Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

raf

Verleden week door de vloer op zolder gezakt


Dan zondag samen met Jeroen nieuwe vloer gelegd .

Ik kwam klik planken te weinig (verkeerd berekend)en toen hadden ze die niet meer
Ik had er toen vezel plaat op gelegd (40 jaar geleden)

Dan het oude rek omgebouwd tot een tafel waar alles wat met 3D te maken heeft op komt te staan.
Op deze foto moest er nog een schap onder komen om de resin en de pla rollen op te zetten .
Maar intussen is dit ook reeds gedaan.
Niet veel modelbouw maar toch bezig geweest .
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

stefanic

Citaat van: Thommy op 14 december 2022, 06:50:25 AM
Ik vind die retouches alvast niet misstaan in een ander kleur. Was in werkelijkheid ook veel dat ze met een borstel of ander type of merk kleur bijwerkten
Dat was ook mijn idee  ;)

Idee is nu om (op basis van nog zo'n zelfde Occre-set) eens te kijken om alternatieven te bouwen, weliswaar door hertekenen en lasersnijden van aangepaste onderdelen:
-versie zonder remhuisje
-versie met puntdak
-versie met tondak
-kleurversies: groen ... maar de gevonden groene kleur ral6005 (donkergroen 2-kleurenperiode & goederenwagens) lijkt mij toch te fel.

Voor de decals-printout-test ('bruin' vlak met daarin wit gelaten de opschriften) heb ik nu eens een vrij volledige RAL-mosaiek afgeprint, gewoon om te zien welke uitgeprinte bruine kleur het beste overeenkomt met wat ik moet hebben. 't Is zo'n beetje als een waaier, maar dan eentje zoals gefabriceerd wordt door de printer waarover ik kan beschikken.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Herwig

#10502
Stefan,

Zie dit nu pas.   

NMBS-remmershuisjes waren er nog,  iets na WO2.  Werden dan geleidelijk verwijderd.
Maw, een bruine NMBS-wagen     -vanaf +/- 1956-      lijkt me uitzonderlijk.   Misschien dat 'n groene bovenbouw (pré 1956) logischer is .
Lastiger is nog:  het verschil tussen (ex-)DR-  versus   NMBS-remmershuisjes.  Formaat en rond of zadeldakje e. d.  ? 
Bij de DR waren ronde dakjes ouder dan zadel-   +  kleinere en grotere hoog gemonteerde hokjes

Uw modelwagen lijkt op de oudere versie van een DR-G-Kassel/München (met vlak dak - hoog geplaatst remmershuis - 'tekening A2' ) zonder flankverstevigingen in het laatste paneel.
Sommige reeds voor en standaard na WO2 (bij de DR/DB vanaf 1948) werden hier meestal schuine versterkingsprofielen gemonteerd.

Als je gaat opzoeken:    bij de DR (tot 1949) was het wagenklasse G-Kassel & München. Pas bij de DB (vanaf 1949) werd het (de bekende) G10.

De DR-G-Kassel (niet meer München) met rond- of bol dak is recenter (vanaf einde jaren 1920) en had een laag geplaatst remmershuis.
Werd later de DB - G20.   Met schuine flankverstevigingen in de panelen naast de schuifdeur.

Noch de DB - G10, noch de G20 (ex- DR-Kassel) hadden onderstelversteviging (chassisversterking) of, auf Deutsch,  "Sprengwerk" .
Bij de NMBS (na 1918/19 Verdrag van Versailles) evenmin.

Er is nog verschil in de plek van de verluchtingsroosters tussen de DR/DB en NMBS.
Zie hiervoor bijvoorbeeld de H0-modelletjes van respectievelijk Piko, Fleischmann, Roco versus de Belgische variant van LS.

De hulsbuffers zijn  'correct' (maar er zijn Duitse en Belgische types) , want de oudere stangenbuffers werden vervangen in de jaren 1920.

Kleinere kogellageraspotten (SKF bijvoorbeeld) zijn moderner dan de grotere, vooroorlogse olie/vet-glijlager exemplaren (DWV bijvoorbeeld).

Maar, . . . Peter V. G., Peter E. of Guy H. kunnen hieromtrent ongetwijfeld meer info bezorgen.     :)

stefanic

Citaat van: Herwig op 14 december 2022, 10:57:59 AM
Stefan,

Zie dit nu pas.   

NMBS-remmershuisjes waren er nog,  iets na WO2.  Werden dan geleidelijk verwijderd.
Maw, een bruine NMBS-wagen     -vanaf +/- 1956-      lijkt me uitzonderlijk.   Misschien dat 'n groene bovenbouw (pré 1956) logischer is .
Lastiger is nog:  het verschil tussen (ex-)DR-  versus   NMBS-remmershuisjes.  Formaat en rond of zadeldakje e. d.  ? 
Bij de DR waren ronde dakjes ouder dan zadel-   +  kleinere en grotere hoog gemonteerde hokjes

Uw modelwagen lijkt op de oudere versie van een DR-G-Kassel/München (met vlak dak - hoog geplaatst remmershuis - 'tekening A2' ) zonder flankverstevigingen in het laatste paneel.
Sommige reeds voor en standaard na WO2 (bij de DR/DB vanaf 1948) werden hier meestal schuine versterkingsprofielen gemonteerd.

Als je gaat opzoeken:    bij de DR (tot 1949) was het wagenklasse G-Kassel & München. Pas bij de DB (vanaf 1949) werd het (de bekende) G10.

De DR-G-Kassel (niet meer München) met rond- of bol dak is recenter (vanaf einde jaren 1920) en had een laag geplaatst remmershuis.
Werd later de DB - G20.

Noch de DB - G10, noch de G20 (ex- DR-Kassel) hadden onderstelversteviging (chassisversterking) of auf Deutsch "Sprengwerk" .
Bij de NMBS (na 1918/19 Verdrag van Versailles) evenmin.

Maar, . . . Peter V. G., Peter E. of Guy H. kunnen hieromtrent ongetwijfeld meer info bezorgen.     :)
Bedankt voor de Info Herwig.



Het Occre-model is inderdaad een Duits wagentje. Ik wilde gewoon een NMBS-versie, en wilde het, zeker voor m'n eerste project, simpel houden en dus enkel de beschrifting aanpassen. Ik heb een HO 'spiekmodelletje': dat is bruin en zonder remhuis. Ik heb ook een groen wagentje met tondak. Ik ga dus nog versies maken: ik begrijp dan uit je uitleg dat een versie met remhuis eerder groen moet zijn, en dan ook nog een laag geplaatst remhuis. Bruine uitvoeringen zijn dan in principe zonder remhuis.

Voor de onderbouw (erg summier op het Occre-model, enkel 2 langsliggers, maar dat was dus mogelijk correct) heb ik me gebaseerd op het onderstel van een ander Duits spoor-I wagentje, vooral voor de reminstallatie.

Bedoeling van deze (en volgende) wagens is een inzet op een havenbaantje, bv. met een type 53. Voor volgende versies zal ik me zeker eens meer in detail documenteren, om historisch correctere uitvoeringen te maken.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Herwig

#10504
   
   >   NMBS gesloten wagen type 2021  (  'ex-Duits'  )

   Groene wagen met hoog dan wel laag remmershuisje ?               Is (ook) een lastige . . .
   De originele  'Duitse'  wagentjes hadden een hoog remmershuis.  Maar wat deed de Etat en later de NMBS ( jaren 1930) ermee ?
   Aanpassen, verplaatsen, verwijderen ?   In welk jaar dan ?   
   Dat is een zoekpartij naar antieke zwart/-witfoto's . . .Er staan er een paar in het geweldige fotoboek Maes/Van Gestel .
   ( detail:     in 1918/19 einde WO1  bestond de DR nog niet alsdusdanig, maar wel reeds een overgangs-organisatie na de Länderbahnen )

   'k Weet het niet 'op de dag' maar voor mezelf  'vind 'k leuk'  twee-assige H0-NMBS- en Europ-goederenwagentjes tijdperk3ab, en die kies 'k uit zonder
   remmershuisje.       Maar dat is persoonlijk. 

    >   de Altona hierboven is echter een (klein)vee-wagen met horizontaal latwerk, verwant aan de gewone, gesloten Kassel/München . 
         
    >   de NMBS-H0-wagentjes door LS lijken me alleszins het interessantst als model. 
         Het Nmbs-typenummer 2021 op de rechterbovenhoek zijkant kwam er pas op de roodbruine wagenkleur  ( na +/- 1956 )

    >   de NMBS-wagens met het zadeldak waren type 2231, niet Duits, maar Canadees qua afkomst .  en met langere wielbasis/asafstand.
          of   korte, smalle ferry-wagens ....
   

Murphy

Citaat van: raf op 14 december 2022, 07:41:02 AM
Verleden week door de vloer op zolder gezakt


Wanneer ik deze foto bekijk lijken die platen verdacht veel op de platen voor het onderdak van vroeger.
Opletten daarmee = ASBEST   :o :o
MSM lidnummer 93911
ODB  lidnummer   2283

svvander

Stammek FAL's achter ne 54 gehangen om is te kijken wat da geeft... +/- 2m. Da ziet er niet slecht uit.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

stefanic

Ok kleurtest printer voor het RAL3009 was niet echt geslaagd (RGB-parameters van RAL3009 gevonden via conversiesite: RGB 109-52-45
Afgeprint, samen met 5% en 10% lichter, en dan eens gefotografeerd samen met de wagen:

Te bruin...
Dan maar eens een RAL-kleurkaart van internet afgeprint (als staalkaart van de printer die ik gebruik) om daarna de goede tint te zoeken (ongeacht van de ral-code) om de test te herdoen met de gevonden RGB-waardes.
Deze kaart afgeprint:

en wat blijkt: RAL3009(!) matcht quasi perfect.... RGB opgezocht van dat kleurvlakje: RGB 132-47-47

Maandag een nieuwe test om 'decals' af te printen voor de wagen.

Opmerking: fout overgenomen van m'n piko voorbeeldwagentje: bruine wagen met 6-cijferig nummer.... en m'n ander Piko-wagentje in groen heeft een 7-cijferig recht nummer
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Havoc

Voor je zo verder doet: zijn je scherm en printer gecalibreerd voor kleur?

Eerst en vooral ga je nooit 2x dezelfde kleur vinden als je een ral nummer bestelt bij 2 verschillende fabrikanten. En kleur op je scherm en kleur uit je printer zijn zeer verschillend en kunnen nog eens afhangen van je omgevingslicht. Dit is echt geen simpele materie. Ga je licht eens opsteken op sites van fotografie hoe je zoiets aanpakt. Maar het is veel complexer dan enkele percenten lichter of donkerder printen met een conversie die je op internet vist.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Herwig

#10509
.
    Stefan,

    - groene NMBS-goederenwagens:    gelig  6 - cijferig     wagennummer
    - roodbruine          idem            :    wit    7 - cijferig     wagennr..

    >   pardon, had uw allerlaatste zin niet gezien in uw bovenstaand bericht, nog onder die RAL-kleurenkaart:   
         citaat:  " Opmerking: fout overgenomen van m'n Piko voorbeeldwagentje: bruine wagen met (fout) 6-cijferig nummer.... en m'n ander Piko-
                      wagentje in groen heeft een (fout) 7-cijferig recht nummer "
         Verwarrend zoals je zegt: 

PaulC

Stefan,

Misschien een wat simpele manier om de kleur zo juist mogelijk te benaderen.
Laad de foto van je wagon in MS Paint en met het pipetje kan je dan de kleur van je wagon oppikken.
De RGB waardes worden dan weergegeven als je de eigenschappen van de kleur bekijkt.
Daarna kan je met deze waardes experimenteren om de kleur zo juist mogelijk weer te geven.

Paul

Herwig

#10511
Stefan,

Het model van uw antieke 'Duitse' veewagen klasse Altona heeft mogelijk  niet  de UIC-roodbruine kleur die de NMBS-gebruikte .
Pruisisch bruin was niet noodzakelijk NMBS-roodbruin tijdperk 3b.

Denk dat o. a. Peter V. G. de NMBS-tinten groen en bruin vroeger reeds heeft uitgezocht en gebruikt op diens gesuperde en herschilderde H0-modelletjes.
https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/albums/72157669694921370

stefanic

Dank voor alle suggesties.
De Occre-foto van de wagen (met Duitse opschriften, komt van internet) heeft inderdaad de Duitse bruine kleur.
Ik zocht gewoon naar het oud NMBS bruin (omdat ik een Belgische versie wilde maken, en geen Duitse) en die Ral3009 is dan prima  (en maakt voor mij ook niet uit hoe die kleur er op een scherm uitziet)
Wegens het 'witte decal probleem' wilde ik de juiste bruine kleur uit de (laser)printer krijgen, maar dat lukte dus niet met de gevonden RGB voor Ral3009.
Vandaar dat ik gewoon een online gevonden ral-pallete eens heb afgeprint om dan gewoon 'staalkaartgewijs' de kleur te zoeken die, eens uitgeprint, overeen komt met de kleur 'ral3009' die ik op mijn wagen heb gezet.
En de rgb-info van die matchende kleur zal ik  u gebruiken om 'decals' af te printen.
Ik heb dus gewoon gekeken welke 'rgb'-kleur in moet afprinten, om 'ral3009' te verkrijgen.

Dus het had geen nut om een foto van mijn geverfde wagen in paint op te laden om de rgb op te pikken (heb ik eerst gedaan, zie 'uitgerokken' foto van mijn wagen met uitgeprinte NMBS-logo's) , omdat die kleur dan toch weer met een iets andere tint uit de printer komt.
Ik heb omgekeerd gewerkt: ik print 'vele tinten bruin' uit met de printer, en de PRINT-kleur die het beste matcht met mijn VERF-kleur, gebruik ik verder. En op die manier moet scherm of printer ook helemaal niet gecalibreerd worden, omdat ik een geverfd oppervlak match met een geprint oppervlak (maar dan moest ik dus voldoende match-opties hebben, vandaar die palette).

En inderdaad mijn 2 'voorbeeld' Piko-wagentjes zijn dus verkeerd. Vandaar dat mijn printtest dan ook een oud 6-cijferig nummer heeft op bruine achtergrond (gebruikte nummer is datgene van het Piko modelletje). In de nieuwe test wordt dat dus 7-cijferig en met modern lettertype.

Herwig, bedankt voor de foto-site van Peter: daar staat oa het bruine tondakwagentje op met 7-cijferige nummer dat ik ook heb (3316405) maar dan in olijfgroen!
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

raf

Ja Chris dat zijn inderdaad zulke platen en die zitten ook als onderdak
Deze in de garage gaan een van de volgende dagen verwijderd worden en door triplex vervangen worden.
Het hele dak slopen zie ik niet zitten daar ook de pannen niet meer verkrijgbaar zijn .
En het dus een hele kost zou worden om dit te gaan doen.
Indien ik wettelijk niet anders zou kunnen dan word alles ineens vervangen met van die kant en klaar platen die tegenwoordig te koop zijn
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Murphy

Ik ga je ook niet zeggen wat je al dan niet moet doen,
wou je enkel meegeven om daar toch voorzichtig mee om te springen.
;)
MSM lidnummer 93911
ODB  lidnummer   2283