoon omdat er toen nog niet digitaal werd gereden...Maar ik heb dat zo kunnen oplossen.
De ene koolborstel was uiteraard geisoleerd, dus heb ik daar het voorbeeld aan genomen en dat isolatiesysteem gewoon nagemaakt.
Gat vergroot, een kunststof busje (met een kraag onderaan) er in, daar draad in getrokken en de koolborstelhouder er in geschroefd.

Voila, dat bedoelde ik dus;
vroeger


nu


En hij draait als de beste, zeer snel maar ook héél traag, doch ik heb hem voorlopig enkel analoog getest al weet ik zeker dat hij het digitaal ook wel zal doen...

;)


Klaas Zondervan

De grap is dat Hornby een digitaal systeem had, genaamd Zero-1, waarbij 1 koolborstel niet geïsoleerd hoefde te zijn. Dat systeem bestond al voordat Trix en Märklin met hun digitale systeem kwamen. Maar Zero-1 is ten onder gegaan omdat de nieuwere systemen veel meer konden dan alleen de motor aansturen.

raf

een eerste paal aangesloten en ook geverfd ;hij is niet grijs /grijs want als je de oudere palen bekijkt dan zijn ze eerder beige met zwarte spikkels in van de grind ;


het voltage is 5 volt en er zit een weerstand van 1 K tussen ;ik vind de licht sterkte voldoende omdat in de jaren 50-60 het meestal nog van die dikker peer lampen waren die aan die palen zaten ;laat maar horen wat jullie der van vinden
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

Ikzelf vind het straf en sterk genoeg.
Den Eric.

raf

na meten op de module had ik 1 cm over om de palen te zetten en niet in de weg met de relais module te zitten .ik heb reeds eentje gezet om te zien of het goed staat en ik vind het redelijk geslaagd

bij dag en bij nacht en voldoende verlichting ;aan de loodsen komt nog een luifel waaronder ook nog led's komen
de jaren 50-60 dus geen TL lampen hetgaat met die smd nog plezant worden
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

mahtoska1

Dat zijn mooie lantarenpalen, Raf. De lichtsterkte is goed.

raf

bedankt en dit zijn de Belgische palen zoals ze hier bij ons in de buurt staan
nu nog een stuk of 20 printen

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

Testritten aan het doen met model in wording met een sneeuwruimer achter zich aan. Grote bochten is goed te doen, korte bochten helaas hier en daar wat problemen maar geen nood, indien het niet volledig een voldoening gaaft gaan we over naar plan B, deze sneeuwruimer gebruiken op een platte wagon als belading. Wagon dan even wel hier en daar wat verbouwen maar das optie 2.
Den Eric.

dani

Raf, heb je die palen zelf getekend ?
Heb je daar eventueel een STL bestandje van dat je kan delen ?

Thanks
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

yep zelf getekend maar deze zijn voor een frees machine
dus ik heb een nc file en geen stl
ik heb ze omgezet naar een gcode en daar dan wat in aan het rommelen geweest
omdat een frees begint van boven en freest weg terwijl een 3d printer van onder begint

ooit eens een gcode geladen van de 3d in de frees da kwam niet goed
dus de gcode kun je hebben dat is geen probleem


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

Plan A heb ik opgeborgen grote sneeuwruimer , was teveel  problemen met rijden achter de Nohab locootief . Dus plan B is deze sneeuwruimer op een platte wagon als belading mee te laten rijden. Kleine platte wagon is reeds aangekocht en onderweg naar hier. Dus dat zal zeker al kunnen mits wat verbouw en herspuitwerk aan de wagon. Dus plan C is er eentje te maken op een as met wielen eronder zodat dit kan bollen, we zien wel of dit plan ook gaat lukken? Is het niet, geen probleem dan hebben we er weeral wat ervaring opzitten. In gedachte zit nog steeds zo'n grote zware sneeuwwagon met de 4 assen te kunnen bouwen.
Werk is er hier nog genoeg, decals zijn binnen voor de afwerking aan de PBS MY1132, daar ontbraken nog wat lijntjes onder den tekst. Dan bericht gekregen dat messing profielen ook onderweg zijn, zo kan ik verder de body afwerken van de MY1153 ContecRail. En dan ondertussen wat foefelen aan de bufferbalken voor beide locomotieven TMY106 en MY1153.
De Great Northern TMY106 kan dan ook volledig afgewerkt worden.
Mooi afwisselend werk das zoals het weer een beetje hier in ons apenlland.
Den Eric.

svvander

Den tuin en het terras in orde maken... even geen treinzaken. Straks misschien eens een testje met seinen. Maar ik heb de belofte gedaan om niet de ganse dag aan mijn plannen te werken.  :-\
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

evan

Gisteren:

140 K-Rail flexrails voorzien van draad en 14 wissels aangepast door de afwijkende tak in te korten en het mechanisme aan te passen.  Er zijn ook 2 wisselstraten voorbereid om binnenkort vlot spoor te kunnen leggen :)  Ik kijk er naar uit


Groetjes


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.