Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

eddy

#75
Gisteren een paar oude Lima containerwagens gevonden op zolder.Ideaal produkt om op te oefenen.Eerst begonnen met de oude container te verwijderen.Dan de koppelingen vervangen door Roco kortkoppelingen.Dan wat verweerd en de sjorhaken en de kranen een likje verf gegeven.En als laatste een container van Whalthers geplaatst.Op en aanmerkingen altijd welkom.




groeten Eddy

thalysken

#76
Ik heb zonet mijn A'pen ondergrondse tunnel 2 gemaakt. Er moeten uiteraard nog veel details komen maar er is al een mooi begin met het twee uur solderen achter de rug.

Heeft iemand tips wat ik nog kan toevoegen?


P.S.:zoals je ziet werkte ik met bicolor-leds.


Stefan Appelmans

#77
BINGO.





Nog eentje?
stefan.

Stefan Appelmans

#78
Verontschuldig mij, ik was in slaap gevallen voor de TV...

stefan.

Kris

#79
hallo,
Enkele foto's van mijn eerste messingbouwwerk
een kit van pb messingbouw

[img]

Kris

#80
nog enkele foto's




Gizzmo

#81
Daarstraks snel even tussen de soep en de pataten een eerste testje gedaan met het zelf schilderen van preisertjes in schaal N [:0]

Sjongs wat zijn ze klein [:o)]
Gelukkig heb ik een goede loep ... nu nog zeer fijne penseeltjes.
Toch nog even een vraagje, zoals je kan zien zijn de preisers niet altijd netjes afgewerkt. Werken jullie de kantjes nog bij of gewoon zo laten?

Jaja dat stokje naast de dame is een kopspeltje:

dgrr57

#82
Langzaam maar zeker kom ik aan het einde van mijn L rijtuigen.
Sommige details ontbreken nog, maar het eerste rijtuig heeft vandaag zij eerste rondes gedaan [:)]


Mr-tsjoektsjoek

#83
Hier het vervolg (gevolg ?) van het draadje "Inkleuren van gele bakstenen".



@PeterC : ik heb je raad gevolgd, voor ik 'ambras' krijg met de syndicaten.  Boven de stookketel heb ik een afdakje voorzien, zodat de stoker kan schuilen bij regen.

Dat het vuur van geel naar rood gloeit is een meevaller te wijten aan de belichting van de foto.
Er zit een rode led in de opening die aangesloten is op een 9V batterij, als proefopstelling voor de foto.  
Door de belichting van 8 sec bij een diafragma van 16 geeft dit dergelijk mooi effect.

Het ketelhuis maakt deel uit van een groter geheel :





Vanuit het ketelhuis loopt een aandrijfriem naar de machinekamer van de zagerij.  Op de bovenste riem kun je een zwart blokje zien.  Dit is een las, hier wordt de einden van de riem aan elkaar gezet met behulp van twee ijzeren plaatjes en enkele bouten.





Dit is de eigenlijke houtzagerij.  Ik was al langer van plan om een bepaalde hoek van mijn baan te vullen met een houtzagerij.
Het artikel over het baantje van Henk Wust heeft me ertoe aangezet om eindelijk eens te beginnen met mijn houtzagerij.  
Op het net wat documentatie bijeen gesprokkeld over dit onderwerp, en dan aan het plannen geslagen.
Het gebouw wordt nu op een maquette geplaatst waar het verder aangekleed wordt, waarna de maquette ingebouwd wordt in de baan.

Als je goed kijkt tussen de twee delen dak, zie je de aandrijfwielen van de machines in het atelier.
Het grijze plastieken attribuut op het dak is de afzuiging.  Deze is nog onvolledig omdat de juiste plaats van de silo, en daarmee gepaard gaande de afvoerbuis, nog te bepalen is.



Binnenzicht op de zagerij.  De roestkleurige staaf is de aandrijfas voor de wagen die de boomstammen in de zaagmachine brengt, deze staat rechts buiten beeld.  Achter de ploegbaas staat de schaafmachine, waar de man met geel shirt een plank inbrengt.
De persoon met blauwe vest zaagt een plank in de cirkelzaag.
Deze beide machines worden aangedreven door riemen vanaf het plafond.



En dan voor onze Nederlandse vrienden : de machine voor het zagen van de bomen.  De zwarte ketting op de grond is een stuk parelrijgsnoer en dient om de wagen door de zaag te rijden.

Wat heeft dit met Nederland te maken ? [:p]


Het voorbeeld, welk ik op het net vond, staat in Uden (Brabant).  In een uitgebreid artikel over de houtzagerij van J. K. bij Uden, wordt duidelijk de werking van deze machine beschreven.  Dit vormde dan ook de basis waarrond ik mijn project gebouwd heb.

De machine is niet identiek nagebouwd, maar ze gelijkt er sterk op.  Alle machines zijn trouwens zelfbouw uit messing.

Hier een link naar het betreffende artikel : http://www.cubra.nl/specialebijdragen/verganeglorie/udenhoutzagerij.htm

railman56

#84
wat rommel gemaakt om de baan mee te verfraaien
afgegoten in polyester, geschilderd en verweerd....





en alles netjes op een hoop gegooid [^]
marc

wat is het fijn om een beetje kind te zijn

dirkske

#85
Een half jaar geleden ben ik begonnen met de opbouw van een nieuwe baan waarvan ik hier(met enige trots) een paar plaatjes mag laten zien van het eerste stukje landschapsbouw:[;)]
[/img]
[/img]
[/img]

Groetjes Dirk.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

Gerolf

#86
Ik ben al enkele weken hiermee bezig:


Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefan Appelmans

#87
Hallo!
Eindelijk zijn de eerste modellen operationeel, nu moet ik terug van alles gaan kopen om verder te kunnen.

Een model werd speciaal ontworpen voor onze Secretaris:



stefan.

Kees-Jan

#88
Mooi Stefan! (wel tussen iedere torpedo een platte wagen plaatsen hoor!)

Ik ben hier net mee klaar:



Een CNL uitvoering van Piko!


Kees-Jan

eyeris

#89
ik ben aan mijn HO= baantje begonnen (en al wat gevorderd).

300cm lang 60cm diep. De achterwand wordt nog gemonteerd binnenkort dat ik met halfrelief kan werken.

vooraan op de module waar nog niet veel opligt komt een landelijk stationnetje. Ik ben er nog niet uit of er een gebouw op komt of niet.
Het baantje is maar gemaakt voor rangeren met een korte stomer of rangeerdiesel en 3 max 4 wagonnnetjes.
Ik hou het analoog met een optie om later digitaal te gaan.

De sporen liggen nog niet allemaal maar je krijgt al wel een goed beeld denk ik.
PS: let niet op de rommel. (zoals bij de meeste zeker[:D])

Hier een paar foto's