Auteur Topic: mijn eerste verwering  (gelezen 3048 keer)

Offline thalysken

  • Forumlid
  • Berichten: 783
    • http://www.freewebs.com/thalysken
  • Voornaam: Thijs
mijn eerste verwering
« Gepost op: 09 augustus 2008, 17:51:00 pm »
Dag iedereen,

In de zomer valt nu eenmaal op de baan zelf niet veel te doen (vind ik). Dus heb ik er een wagon bij gehaald.

Ik heb deze proberen te verweren. Ik weet echer niet wat nu het realisme is dus vraag ik bij deze foto of het op iets trekt. En wat vinden jullie van de wagonbelading.

De verwering kan met water direct weg gehaald worden. Dus mijn wagon is nog niet verkl;);)t

IMGhttp://i125.photobucket.com/albums/p61/thalysken/eerste%20verwering/Afbeelding143.jpg/IMG

Met vriendelijke groeten,
Thijs

http://www.freewebs.com/thalysken/

Reeds 3100 bezoekers kwamen de site bezoeken!

Offline Gerolf

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 20.049
    • Marche-en-Bières
  • Voornaam: Gerolf
mijn eerste verwering
« Reactie #1 Gepost op: 09 augustus 2008, 18:15:18 pm »
Als eerste poging is dit zeker niet slecht.
Ik meen echter dat je maar ??n tint hebt gebruikt, een soort stoffig grijs dat wel goed lijkt.
Toch misschien eens een foto van een echte wagon erbij nemen? dan zal je merken dat bijvoorbeeld de onderzijde van een wagon meer bruine tinten heeft van het opstuivende roestige ballast.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Offline doomslu

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 12.036
  • Voornaam: Luc
mijn eerste verwering
« Reactie #2 Gepost op: 09 augustus 2008, 18:19:45 pm »
En wat moet de lading voorstellen ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Offline Havoc

  • Forumlid
  • Berichten: 6.206
  • Voornaam: Johan
mijn eerste verwering
« Reactie #3 Gepost op: 09 augustus 2008, 18:34:20 pm »
Lijkt me niet slecht. Toch een bedenking: als die lading gebroken glas is, dan past dat stof er niet echt bij. Dat lijkt eerder op cement. De kleur kan wel voor mij. Op sommige lijnen ligt wel eens zo'n licht grijze/beige ballast in Duitsland.
Expert in non-working solutions.

Offline ERVIN

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 6.480
  • Voornaam: ERWIN
mijn eerste verwering
« Reactie #4 Gepost op: 09 augustus 2008, 18:39:25 pm »
Ik heb ook wagons van dit type, die heb ik zo verweerd...



Je ziet duidelik het verschil tussen de verweerde en niet verweerde wagon.

Offline thalysken

  • Forumlid
  • Berichten: 783
    • http://www.freewebs.com/thalysken
  • Voornaam: Thijs
mijn eerste verwering
« Reactie #5 Gepost op: 09 augustus 2008, 18:53:05 pm »
De belading moet gewoon groen zand voorstellen. Maar misschien is dit niet echt realistisch. Ik kan ook nog proberen om het zand eruit te doen ondanks de lijm. En er daarna kolen in te doen.

Dus bij kolen moet ik zwart bovenaan en bruin onderaan gebruiken en roest op de  draaistellen.

Wat ik wel merk is dat mijn metode zeer dekkend is. Airbrush is een optie maar dat is voor later. Bestaat er een andere oplossing?

En de verwering slaat wat roos uit inplaats van grijs. Maar alles is nog mogelijk.

Met vriendelijke groeten,
Thijs

http://www.freewebs.com/thalysken/

Reeds 3100 bezoekers kwamen de site bezoeken!

Offline prulleman

  • Forumlid
  • Berichten: 798
  • Voornaam: jan
mijn eerste verwering
« Reactie #6 Gepost op: 09 augustus 2008, 19:19:52 pm »
Met olieverf kun je fantaschtisch verweren. De investering stelt weinig voor, maar om helemaal zonder airbrush te werken zie ik niet echt zitten. Maar met een eenvoudige basisset van badger kom je al een heel eind. Je kan er prima mee vernissen, en dat is de basis van een goede verwering. Een spuitbus gaat ook wel, maar is moeilijker om te hanteren.[;)]

Offline doomslu

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 12.036
  • Voornaam: Luc
mijn eerste verwering
« Reactie #7 Gepost op: 09 augustus 2008, 21:23:53 pm »
Ik vond in mijn archieven deze voorbeelden van dergelijke wagens gebruikt in Luxemburg voor het vervoer van schroot.

Misschien vind je hier ook nog wat inspiratie in ?





luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Offline thalysken

  • Forumlid
  • Berichten: 783
    • http://www.freewebs.com/thalysken
  • Voornaam: Thijs
mijn eerste verwering
« Reactie #8 Gepost op: 09 augustus 2008, 22:14:17 pm »
Heel erg bedankt, mooie foto's! Daar kan ik zeker wat mee doen.

Ik had ook het idee om een half hol messingbuisje in stukjes te zagen en daarna grijs te verven. Zo krijg ik verschrootte buizen.

Dan kan ik de wagon proberen stofferig te doen lijken. De aanschaf van een airbrush zal toch niet meer zo lang duren denk/hoop ik
Met vriendelijke groeten,
Thijs

http://www.freewebs.com/thalysken/

Reeds 3100 bezoekers kwamen de site bezoeken!

Offline poco loco

  • Forumlid
  • Berichten: 524
    • http://thevos@pandora.be
  • Voornaam: Luc
mijn eerste verwering
« Reactie #9 Gepost op: 10 augustus 2008, 08:46:09 am »
Kijk ook eens naar:
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=1766 en
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=1872

En in MSM33 (poederen), -34 (washen), -35 (dry brushen), wordt ook een bakwagen onder handen genomen.

In beide gevallen zal je merken dat ??n laagje verf niet voldoet om een natuurgetrouw resultaat te verkrijgen.

Groeten,
Luc.

Bizar: als ik bovenstaande draden aanklik krijg ik niets, als ik ze intyp w?l.
 

Offline poco loco

  • Forumlid
  • Berichten: 524
    • http://thevos@pandora.be
  • Voornaam: Luc
mijn eerste verwering
« Reactie #10 Gepost op: 10 augustus 2008, 09:19:47 am »
citaat:
Geplaatst door thalysken

Dan kan ik de wagon proberen stofferig te doen lijken. De aanschaf van een airbrush zal toch niet meer zo lang duren denk/hoop ik



Om te verweren is een air brush zeker niet zaligmakend, hoor.
Ik heb er zelf ook (nog) geen en die wordt ?nkel voor de finishing touch gemist:
de finale stoflaag bovenop de kappen van locomotieven, rijtuigen en gesloten wagens.
Daar, dus, waar waar een grote oppervlakte egaal bewerkt moet worden.
Niet te onderschatten, maar ook niet meer dan dat.
(ik heb, om dat te doen, met de dry brush-techniek ook al aardige resultaten verkregen).
Het verweren van bvb. een E-wagen is een priegelwerk waarvoor allerlei 'borsteltjes' en een vodje perfect voldoen.
Probeer eens een drupJE zwarte oost-indische inkt in je washing. Die hecht zich op dikwijls op een grillige en onvoorspelbare wijze. Met uitstekend resultaat!

Succes!
Luc.
 

Offline janjozef

  • Forumlid
  • Berichten: 6.177
  • Voornaam: Jan
mijn eerste verwering
« Reactie #11 Gepost op: 10 augustus 2008, 10:09:49 am »
Inderdaad is een air-brush voor verweren enkel luxe en zeker niet zalig makend, voor hetzelfde geld ruineerd ge gans uw wheathering (ondervinding h?)

Jan
MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15
 2650 Edegem

Offline doomslu

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 12.036
  • Voornaam: Luc
mijn eerste verwering
« Reactie #12 Gepost op: 10 augustus 2008, 11:10:53 am »
citaat:
Geplaatst door poco loco


Bizar: als ik bovenstaande draden aanklik krijg ik niets, als ik ze intyp w?l.

Opgelost ! De "www" stond niet in de url. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Offline poco loco

  • Forumlid
  • Berichten: 524
    • http://thevos@pandora.be
  • Voornaam: Luc
mijn eerste verwering
« Reactie #13 Gepost op: 10 augustus 2008, 11:26:50 am »
[:I]
Bedankt, Luc.
Luc.
 

Offline thalysken

  • Forumlid
  • Berichten: 783
    • http://www.freewebs.com/thalysken
  • Voornaam: Thijs
mijn eerste verwering
« Reactie #14 Gepost op: 10 augustus 2008, 11:42:34 am »
citaat:
Geplaatst door ERVIN

Ik heb ook wagons van dit type, die heb ik zo verweerd...



Je ziet duidelik het verschil tussen de verweerde en niet verweerde wagon.

Hoe heb jij je verwering gedaan. Ik vind deze wel heel mooi.

Aan alle anderen ook heel mooie tips, bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Thijs

http://www.freewebs.com/thalysken/

Reeds 3100 bezoekers kwamen de site bezoeken!