Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

roest

Gestart door thom h, 02 augustus 2008, 23:24:35 PM

thom h

hallo

ik wil mijn rails een er roestig uitlaten zien net zoals in het echt maar hoe doe ik dit?
ik heb het is een keer geprobeert met electrolyse maar toen ik een uur later ging kijken was er niks meer van over.
hierbij wil ik geen verf of iet anders gebruiken gewoon puur natuurlijke roest

ik heb c-rail van marklin
imghttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen1311.jpg/img zoiets als dit maar dan een tikkie erger

ERVIN

#1
Op de foto (hierboven) staat de trein op een klein stukje spoor dat niet in gebruik is (afval-spoor), je bedoelt heel waarschijnlijk wat er op onderstaande foto te zien is, ik heb mijn sporen gespoten met een air-brush, de verf die ik daarvoor heb gebruikt was van Vallejo, nr.80 (roest)


thom h

#2
ik wil het niet spuiten met verf ofzo maar gewoon puur natuurlijke roest maar hoe kan je je rails laten roesten

treinliefde

#3

door er zoutzuur op te kappen, dearna roesten ze wel.

Maar ik zou het toch niet doen hoor[:D][:D]

Michiel

#4
De klassieke truuk: doe een staalwollen schuursponsje (zonder zeep) in een zakje of doosje met azijn. Een paar dagen laten trekken en af en toe roeren. Zo heb je meteen genoeg echte roest om een tijdje te gebruiken als "verf" (aanlengen met water).

(ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar het werd al een tig aantal keer gesuggereerd)

Je modelsporen werkelijk laten oxideren (roesten) zou ik niet aanraden. Ik weet niet uit welke legering jouw sporen zijn gemaakt, maar dikwijls is dat messing dat groen uitslaat. Niet direct de kleur dat je gewenst had, dacht ik.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#5
Woodland heeft een pakketje om "echte" roest aan te brengen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eric

#6
Nog een linkje als aanvulling op Saraan zijn berichtje.

http://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/hoe-maak-je-roest-op-je-modellen.html

thom h

#7
dus als ik het goed begrijp leg je van dat staalwol in het azijn voor een paar dagen, dan haal je het eruit en dat gaat het roest, dan mengen je het met een beetje water en smeer je het op je rails

ps. mijn rails is niet van messing maar gewoon van staal magneet wordt er verlieft op

Michiel

#8
Als je rails van staal zijn, zou ik het ook niet meteen laten roesten. Roest op zich heeft een corosive werking voor staal. Ik bedoel hiermee dat eenmaal staal roest, het nog moeilijk is te stoppen met verder roesten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

thom h

#9
het maak niet uit dat die railen weg teren omdat het ouden zijn


ysbeer

#10
citaat:
Geplaatst door thom h

het maak niet uit dat die railen weg teren omdat het ouden zijn





[?][?]

wim

ERVIN

#11
Ik begrijp je reactie Ysbeer, ik denk dat onze Thom eerst eens goed moet lezen wat hij neergeschreven heeft, en dan pas het hier op het forum zetten.

En ik blijf het heel erg vreemd vinden hoor Thom wat je wil gaan doen met je sporen[?][?][?]

thom h

#12
ok

doomslu

#13
citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Sorry dat ik even een spelbreker wil zijn ...
Maar hoort dit item niet thuis onder Weatheren en Vervuilen. Kwestie van 't Forum toch wat overzichtelijk te houden.

Je hebt gelijk, Bert. Het was mij nog niet opgevallen.
Bij deze dus verplaatst.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

br212

#14
Als je kijkt op: http://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/hoe-maak-je-roest-op-je-modellen.html#roest_potje is dat wellicht beter dan zelf maken met staalwol. Met staalwol blijft het roesten, met die potjes krijg je alleen roest op de plekken waar je het schilderd en roest het niet verder. (eigen ervaring, ook op rails)