Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Gerolf

Ik had je "ooit zal"-draadje al gezien. Moedig om tabula rasa te maken.
Ik ben vooral benieuwd naar je nieuwe sporenplan  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

zo een beter getekend schema en misschien een oplossing
https://scontent-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/11070794_914629195255897_5936693343628567870_n.jpg?oh=e3b1d98d21106f62e1498369cbb40e67&oe=55BAB26B
de weerstanden een de leds zijn 470 en 560 ohm omdat de rode en witte verschillen in voltage
de enkele weerstand is dan 520 ohm om zo rond de 1 K uit te komen voor de 12 volt baan spanning
het kan zijn dat er nog diodes ergens moeten tussen komen maar bij de andere loco's die ik zo gedaan heb was dit nooit nodig geweest omdat de led's zelf als diode werken normaal

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

ik denk niet dat het toevoegen van extra diodes nog veel gaat uitmaken in deze opstelling.

Het schema was me van de eerste keer al vrij "verstaanbaar" hoor.  En op zich is er niks mis mee.

De nige mogelijkheid die ik nog zie is ergens een "sluipweg" in een andere verbinding, ofwel  het verschil in drop-spanning van de LEDs waardoor je toch een beetje stroom door de witte krijgt.    Maar echt logisch is het niet.   

Je kan het natuurlijk eens proberen met de extra diode.  Baat het niet, het schaadt ook niet echt, en het kost geen stukken van mensen hee
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

het probleem kan inderdaad de led's zelf zijn
de witte zijn van die platte van 2 mm en die rode zijn smd leds
maar normaal met de voorschakel weerstanden zouden ze gelijk moeten zijn
ik zal eens kijken of ik bij de witte alleen een diode kan zetten zo verlaagt ook de spanning een beetje en kan het zijn dat ze niet meer mee oplichten
kwestie van een draadje los te solderen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

misschien heeft Eric wel andere plannen, verplichtingen of afspraken hee mannen...   

Maar 't is toch fijn dat er zo veel hulp bieden.   
Zaterdag kan ik eventueel ook wel voor hulp zorgen bij het naar boven geraken.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

evan

Kleine schilderwerkjes...



Gele randjes aan de opstapjes van de HLR

en zwarte bumpers op m'n VW Caddy.  Net zoals mn groet auto :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Waar ik vandaag vooral mee bezig ben geweest: mijn webstek - het begin van enkele grote updates  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

hmmm.. Gerolf updates.  kijk ik naar uit .

Ik ben nu nog even aan 't werk.  Maar de laatste dagen ook weer aan het Arduino-programmeren in de late uurtjes.

Het master-Slave concept  op de Arduino's  neemt vaste vorm aan.
1 is Master en stuurt de  "klikkers" en lichten  +  een display en de invoer elementen     (LCD display,  IR  ingang,  DCC koppeling op centrale, USB naar PC,  Ethernet, ect...)

2,3 en 4 zijn  slaves en bedienen elk 30 wissels.

De master pikt een signaal op  (via de pc, van de centrale of via een IR afstandsbediening)
Checkt welk adres er in zit en welke stand (rechtdoor of afbuigend)
Stuurt kanaal nummer en stand door naar de juiste slave
De slave voert dan de bevelen uit en bevestigt.
De master bevestigt ook en toont beweging op display


Bij elke beweging wordt de laatste stand van de betreffende wissel opgeslagen zodat bij een stroomuitval of panne , men kan terugkeren.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

het knipperen van de loco opgelost
deze nacht een eureka ke gedaan en deze morgen getest en het werkt
diodes plaatsen was geen oplossing
door de motor kwamen er pieken op de kabels te staan die negatief gingen en dus de led's lieten flikkeren .
nu ik dit wist is het snel opgelost geworden en rijd de trein flikker loos

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

En waaruit bestaat die oplossing dan?

raf

ha ja vergeten
en condensator over de weerstand array gezet die dempt de pieken en zo zijn de spikes die voor het flikkeren verantwoordelijk zijn verdwenen of zo klein dat ze de led's niet meer kunnen laten oplichten

https://www.youtube.com/watch?v=iaUJHvTHYs4

probleem opgelost en mij gelukkig

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

vandaag weer triplex kunnen scoren dus verder aan de spiraal want ik wil dit nog klaar hebben voor april
gisteren weer een cirkel gedaan en als ik deze vandaag nog gedaan krijg zit ik onder de constructie en kan ik de lus leggen om rond te rijden
als ik dan nog de bovenkant kan doen dan heb ik daar een stukje baan wat proef kan rijden maar nog niet aan het geheel is aangesloten
daar mankeert de tijd en het materiaal voor.
er liggen nog 2 dozen rails in eindhoven en die gaan we wel een van de weken ophalen

dus nog 5 dagen bouwen en dan weer aan de boten verder

gr raf en straks foto's

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

Reeds begonnen aan een andere dubbel tractie 2x DSB MY1124 (63960 model) aan de huisschildering hoef ik niets te veranderen, enkel vernummeren naar de MY1117 en de MY1118 anno 1989.Wel de decoder met sound verwijdert inéén van die locomotieven. Andere solderingen doen voor stroom doorvoerende koppelingen te kunnen plaatsen. Het moet niet altijd eens moeilijk zijn om iets te verbouwen. TL decals wit lagen hier ook al gereed, de cijfers staan er reeds op.
Den Eric.

gardevil

Aan het experimenteren met kleur in plaaster aan te brengen om meteen de juiste baksteen kleur te hebben bij het afgieten.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Dirky

Best kleur-pigmenten gebruiken daarvoor Frank. Met "verf" wordt vaak de samenstelling van het plaaster "aangetast" waardoor het bvb zeer breekbaar wordt of net niet goed uithard... Als je toch met verf werkt, probeer dan eerst een stukje...