Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

MRDirect <> Koploper

Gestart door gardevil, 02 augustus 2008, 13:01:12 PM

gardevil

#45
intussen krijg ik bij het opstarten van de booster -18 V op de uitgang, en wanneer ik via mrdirect of koploper de baan inschakel, valt deze spanning terug naar een fluktuerde spanning tss. 0.5 en ? 10 volt (kan dit met mijn meter niet zo goed aflezen.)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

RobE

#46
Hallo Gardevil,

De tip die ik je gaf en ook had gekregen, heb ik na lang nadenken in het verleden niet gebruikt maar heb de booster getest volgens de beschrijving op pagina 54 uit het Edits Pro boek.
Je weet dan of de +18V en -18V aanwezig zijn.
Je moet een last weerstand van 100 Ohm/5 W aansluiten op de uitgang van de booster (R -B). Als er geen signaal op pin 4 aanwezig is dan moet de uitgang nagenoeg 0 Volt zijn.
Als dit allemaal goed werkt dan volgens de beschrijving uit de MRDirect handleiding de communicatie met de compoort maken.

Groet, Rob

krispy

#47
@ Gardevil ,

Kan het niet aan de verbinding met PC liggen :
kleine uitleg wat mij zopas is overkomen :
Ik heb reeds 1 edits booster perfect werkend ( al geruime tijd daar er alle testen mee gedaan werden ) en had mij nu een tweede gebouwd:

Het is soms zo dat als men zijn verbindingskabel te lang neemt men alles doet vastlopen ( waarom weet ik ook niet maar heb het wel ondervonden )
Ik had een verlengkabel aangeschafd ( alles 1 op 1 met lengte van 3m ) wat blijkt nu , als ik deze kabel tussen mijn eerste werkend kabeltje van 50cm en de booster plaats werkt er niets ( mr-directy loopt vast en blokkeerd na een tijdje , niet onmiddelijk maar na 1 min ,soms 2 of 3 min ), haal ik er mijn gekochte velengkabel tussen uit werkt alles weer perfect , beide boosters doen wat er gevraagd wordt , ik dacht ook eerst , oei , bij de tweede heb ik iest verkeerd geplaatst maar na alles opnieuw uitpluizen bleek deze 100% OK , dus er reste mij nog enkel de extra kabel  , diene er tussen uit en alles OK.

Nu zit ik echter nog wel met mijn probleem , ik moet een verbinding van pakweg 3 meter zien te maken ( ga deze zelf maken met kabel vanop het werk )en dan splitsen in 3 ( 2 boosters voor tracks en 1 voor de wissels ( een 3A loconet booster van HDL )ofwel moet ik mijn pc gaan verplaatsen .

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

RobE

#48
Hallo Krispy,

Ikzelf heb een kabel gemaakt volgens de handleiding in MRdirect en herken deze fout niet. Daarnet nagemeten en de lengte is ook 3 meter.
Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat de lengte van de verbinding problemen kan veroorzaken.
Heb je de spanningen aan de kabel aan de kant van de PC gemeten?
De commpoort bij de meeste PC hebben dezelfde spanningen dit in tegenstelling tot de printerpoort.

Groet, Rob

RobE

#49
Hallo Theo,

Dat wil ik graag doen.
Toen ik enige jaren geleden de S88LPT interface had nagebouwd volgens de handleiding in MRdirect, kreeg ik dat ding niet aan de gang.
Vele dagen aan het zoeken geweest.
Uiteindelijk met een scope aan de gang gegaan en toen bleek dat een weerstand een andere waarde moest hebben.
Na contact gehad te hebben de ontwerper van deze schakeling kreeg ik te horen dat dit mogelijk zou zijn.
Daarna heb ik nog vele geholpen met deze schakeling.
Bij de ??n ging het wel goed en bij een ander moest ook de weerstand worden aangepast.
Uiteindelijk heeft Marco dit in de beschrijving aangepast:
Een lage weerstandswaarde van 220 Ohm als pull-up weerstand is op zich niet zo gek om
een harde logische een te krijgen als de opto coupler niet wordt aangestuurd.
Indien echter een printerpoort uitgang te weinig stroom kan leveren om de Led in de opto
coupler voldoende uit te sturen , dan krijg je het probleem dat de transistor (meestal een
darlington transistor) te weinig stroom kan ?sinken? om een goede logische nul (spanning
<0,5 volt) te krijgen.
Je moet dan inderdaad de weestand in waarde verhogen zodat er minder stroom nodig is.
 

Groet, Rob

RobE

#50
citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper


Zelf heb ik een pc waarop de lpts88 interface perfect werkt. Op een andere pc inderdaad niet. Nochtans is bij beide de spanning gelijk.


Hallo Theo,

Dan weet je nu hoe je de S88LPT interface op de andere PC ook aan de praat kan krijgen.
Is deze discussie toch niet helemaal voor niets geweest.
Gewoon de 220 Ohm weerstand vervangen door een 1k.

Groet, Rob

RobE

#51
citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper


Ik heb nog voldoende werk zonder dat ik me moet bekommeren om de luxe van een extra pc.


Hallo Theo,

Gelukkig ben je nog jong (13 jaar) dus tijd zat.[:D][:D][:D]

Groet,
Rob

RobE

#52
Hallo Theo,

Ik wist haast wel zeker dat de leeftijd in je profiel niet klopte van daar mijn opmerking.[:D][:D][:D]
Ook zelf ben ik op een leeftijd dat ik moet opschieten om mijn baan compleet af te krijgen dus ga ik nu maar weer verder.

Groet,
Rob

krispy

#53
ziezo , mijn boosters werken nu perfect
Het was blijkbaar de kabel die roet in het eten gooide , vanavond zelf eentje gemaakt met interne wires van 0,25 mm( iets wat bij ons op het werk veel wordt gebruikt om sturingen en belichtingen te voeden )ipv zo'n dunne uit de pc winkels en nu werkt alles perfect , geen verliezen meer over verbinding, alles staat al een half uurtje te draaien zonder problemen

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

gardevil

#54
Hey wou dat ik al zo ver was, maar heb momenteel geen tijd, vader in het ziekenhuis en alle dagen 2x over en weer, laat me net genoeg tijd om na het werk deze berichten na te lezen. [xx(]
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

gardevil

#55
Vandaag een aangename en leerzame dag doorgebracht bij buckfast_beekeeper. Het was wel een hele rit, maar had het er wel voor over.

Het is dus niet de booster die fout zat, maar waarschijnlijk de compoort die door windows xp fout wordt aangestuurd.

Nogmaals mijn hartelijke dank Leo! Je hoort het vervolg wel.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

gardevil

#56
FF een update, dankzij het goede werk van Theo gisteren vandaag er in gelukt om twee loc digitaal te laten rijden, hoera, we gaan er op vooruit.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

gardevil

#57
citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

[:)] Dat wil dus ook zeggen dat je pc nu werkt (win95/98 of toch XP?). En dat wil dus ook zeggen dat je loks rijden. Ook die van gisteren[?]

Volgende stap dan maar.



OOk die van gisteren! Bij het transport was er blijkbaar een draadje losgekomen, eens dit terug vastgemaakt was reed het ding als een trein ;)

Ik heb wel een andere pc moeten nemen want de eerste bleef die kortsluiting geven. Zelfs nadat alleen dos was ge?nstalleerd.

Nu kan ik verder experimenteren om alles te laten rijden zoals ik het wil.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

gardevil

#58
Hoi guys,
vandaag, dankzij het lange paasweekend weer de tijd gevonden om wat te doen. De ringleiding onder de baan is geplaatst en nu wordt het tijd om alle afzonderlijke blokken en secties van spanning te voorzien. Momenteel rij ik nog met voeding op een punt en dat rijdt niet al te best. [:p]

Ik heb echter nog een paar vraagjes.

Aangezien ik (bijna) alle sporen in twee richtingen wil berijden, heb ik per blok 3 secteis. 2x stop en 1 tussensectie. Ik heb begrepen dat ik, wanneer ik hiervan een terugmelding dien te ontvangen, ik deze via een terugmeldmodule (S88)dien te sturen. De voeding naar deze stukken, gaat deze ook via deze module of sluit ik de terugmeldmodule paralel op aan, dus aparte voeding voor de secties EN aparte draden voor de terugmelding of voeding via de terugmelding?

De stopstukken, moeten deze overal even groot zijn, of heeft dit geen belang? Ik heb nl. niet overal plaats om stopstukken van de gewenste lengte te leggen.

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

RobE

#59
citaat:
Geplaatst door gardevil


Aangezien ik (bijna) alle sporen in twee richtingen wil berijden, heb ik per blok 3 secteis. 2x stop en 1 tussensectie. Ik heb begrepen dat ik, wanneer ik hiervan een terugmelding dien te ontvangen, ik deze via een terugmeldmodule (S88)dien te sturen. De voeding naar deze stukken, gaat deze ook via deze module of sluit ik de terugmeldmodule paralel op aan, dus aparte voeding voor de secties EN aparte draden voor de terugmelding of voeding via de terugmelding?

De stopstukken, moeten deze overal even groot zijn, of heeft dit geen belang? Ik heb nl. niet overal plaats om stopstukken van de gewenste lengte te leggen.


Hallo Gardevil,
Als je met Koploper gaat rijden dan heb je aan twee bezetmelders per blok genoeg.
Maak de stopmelders niet tekort, ongeveer 40cm bij HO.
De twee terugmelders gaan naar de S88 interface. Het stuk rails tussen de melders zou ik ook via diodes laten lopen.

Hierbij een voorbeeld:
http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16_sd_1.htm

Groet,
Rob