Buisjes zonder bramen

Gestart door Gerolf, 08 augustus 2008, 13:05:30 PM

Gerolf

Momenteel moet ik heel veel dunne messingbuisjes op maat hebben. Ik ben bezig om dat met een diamantschijfje te doen, daarna ontbraam ik de zaagsnede aan de buitenkant met datzelfde schijfje en de binnenkant met een ruimertje.
Kent er iemand een snellere manier?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

De enige manier om dat te doen is via een Laser, en dat is niet alleen vrij duur, maar dat is heeeeeel duur[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

loebaske

Daarvoor kun je een handontbramer gebruiken, maar hoe moet ik dat uitleggen, dat is een soort hendeltje met een handvatje en je draai daarmee effe door het buisje of om het even wat en alle braambjes zijn perfect weg.....heb dat op het werk....maar kan daar nu geen foto van maken, hopelijk zijn er hier knutselaars die het wel bij de hand hebben en die je verder kunnen helpen.
Anders zal het voor volgende week zijn....

prulleman

Ik gebruik de "kapper" van Proxxon. Ik zeg niet dat dit zonder braam is, maar toch met een absoluut minimun. En perfect haaks. Gewoon het machien rustig laten werken.[:D]

Gerolf

Zo'n handontbramer bestaat bij mijn weten niet voor heel dunne buisjes, en ontbraamt alleen de binnenkant.
Het gaat om buisjes met een binnenopening van ??n millimeter en minder ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

probeer eens met de punt van een aardappelmesje, om de binnenzijde te ontbramen. Normaaal kan je buisjes snijden met een buizensnijder maar voor 1 mm buisjes zal dat zeker niet sneller zijn, afbramen buitenkant zou ik eerder een zoetvijltje nemen.

jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

prulleman

Stop een rond vijltje met dunne fijne in een boormachine, en laat die langzaam tegen uurwijzerzin draaien. In een seconde ontbraamd. De vijltjes zijn bij Pb te verkrijgen dacht ik

Gerolf

Het gaat over h??l dunne messingbuisjes, zoals ik al schreef.
Ik gebruik nu het smalste ruimertje dat ik heb, en dat gaat redelijk.
Ik hoopte eigenlijk op een manier om zo'n dunne buisjes meteen braamvrij af te korten. Die "kapper" van Proxxon ken ik niet, maar dat ding ga ik zeker eens bezien.
Intussen werk ik maar "met de hand" voort, ik heb nu 164 buisjes van 14mm lang en ??n mm dik. Dat is 1/3 van het totaal [xx(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Ook niet direct een idee Gerolf. De binnenkant zou nog gaan met een freesje (voor V groeven te frezen). Maar buizen snijden van die maat zonder braam? En als je wat langer knipt en dan tegen een slijpsteen op maat brengt? Of geeft dat teveel verlies?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

't Is dat ik het deze dagen voor mekaar wil krijgen. De tijd begint de dringen voor eind oktober... [:I]
Dat wordt dus handwerk, en maar dapper voortdoen, zeker?
Die afkortzaag van Proxxon staat intussen wel op mijn verlanglijstje, voor volgende projecten [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Blausee-Mitholz

citaat:
Geplaatst door Peter

De enige manier om dat te doen is via een Laser, en dat is niet alleen vrij duur, maar dat is heeeeeel duur[:D][:D][:D]



Met water heb je ook vrijwel geen bramen. Is iets minder duur maar wel duur genoeg [;)]

Mvg, Johan

loebaske

sorry Gerolf, ik had het moeten weten dat het mini buisje waren[;)][;)]

adrievans

Zou hij een pijp orgel bouwen??[:D]
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

thom h


Gerolf

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw
Voel ik daar wat Stress bij Gerolf opkomen ??? [;)]
Ja, toegegeven [:I]
Ik zou nog zoveel willen doen op mijn minibaantje, maar ik vrees dat ik ga moeten selecteren.
De buisjes zijn intussen allemaal op maat en ontbraamd (bijna 500 stuks, dus bijna 1000 bij te werken kantjes [B)]) ...
en nu aan 't solderen.
Waar het voor dient? Kijk maar bij de "denkpistes" [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw