Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

arkema

#90
Aangezien de eerste twee delen Rhenen redelijk voltooid zijn, ben ik maar ens begonnen met Rhenen deel 3. De omgeving van het trace in Rhenen is voor Nederlandse begrippen vrij dramatisch; treinen rijden vanuit een ingraving (verscholen, weinig uitzicht) binnen enkele honderden meters over een spoordijk en een rivier ( uitermate zichtbaar, vergezichten). Dat moest dus uitgebeeld worden. De ingravingsmodule doet z'n naam eer aan, de stationsmodule is redelijk vlak, nu ga ik naar het dijklichaam naar de spoorbrug toe. Het hout voor de onderbouw is gezaagd en inelkaar gelijmd, evenals een paar delen vlakke plaatwaarop wegen en rails komen te liggen. De open delen worden nog volgescuimd met PUR schuim. Rotspul als je het aan je vingers krijgt, maar zodra het hard is zien we enkel nog de voordelen.


Het zou hierop moeten gaan lijken;


(foto uit de collectie van www.grebbeberg.nl)

Overigens ben ik begonnen met de onderbouw van het brugkasteel. Deze onderbouw was uitgevoerd in natuursteen, waarbij de verschillende blokken in halfsteensverband waren gelegd. De zichtkanten waren grotendeels ruw behakt gelaten, alleen de randen werden gevlakt. Dit geeft een vrij specifiek beeld, wat dan ook correct nagebootst dient te worden.



(foto uit het Hist archief van de NS te Utrecht)
Ik heb de onderbouw gemaakt uit 2 mm polystyreen, daar het blokmotief ingekerfd en elk blok vervolgens voorzien van een rechthoekje schuurpapier om het ruw behakte te imiteren.



Bijna klaar, nog 40 shuurpapiertjes te gaan, maar het resultaat valt niet tegen. Het principe is wellicht op een baan naar Belgisch voorbeeld ook te gebruiken.

Kees-Jan

#91
Waar ik me bezig ben?


40 in totaal en bijna klaar.


deze vier varianten zijn het geworden.

Kees-jan



Michiel

#92
Ik heb de Saraan-draad weer opgepikt, en begonnen met het leggen van de rails van het hoofdstation....
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kees-Jan

#93
Net deze in elkaar "geflanst"



Kees-Jan

55erke

#94

Hoy,
Ik heb nog eens een paar locs geweatherd.
Dit met airbrush en verdunde verf en wattenstaafjes.
ze zijn niet heel vuil maar ze kunnen allemaal niet even vuil zijn eh[;)].
De 20ers hebben allemaal een onderhoudje gehad, bij de 2018 en 2024 heb ik aan de lichten ook wat gewerkt , toch straf dat die oude 2018 een veel mooier licht heeft dan de nieuwe 2024[^]





groetjes
Johan



arkema

#95
Het brugkasteel (pagina 69) vordert;



goed te zien is dat de twee torens in baksteen zijn uitgevoerd en inmiddels voorzien van kozijnen en elk een deur. Ook is te zien dat de onderbouw onder de torens z'n bovenste randje schuurpapier is kwijtgeraakt. Dit komt omdat bij uiteindelijke passing de zaak 2 mm te hoog bleek. Aangezien op die plaats de houten module 2 mm laten zakken te bewerkelijk bleek is er voor gekozen de onderbouw met 2 mm te verlagen. Nu mag ik weer schuurpapiertjes snijden. Daarover; als door anderen gezegd; als je aan de achterkant snijdt valt de slijtage mee. Daarnaast; gebruik steeds hetzelfde mesje (die is eraan 'gewend') en probeer vooral niet door-en-door te snijden, maar breek de zandlaag zodra het papier doorgesneden is.

Kees-Jan

#96
2400 dpi printen met het decal masjien en zie hier:


Kees-Jan

#97
deze 2 aan het maken:





beide ex DR loks..............

Kees-Jan

Kees-Jan

#98
klaar:


Kees-Jan

#99
Fraai Stephan, erg fraai.

Deze is ook net af zodat ik weer eens twee leuke lok's voor mezelf heb!


(Die Orange Lady)

Kees-Jan

teessee

#100
vandaag de railbedding van mijn twee modules gesneden en geplakt.

Tom

arkema

#101
Ten tijde van De Doos was ik ook al met de twee torens bezig. Gisteravond heb ik de laatste kantelen erop gelijmd, de zaak begint zowaar op te schieten. Nu nog de natuursteen afdekkers op de kantelen;





(helaas, de laatste is niet helemaal scherp)
Zoals zichtbaar is de bovenste rand van de schuurpapiertjes weer verwijderd; De Doos bleek 2 mm te hoog dus 2 mm eraf en opnieuw in elkaar zetten. Dat wordt weer nieuwe schuurpapietjes snijden en oplijmen. Overigens wordt het hioerdoor wel meer werkelijkheidsgetrouw.

Kees-Jan

#102
Ook leuk:





testje met de printer

Kees-Jan

teessee

#103
Gisteren een eerste schuchtere poging gedaan om een programeerspoortje van ballast te voorzien.
Ik had op het forum enkele tips gekregen qua kleurgebruik, lijmsoort, ...
Het kleur van de ballast is voor een lijn die vrij recent werd aangelegd en niet druk bereden wordt.
gebruikte kleuren: ER.526.024 Grijs en ER.526.026 middengrijs
De groote van de ballast is echter naar mijn mening te grof. Het tweede spoor zal ik met fijne ballast proberen.



Op de stationsmodules liggen nu de eerste sporen, nog een tweetal stukken flexrail en het dubbelsporige stationstraject ligt er, bekabeling en meldsecties inclusief.



Voor deze modules ben ik nog op zoek naar voorbeelden van een enkelsporige lokloods die qua bouwstijl zou passen bij mijn grote goederenloods. (voorbeeldfotos zie http://s548.photobucket.com/albums/ii348/teessee/goederenloods%20Izegem/?albumview=grid)

De vorderingen van de stationsmodules zijn te volgen via http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=7897
Tom

arkema

#104
citaat:
Geplaatst door Dirky

..... Foto toont resultaat van ca. 4u metselen met messen en kleine beiteltjes.


Prachtig Dirk. Het mooie vind ik daarbij dat de uitstraling zo typisch Belgisch is, nu al.

Ik ben ook verder gegaan met brugkasteel en spoordijk, op OntraXs (zie; http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/ontraxs/IMG_7495.jpg)heb ik hekjes gekocht en de balkonnetjes van het brugkasteel daarvan voorzien. Even proberen op de module;



Daarnaast ben ik bezig geweest met de spoorbrug. Ik heb kopie?n van de originele tekeningen van de spoorbrug en heb het zijaanzicht in een verloren uurtje in de computer uitgetekend en 2 maal geplot. Opplakken op foamboard (vederkarton?), in elkaar zetten een gelijk resultaat;  zie boven. Je ziet onmiddellijk dat de torens betekenis krijgen ten opzichte van de brug.



Inmiddels is er al begrasd en liggen er hier en daar al straatklinkers, ook het grootste deel van de rails ligt al. Verder heb ik een voorraadje zand klaarliggen om tot ballast verwerkt te worden. Wordt vervolgd.