Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Martin Welberg

Citaat van: Peter op 26 augustus 2014, 14:31:46 PM
In Duitsland is de firma Joswood bezig met een grote stationshal (met als voorbeeld Leipzig Hbf) in Lasercut te produceren.

Als dit daar kan (hal is veel groten dan Antwerpen-Centraal) moet die hal in H0 hier ook kunnen door de lasercut bedrijven.
De vraag is dan natuurlijk "Wat gaat zo'n bouwset dan kosten en hoeveel modelspoorders gaan zoiets kopen?"

296 euri..

doomslu

300 euro voor Antwerpen Centraal lijkt me meer dan redelijk!  :)

... maar ik zou liever Gent Sint-Pieters hebben.  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ERVIN

Zijn er al foto's van , ben wel reuze benieuwd naar de stationskoepel , niet dat ik die ga kopen hoor , want ik heb al een stationskoepel en geen plaats meer om een tweede reuze koepel te plaatsen. ;)

Doornroosje

En we zijn eindelijk terug begonnen aan de baan. Nu bezig met het schaduwstation. Het zal een harp worden met een opening in het midden om aan alle sporen te kunnen. Nog bezig met ales te schuiven tot in tevreden ben, dan kunnen de platen vastgemaakt worden, de geluidsdemping aangebracht en de rails vastgelegd. Daarna zal alles nog aangesloten moeten worden en getest. Vooral naar de spiraal ben ik benieuwd. Zal mijn erts-trein boven kunnen komen zonder problemen of niet... (antwoord verwacht ik eerder in kerstperiode ten vroegste!)

OlivierV

Citaat van: Doornroosje op 27 augustus 2014, 09:05:15 AM
En we zijn eindelijk terug begonnen aan de baan. Nu bezig met het schaduwstation. Het zal een harp worden met een opening in het midden om aan alle sporen te kunnen. Nog bezig met ales te schuiven tot in tevreden ben, dan kunnen de platen vastgemaakt worden, de geluidsdemping aangebracht en de rails vastgelegd. Daarna zal alles nog aangesloten moeten worden en getest. Vooral naar de spiraal ben ik benieuwd. Zal mijn erts-trein boven kunnen komen zonder problemen of niet... (antwoord verwacht ik eerder in kerstperiode ten vroegste!)
Te zien hoe lang de trein is en welke radiussen de spiraal krijgt. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

janjozef

Citaat van: doomslu op 26 augustus 2014, 18:15:37 PM
300 euro voor Antwerpen Centraal lijkt me meer dan redelijk!  :)

... maar ik zou liever Gent Sint-Pieters hebben.  ;D

Antwerpen centraal is wel tot mooiste van de wereld gekozen  ;D
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Doornroosje

Lengte langste trein = lengte langste blok = BR 50 + x-aantal falls tot 2 meter dus. Spiraal is gemaakt met R3 en R4 van Fleischmann met 2 stukes van 20cm ertussen om een ovaal te vormen. Naar boven gaan we via het buitenste spoor. Per ronde gaan we 10cm omhoog, 35cm omhoog te gaan: dus 3,5 rondjes. De spiraal is trouwens al klaar ondertussen, enkel nog in blokken verdelen en elektrisch aansluiten.
2 * pi * 547mm radius = 3436mm
en dan + 2 * 400mm = 4236mm per ronde.
Met 10 cm omhoog is dat 2,36%; normaal wel ruim voldoende. Praktijk en theorie liggen niet altijd naast elkaar, daarmee iets ruimer genomen dan 2,5%.

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Havoc

Cedric, ik vind die loc echt knap!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

TBCédric

Citaat van: Havoc op 27 augustus 2014, 20:35:33 PM
Cedric, ik vind die loc echt knap!

Bedankt! Soms wel een beetje last van het perspectief én zie ik een paar foutjes.  :-[

Hier is de foto er recht op getrokken.
Trouwens, links van de schildering, zie je de inspiratiebron, alleen is de schildering ongeveer dubbel zo groot én zwart-wit.  ;D

hle 13 muurschildering (recht) by LSModels, on Flickr
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

knibbelknabbel

Eindelijk een goeie manier gevonden om mijn Lima 806 uit te rusten met LED-frontverlichting. Tegelijker tijd heel het stel onder handen nemen;

- inbouw LED-frontverlichting
- stroomafname op ieder draaistel van alle rijtuigen
- NEM-schachten op draaistellen installeren  ;D
- stroomvoerende koppelingen tussen de rijtuigen om de digitaalspanning door te geven in ieder rijtuig  ;D
- functiedecoders in de 2 rijtuigen met stuurcabine, voor aansturing van de frontverlichting
- 8-polige decoderstekker in het motorrijtuig  ;D
- ESU-decoder inbouwen in het motorrijtuig  ;D
- motor reinigen en smeren  ;D
- nieuwe panto's monteren

Hetgene met een smiley  ;D erachter is reeds voltooid! Nog veel werk dus! 8) :o

Als het af geraakt  ??? dan kan ik eventueel een apart draadje maken met de bouwwijze?

Hier al een foto van de stuurcabine (lampenlenzen zitten er nog niet terug in)

Metpetergaathetbeter

Joeri, het verbouwen van het 1ste klasse hoort dat daar ook bij ? Ik vond het niet terug bij je opsomming ?

Groeten Peter ;)

knibbelknabbel

Voorlopig niet, tenzij iemand mijn kap kan aanpassen, want ik durf daar zelf niet aan te beginnen. Vooral in het spuitwerk ben ik totaal geen held.... :-[

OlivierV

Joeri, waarom functiedecoders? Je kan toch alles met 1 decoder regelen?

- Cabineverlichting meeregelen met de rijrichting (maw, kabeltje van de leds van de voorverlichting ook naar de cabineverlichting doen gaan, zelfde geld voor de andere kabine)
- Verlichting van de rijtuigen stop je op een functieuitgang. ;)

=> weer 2 decoders uitgespaard (40 euro?)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan