Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

dani

nog maar eens alles op zolder opgeruimd.  nog maar eens alle losse sporen en wissels en zo per soort en model gesorteerd in doosjes klaar voor de wederopbouw
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Citaat van: dani op 30 oktober 2018, 12:54:28 PM
...nog maar eens alles op zolder opgeruimd.  nog maar eens alle losse sporen en wissels en zo per soort en model gesorteerd in doosjes klaar voor de wederopbouw...

Moet dat dringend ook eens doen.  Een kat vind haar jongen niet meer terug op de rommelzolder  ::)
Groetjes, Peter


dani

gelukkig zitten hier geen katten, anders waren die hun jong ook al jaren kwijt :)
Bij de buurman zitten er echter wel, en het zijn wilde, dus da kweekt als konijnen....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

renstimpie

Materiaal aan het sorteren en zien wat ik moet bijkopen,  want nu dat chateau Migraine (bijna) klaar is,  staat Vapeur D'antan te wachten op afwerking... :)
Ik kijk er alvast naar uit...  foto's volgen in het desbetreffende draadje.. ;)


T.
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

Waterman

Een eerste en een tweede poging voor een zelfgemaakte powerpack:

20181022_215015 by Patrick VdBossche, on Flickr

Hoewel niet fantastisch zijn de resulstaten met poging twee toch tamelijk bevredigend.

Gerolf

Je zou ook met supercaps kunnen werken, maar dan moeten die in serie, en met wat elektronica beveiligd worden.

Zelf ben ik een beetje printplaatmateriaal aan 't etsen, maar deze keer niet voor elektronica  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dreha

@Waterman:
Hoe is het schema van deze powerpack. Mag ook via PM.
Alvast bedankt
Harald

efl045

Neem me niet kwalijk, maar is dit een powerpack noemen niet wat overdreven? Wat ik zie is een doodgewone bufferelco met serieweerstand om traag op te laden en seriediode om snel te kunnen ontladen. Meer is dit toch niet?

Klaas Zondervan

Dit is de simpele vorm van een powerpack. Maar wel degelijk een powerpack.

stoomlokje

Mag ik vragen welke weerstand in serie geschakeld staat , ik vermoed 100 R ?
, want dat kan ik niet zo duidelijk opmaken uit de foto.

Alvast bedankt,

Saskia

bellejt

yep  : bruin zwart zwart zwart : 1 0 0 X 1 100 ohm .Ook te vinden in schemaatjes

Ps : http://www.finimuis.nl/siteinfo/weerstand.htm




stoomlokje


efl045

Citaat van: Klaas Zondervan op 01 november 2018, 10:57:48 AM
Dit is de simpele vorm van een powerpack. Maar wel degelijk een powerpack.
En dat ook zeker :-)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Leidse_fles
De powerpack is uitgevonden door de Hollanders :-)

Waterman

@ Harald en Saskia,

Ik heb het 'schema' gebruikt dat in de ESU LokPilot handleiding staat. Het idee om dan meerdere condensatoren te gebruiken komt van een gelijkaardige schakeling die ik gevonden heb op de website van Domburg Train Support: https://domburgtrainsupport.nl/webshop#!/LocBuffer-25V-bouwpakket/p/90674238
In deze schakeling wordt ook nog een zenerdiode gebruikt maar de waarde wordt niet meegegeven en gezien ikzelf te weinig van elektronica ken heb ik deze er uitgelaten.

Het idee is om deze van Domburg te kopen wanneer ik nog eens in Houten geraak... Of om zelf eens proberen smd componenten te solderen  ;D

bellejt

#8084
mss is het wel dezelfde waarde als in volgend schema : http://www.gaugemaster.com/instructions/dcc_concepts/DCC%20Decoders%20and%20stay%20alive.pdf

aanvulling : ff de handleiding nagelezen en er is sprake van 2 versies : 16 v  en 25 V .Denk dat de diodes dan gewoon doorlaten bij de juiste condensatorspanning en deze zou dan 16 of 25 volt zijn naargelang de spanningswaarde van de condensatoren.Zou wel een zener van degelijk wattage nemen.