Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Buisjes zonder bramen

Gestart door Gerolf, 08 augustus 2008, 13:05:30 PM

Havoc

Gerolf, ik vrees dat je aan een 2de versie gaat moeten denken die op een andere manier werkt....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Dat begrijp ik niet, Johan. Wat bedoel je?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

adrievans

Toch een pijp orgel of panfluit idee??
Een aantal pijpjes op een rijtje solderen waaruit iets omhoog komt tegen de wielassen aan.
Soldeer ze[xx(]
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Havoc

Wel dat je een nieuwe versie moet bedenken waarvoor je geen 500 buisjes moet ontbramen. Dat is ook een oplossing...

Ben dat vroeger nog tegengekomen. Je ontwerpt iets op papier en dat lijkt heel logisch en simpel om te maken. Dan ga je ermee naar de matrijzenbouwer voor eens te bespreken en een offerte te vragen. Die schiet je idee compleet af als v??l te ingewikkeld en stelt op een post-it een simpeler oplossing voor waarvan je je dan dagen lang afvraagt "waarom heb ik daar niet aan gedacht?".
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Twee dagen intensief doorgewerkt, en de buisjes zijn klaar en zelfs al deels gesoldeerd. Mijn vingertoppen zijn iets gevoeliger dan eergisteren [:I]
Ik wil dit deelproject deze maand nog rond krijgen. Ik sta in elk geval al verder dan ik gisterenmiddag dacht [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefan Appelmans

Wat is hij toch daarmee aan het maken????[:p][:p][:p][:p]
WAT??????[?][?][V]
stefan.

ruben13


Peter


citaat:
Wat is hij toch daarmee aan het maken????



Ik denk dat hij een "Pan fluit" wil maken voor een Georghe Zamphir op schaal 1/87[:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Dan moet dan een Zamphir zijn met een enorm breed "bakkes"... zoveel buiskes... [:D] [:D]
Er zijn zeker lezers van dit forum die weten dat het voor mijn rangeerheuvel is [;)]
De buiskes zijn trouwens intussen allemaal gezaagd, ontbraamd, gesoldeerd en geplaatst. nu de rest van het project nog...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dieseltje

Een gok : uiteraard een afremsysteem voor zijn rangeerheuvel....
Hij meet de snelheid van een wagon die naar beneden komt tussen bv. 2 sensoren....   de buisjes (die grassprietjes voorstellen) worden evenredig met de gemeten snelheid op het traject van die wagon naar bovengedrukt, zodat de wagon voldoende afremt.....

En als het da nie is : hij maakt een soort rastakapsel van zijn baard tegen oktober...  rond elk baardhaar worden eerst drie messingbuiskes geschoven...[:D][:D]

janjozef

dan heeft hij er al veel te veel (buisjes) [:D]
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Stefan Appelmans

Gerolf zonder baard (dus heel kaal[:D]) in Mechelen?[:o)]
stefan.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans
Gerolf zonder baard (dus heel kaal[:D]) in Mechelen?[:o)]
Reken daar maar niet op ... ook niet op dat Rasta-idee [:D] mijn "postzegel" in mijn profiel is trouwens geaktualiseerd.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

Wanneer de buisjes moeten dienen voor het afremsysteem, dan vermoed ik dat ze tussen de bielsen van de rails worden geplaatst en dat er door het buisje een soort draadje (haartjes van een keerborstel) omhoog kan worden gestoken dat tegen de assen van de wagon 'kietelt' en zo de wagon afremt.

Als mijn veronderstelling juist is blijft alleen de vraag hoe het mechanisme onder de baan in elkaar steekt om de draadjes door de buisjes omhoog te krijgen, en wel op zulke wijze dat de wagon voldoende wordt afgeremd maar toch niet te veel.

Ik ben benieuwd.


Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

Je veronderstelling is juist, Luc. Voor de mechaniek ... daar ben ik aan bezig [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw