Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Gerolf

#1920
Ik heb al meermaals 4700?F achter een 1N4007 gezet, zonder enig probleem.
De capaciteit die je nodig hebt wordt bepaald door de verwachte stroomsterkte en hoe "vlak" je DC moet zijn.

Ik denk ook dat er een fout verderop zit, of binnen je gelijkrichtbrug zelf.
Elco andersom? Zijn je 78XX goed aangesloten? Rakende printbanen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

#1921
citaat:
Geplaatst door Gerolf

De capaciteit die je nodig hebt wordt bepaald door de verwachte stroomsterkte en hoe "vlak" je DC moet zijn.
Aangezien er nog een 78xx achter zit hoeft die spanning niet zo heel erg vlak te zijn. Daarom dat ik vind dat 2200uF wel voldoende is.
Wel moet er voldoende regelruimte zijn. Bij een 78xx moet de inkomende spanning ten allen tijde minstens 3V hoger zijn dan "xx".

conducteur

#1922
De diodebrug, die de geest had gegeven, opnieuw gemaakt met nieuwe diodes. De bufferelco verbonden met de gelijkrichter, tot nu toe geen probleem. Straks eens de ic'tjes aansluiten.

Wat is eigenlijke het precieze nut van die 1?F ontkoppelcondensatoren en waarom moeten die zo dicht mogelijk bij het ic staan?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

#1923
De ontkoppelcondensatoren zorgen er voor dat de spanningsregelaar niet gaat oscilleren.
Je doet er goed aan om de datasheet van de betreffende fabrikant te raadplegen. Hoewel spanningsregelaars van het type 78xx in princioe hetzelfde zijn, heeft elke fabrikant zijn eigen voorschrift over de grootte van die ontkoppelcondensatoren.

conducteur

#1924
Het werkt, zij het dat de ic'tjes bij geringe belasting zeer warm worden. Echt erg is dat niet, die dingen zijn toch thermisch beveiligd, maar het is een hoop energie die in warmte opgaat. Heb nu twee transfootjes besteld die een iets geschiktere spanning leveren dan die Marklin transfo die ik hier heb staan.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

#1925
Wat bedoel je met een geringe belasting?
En welke uitvoering heb je?
Zonder belasting hoort een 78xx koud te blijven.

conducteur

#1926
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

#1927
Grofweg ongeveer 1000?F/amp?re belastingsstroom. Zo'n 78xx kan 1A geven, dus 2200?F moet kunnen.

Kijk eens na in de datasheet: 1?F aan het IC lijkt me al veel, meestal is dat 0.1?F vlak bij de pinnen en nog een "dikkere" elco erachter.

Wat noem jij een geringe belasting? Meet eens de spanning over de elco na de brug. Als je dan (elcospanning - uitgangsspanning) x belastingsstroom uitrekent, dan weet je hoeveel Watt je 78xx moet verstoken. Kijk naar de datasheet wat de thermische weerstand is van de chip naar omgeving Rja (Junction-to-Ambient, uitgedrukt in ?C/W of K/W) dan kan je uitrekenen hoeveel warmer dan omgevingstemperatuur je regelaar wordt: gewoon vermogen x thermische weerstand.

Niet verschieten, dat loopt snel op. Voor een TO220 is dat ergens tussen 30-60 ?C/W zonder koelvin.

Andere mogelijkheid is dat er iets mis gegaan is toen de dioden rookten. Stond er een diode in sper over de regelaar? Sommige kunnen er niet goed tegen dat de spanning omgekeerd wordt over de regelaar. (LM317 bvb) Dus als je onbelast werkt en er staan een condensator aan de uitgang en de ingang heeft een probleem (rokende diodes?) dan kan de spanning omkeren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

#1928
Die diodes heb ik er deze middag bij geplaatst. Ik denk dat ik best die regelaars eens ga vervangen. Laat het nu net die zijn waar ik maar 1 stuk van gekocht heb. Al de rest heb ik per 5 of per 10 gekocht, als voorraad, of indien er iets misloopt vervangonderdelen te hebben. Terug naar Brugge dus.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

#1929
Voor je ander materiaal gaat halen: meet eens. Meten is weten zeggen ze. Als je regelaars gewoon warm worden omdat je teveel aan het verstoken bent gaat dat niet veranderen met nieuwe regelaars. Dan kan je beter koelvinnen gaan kopen. Moet je ook terug, maar geen 2 keer.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

#1930
Ze worden warm (bijna mijn vingers vebrand) zelf al hangt er niets aan. Net gemeten: Uit de ene komt niets, en de andere 7 a 8 volt, verre van 12 volt.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

#1931
Weet je zeker dat er nergens een kortsluiting zit?
Ook niet verkeerdom aangesloten?
Die regelaars moeten onbelast steenkoud blijven, en de uitgaande spanning mag hoogstens een paar tiende volt van de nominale waarde verschillen.

conducteur

#1932
Ik heb al alles nagekeken, en nagemeten met mijn metertje. Nergens vind ik noemenswaardig lage weerstandswaarden die op korstluiting kunnen wijzen, of slecht contact.

De diodebrug en de bufferelco heb ik volledig terug opnieuw gesoldeerd, en ik ben zeker dat dat goed werkt. Het ic'tje en bijhorende c's zijn volgens mij ook correct aangesloten. Het enige in het circuitje die ervoor kan zorgen dat het niet werkt zijn de spanningsregelaars volgens mij?

Dit wordt wellicht het meest bizarre projectjes. Dinsdag thuisgekomen met de onderdelen. Het is niet echt ingewikkeld, dus ik dacht dat het snel zou werken. Niets is minder waar...

Waarom de diodebrug de geest gegeven heeft, weet ik nog altijd niet.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

#1933
Tsja, op afstand is moeilijk te zien waarom het niet werkt.
Het is ook niet echt moeilijk. Ik heb al tientallen van die schakelingetjes in elkaar gesoldeerd, sommige tijdelijk, sommige definitief. En die deden het allemaal meteen.

conducteur

#1934
Ik vind het ook bijzonder vreemd dat zo'n simpel schakelingetje zo veel problemen veroorzaakt. Morgenvroeg of Vrijdag eens een fietstochtje richting Brugge.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum