Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

marc goovaerts

Tom, je zocht achter de kleuren van De Lijn... Maar dit gaat toch eerder de richting van de NMVB uit.
Na het oefenen op den dezen, misschien ook eens Wiking's Mercedes bus proberen ?
Een tourincar is er bij mijn weten nooit bij de NMVB of zijn pachters geweest in deze kleuren... de Mercedes bus bij de pachters wel.

Huugooke

Dit busje in een Duitse versie op de kop getikt op een beurs. Ik weet alleen het merk niet meer, maar het is wel een bus die de buurtspoorwegen gebruikte.
Nu weet ik nog niet of je die "B" zoekt of dat schild.



marc goovaerts

Hugo, de bus in je link is de Brossel. Nog in de eerste jaren van mijn vaders carrière bij de NMVB in Hasselt ter plaatse gebouwd.
Niet diegene die je in het vorige draadje toonde (zie radiatorrooster en luchthappers achteraan). Maar ook mijn vader heeft indertijd een reeks van deze modelletjes in het rood/geel of groen/geel beschilderd.

De groene bussen behoorden bij de NMBS (vandaar de B op de zijwand).
Hoewel ze regelmatig bij de NMVB geparkeerd stonden en door NMVB-chauffeurs bestuurd werden...
Bij het IC/IR-plan, waarbij de NMVB-bussen oranje werden, werden ook alle NMBS-buslijnen overgedragen aan de NMVB.
Oranje bussen met een 'B' op de flank hebben er dus nooit gereden.

Huugooke

Citaat van: marc goovaerts op 03 september 2014, 17:44:59 PM

Oranje bussen met een 'B' op de flank hebben er dus nooit gereden.
Weet ik, heb er genoeg ingezeten ;D, ik vroeg alleen maar aan Tom welke decals hij zoekt, ergens in mijn rommelbak heb ik beide nog liggen denk ik. Kan ik misschien eindelijk eens iets terugdoen voor de mens!
En de details die jij noemt zijn inderdaad niet juist.
Maar ik weet een artisanale producent die ze wel maakt... ;-)

reeves

Hugo, ik denk dus volgens de foto enkel het schildje, b logo's zou ook leuk zijn om mischien een eens een groene te spuiten ;)

Groet Tom

reeves

Citaat van: marc goovaerts op 03 september 2014, 17:26:52 PM
Tom, je zocht achter de kleuren van De Lijn... Maar dit gaat toch eerder de richting van de NMVB uit.
Na het oefenen op den dezen, misschien ook eens Wiking's Mercedes bus proberen ?
Een tourincar is er bij mijn weten nooit bij de NMVB of zijn pachters geweest in deze kleuren... de Mercedes bus bij de pachters wel.

Hier de touringcar bus te Oostende :

http://www.zone01.be/hercules/reekspagina/nmvb-2419-2420  ;)

Huugooke

Goed om weten!
De transfers (niet decals) zijn onderweg.

marc goovaerts

Tommeke, Tommeke...
Kijk eens goed naar de foto die je zelf aanbracht (en die al lang in mijn archieven zit). Het is geen touringcar, maar een normale bus.
Op te merken doorheen de tweede zijruit: de plooideuren in het midden aan de andere kant. Niet de enkele achterdeur van de touringcarversie.

Goed nieuws voor de N-liefhebbers: dit model werd vroeger uitgebracht door Arnold Rapido.

reeves

Merci Hugo!!

Marc, dju , maar is wel een goede oefening vooraleer ik een serieuze bus ga maken :D, mijn bus word dan maar een soort "railtour" internationale bus  ;D

marc goovaerts

Misschien een idee: in het tijdperk van deze bus waren er touringcars van 'Europabus'.

raf

eventjes tussen door

ik zie twee verschillende loco's nmbs type 64 maar ze hebben verschillende tenders
een heeft 3 assen en de andere 4 assen  was het verschil buiten dat er eentje 1 as meer heeft natuurlijk
zit er een verschil in tijd wanneer de loco gereden heeft of is de stelplaats de oorzaak van het verschil



hier de twee verschillen maar de nummer van de loco op de doos is wel dezelfde
marklin 3086

gr raf
ps voor de twee railers het gaat over de verschillende assen bij de modellen dus niet over het gereden systeem
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

krisds

ik zie toch twee verschillende modellen, eerst een type 81, dan een type 64. Die twee zijn natuurlijk familie van elkaar, maar de aandrijfwielen zijn toch anders.

Huugooke

Er werden al eens andere tenders aan loc's gehangen. Maar dit zijn twee verschillende locomotieven.
Er zijn een groot aantal fotoboeken te koop, van verschillende uitgevers, waarin je voorbeelden kan zien van combinaties.



raf

ok mijn fout wat de afbeeldingen aan gaat


tweede keer goeie keer
bij marklin te koop alle twee onder dezelfde nummer maar met een andere tender
maar ik denk reeds de oplossing gevonden te hebben en die ligt bij marklin zelf
Version: 1978.2
Bauzeit: 1978, Tender dreiachsig mit Nr. 22301 und 64 119, auf Lok 64 119
Version: 1978.3
Bauzeit: 1978 - 1980, Tender vierachsig

ze hebben dus van dezelfde loco twee versies uitgebracht en dus deze hebben alle twee bij de nmbs gereden dus bruikbaar op mijn baan
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.