Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

marklin parallel

Gestart door thom h, 04 augustus 2008, 16:16:27 PM

thom h

hallo ik heb van marklin een transformer en een (54va) en een rgebare transfomer van 32VA maar ik wil meer vermogen hoe moet ik die 2 transformers aan elkaar koppelen. op de achterkant staat wel dat je ze niet parallel mag koppelen

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door thom h

op de achterkant staat wel dat je ze niet parallel mag koppelen

En dat moest je dan ook maar niet doen. Die waarschuwing staat er niet voor niks.

thom h

je moet tog op een manier tog 2 transformers aan elkaar koppelen

thom h

ok

en als je ze allebij in het stopcontact steek slaan de stoppen zeker door?[:D]

thom h

ik heb delta met 4 zware loks en allemaal wagonnen met verlichting.
Als ik mijn 4 loks wil laten rijden slaat de beveiliging door.
dus ik wil er een extra trafo aan hangen

Jurgen

Verkoopt M?rklin dan geen boosters?
Hoe het allemaal precies aangesloten moet worden, weet ik niet.

Je kan ook een transformator van 60 VA kopen. Hiermee ga je ongetwijfeld toekomen voor datgene wat jij wil doen. Maar hang die dan niet samen met je andere transformator aan je baan want dan doe je alles stuk.

Wat je ook kan doen is je locs niet allemaal tegelijk laten rijden, of een paar wagens zonder verlichting gebruiken.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.


Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door thom h

ik heb delta met 4 zware loks en allemaal wagonnen met verlichting.
Als die Delta het niet trekt zal een extra trafo je toch niet helpen. De beperking zit in de Delta, niet in de trafo.

thom h

ok als je de trafo's niet paralell kan koppelenm hoe maak je dan 2 stroom kringen op 1 delta met 2 trafo's gewoon 2 stroom kringen dus.
Maar wel zodat als hij van stroomkring wisselt wel bestuurbaar blijft

thom h

dus meerdere stroomkringen is geen optie

dit was mijn idee, maar als hij van stroomkring veranderd blijftf hij wel op zijn tempo rijden als in stroomkring 1 maar hij is onregelbaar, maar er is geen optie om hem in kring 2 te regelen

Klaas Zondervan

Thom,

elke trein in kring 2 zal er op volle snelheid vandoor gaan. Bovendien is de spanning uit de Delta volkomen verschillend van de spanning uit een gewone trafo. Op de overgang zal een trein dus met zijn sleper kortsluiting maken, dus je hebt op zijn minst een sleperwip nodig.

Maar wat ik me afvraag, waarom wil je dit eigenlijk zo? Leg eens uit wat de achtergrond van je vraag is, dan kunnen we misschien een beter advies geven.

thom h

ik heb delta met 4 zware loks en allemaal wagonnen met verlichting.
Als ik mijn 4 loks wil laten rijden slaat de beveiliging door.
meestal 2 treinen in dubbeltractie dan slaat de zekering af en ook niet in dubbeltractie

Klaas Zondervan

Als de zaak er zo voor staat wordt het misschien tijd voor een volwaardige centrale en 1 of 2 boosters.

thom h

mischien wel een idee aangezien mijn delta f4 tog op instorte sta

maar wat moet ik dan nemen zo mobile station of die digitale ding voor 80 locs

prulleman

Ik denk dat ge u best de Intellibox aanschaft. Een goede vriend heeft een GROTE maerklinbaan een gebruikt hem al jaren probleemloos. Met de 6021 had hij een beetje problemen omdat het vermogen te zwak was. En met de boosters is na verloop van tijd iets foutgelopen. Nu staat er 1 intellibox en geen enkel probleem meer. Verder ga ik mij niet uitspreken over deze materie want ik ken er te weinig van[:o)]