Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

raf

Sven foto's aub want daar houden we van
en welke modules frimo of de standaard van het forum

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

svvander

Ik heb zojuist alles gepost op onze website. Ik zal het ook nog ff plaatsen op het stukje hier op het forum.
We hebben onze eigen modules gemaakt. Gebaseerd op Fremo, maar aangepast aan de noden van de leden. Waarom, dat is een heel lang verhaal. Maar we hebben nu wel iets waar we verder mee kunnen.
Hier alvast een kort verslagje met foto's.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

SuSke

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 14 mei 2022, 18:15:54 PM
Citaat van: SuSke op 14 mei 2022, 11:54:00 AM
Na een spijtige afzegging de laatste hand aan het leggen aan de line-up van de tentoonstelling in oktober en natuurlijk het zaalplan terug aanpassen.
iemand anders vragen ?

Daar was voor gezorgd Peter. Als je een team wil opstellen, moet je altijd zorgen voor een paar reservespelers.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

https://www.youtube.com/watch?v=yKPbFFR7EXQ&ab_channel=chikes4862

Dit is de rest van de brommel die ik gebuikt had om het ondertsel van de brossel te maken .
Weg gooien kan altijd nog dacht ik .
Dus het ding uit elkaar gehaald en er bleek een motor in te zitten waar je een andere sluitplaat moet hebben .
Had ik dus niet dus wat in de rommel zoeken en ??? Ha ha cd rom motortje
Ik had die op de laatste beurs bij voor te verkopen en er was compleet geen interesse in .
Ok dus niet geschoten ook geen walvis .
Heel de oude motor er uitgehaald en er bleef een vlak over waar een verdieping in zat waar de Cdrom motor perfect in paste .
Gaten boren ??? nee doen we niet dus industrie klever en plakken die zooi .
Het originele asje was 2,2 mm en die van de cdrom was 2 mm .
Het cdrom tandwiel was net ietsje te klein het raakte wel de topjes van de nog aan wezige tandwielen maar niet doen dus.
Op de draaibank een stukje as op maat gemaakt en het er in geperst.
Daarna met een ruimer van 2 mm mooi het gat uitgeruimd en het ging klemmend over de motor as
Het resultaat met een esu loksound V3 .
Nu kijken of dit ook lukt met een 3000 van marklin dan spaar ik de dure ombouw set .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Weet er iemand welke module die marklin tandwielen hebben ...
Het zijn 8 tanden en het tandwiel is 4 mm
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Als die 4 mm op de buitendiameter slaat: Modulo 0,4
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

Gerolf het tandwiel is dus inderdaad 4 mm diameter en het heeft 8 tanden
Het is het kleine tandwieltje dat op de motor zit
Het kan niet van de as afgehaald worden omdat het een geheel is
De ervaring in het maken van een 2 mm gat in een ijzeren tandwiel op de draai bank is zo goed dat ik het nooit meer ga doen .

Messing en alu geen probleem maar ijzer of staal nee echt niet

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

gewoon even ter info, Raf :

https://duursma.nl/blog/11-wat-is-het-moduul-van-een-tandwiel

Tandwielen worden aangeduid met een moduul. Dit moduul is de verhouding tussen de steekcirkel en het aantal tanden van een tandwiel. De steekcirkel is de diameter van de cirkel die midden door de tanden loopt. Stel, de steekcirkel is 100mm, het aantal tanden is 20, dan is het moduul 100/20 is 5.
De uitwendige diameter van een tandwiel is de diameter van de steekcirkel + 2 maal het moduul daarbij opgeteld. In ons voorbeeld is dit dus 100 + (2x5) = 110mm.

dus als ik zie dat de buitendiameter 4 mm is,  dan is dat de (steekcirkel + 2 x de modulo).

Steekcirkel = modulo x aantal tanden

dus is de buitendiameter =   (modulo x aantal tanden  +  2 x modulo)   =    modulo x  (aantal tanden + 2)

dan is 4mm =  modulo x  (aantal tanden +2)  =  modulo  x (8 + 2 ) = modulo x 10

dan is de modulo =   4 / 10 =  0,4     
(en dat bevestigt het getal dat Gerolf al aangaf, maar enkel met de formules er bij  dus zodat je ook andere kan berekenen)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

Dani merci om dit mede te delen
Ik wist dit vroeger allemaal maar ja verdwenen .
Maar eens ik het wweer voor me zie en goed uitgelegd(belangrijk )dan klopt het weer in mijn hersens en herinner ik het me weer.
Spijtig genoeg steeds maar dat stukje maar mij hoor je niet klagen ik ben blij met elke sprong voorwaarts .

En ik heb er ondertussen in messing besteld met een gat van 1.9 dus eventjes met de ruimer er door heen en klaar.

Ok en nu vind ik met opruimen allemaal tooltjes waar ik ook niet voorweer waar ze voor dienen
Nu heb ik een tool die loopt spits toe ;is vierkant en  redelijk lang (pakweg 25 cm).
Iemand enig idee waar het voor dient ????
gr raf


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Eindelijk mijn rolbareel aan't afwerken
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

adrievans

Citaat van: raf op 17 mei 2022, 12:47:51 PM

Ok en nu vind ik met opruimen allemaal tooltjes waar ik ook niet voorweer waar ze voor dienen
Nu heb ik een tool die loopt spits toe ;is vierkant en  redelijk lang (pakweg 25 cm).
Iemand enig idee waar het voor dient ????
gr raf


Iets om vampiers mee te doden  8) Sorry hoor,maar jij vind door jezelf gemaakte dingen en dan moeten wij vertellen wat het is. >:(
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

dani

Citaat van: adrievans op 17 mei 2022, 13:23:46 PM
Citaat van: raf op 17 mei 2022, 12:47:51 PM

Ok en nu vind ik met opruimen allemaal tooltjes waar ik ook niet voorweer waar ze voor dienen
Nu heb ik een tool die loopt spits toe ;is vierkant en  redelijk lang (pakweg 25 cm).
Iemand enig idee waar het voor dient ????
gr raf


Iets om vampiers mee te doden  8) Sorry hoor,maar jij vind door jezelf gemaakte dingen en dan moeten wij vertellen wat het is. >:(




Heeft het "tanden" en loopt het taps toe in trapjes ? Is het dan misschien een gereedschap (in hardstaal)  om  vierkante gaten mee te "trekken"   ?
Of is 't van rubber , dan kan 't een kinky buttplug zijn , LOL LOL
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

#10317
Heu ik denk niet dat het zelf gemaakt is
Het is niet dat jij het ook niet kent dat het zelf gemaakt hoeft te zijn ???
Maar via PM heb ik reeds de uitleg gekregen en het is een oude handruimer die door horloge makers gebruikt worden .

doordat het handvat ontbrak kon ik het dus helemaal niet thuis brengen
bedankt aan diegene die het wel kende .
Blijkt een NAREX ruimer te zijn .is nog steeds te koop en kost een 13 euro best duur voor een ruimer
En kijk zelfs lok modelbouwers gebruiken ze
https://cooltrain.be/index.php/component/content/article?id=236:witmetaal-deel-1
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

adrievans

Raf
Had begrepen dat het zelfgemaakt was,nu met een plaatje erbij wordt het wel duidelijker wat je bedoeld.
Eerdere post was een schot in het duister.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

raf

Ja Adrie daar ik niet meer wist wat het was heb ik een zo goed mogelijke uitleg er aan gegeven .
Maar je schot heeft dus gemist hahahahaha
Dus niemand gewond of overleden .
Het probleem is dat ik aan het opruimen ben en dus van alles tegen kom dat ik voorheen gekocht had en niet meer weet waar het voor dient .


gr raf en alsnog bedankt om mee te denken
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.