MRDirect <> Koploper

Gestart door gardevil, 02 augustus 2008, 13:01:12 PM

RobE

#30
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Een stuk metalen hoekprofiel (of je metalen behuizing zelf) is waarschijnlijk meer dan voldoende.
Kijk maar eens hier: http://home.hccnet.nl/dk.hen/booster.html
Daar is de gelijkrichter op de achterwand gemonteerd.


Gerolf,

Vergis je niet in de geweldige koelplaat die erachter zit.

Groet,
Rob

just4fun

#31
citaat:
Geplaatst door gardevil

... Mec Merksem ...


En hebt ge Ditronic in de Nieuwdreef te Mersem ook geprobeerd?
PS.: ik heb er geen zakelijke belangen bij!

Paul

gardevil

#32
Ditronic is mij welbekend, alleen sta ik daar steeds voor de deur, wanneer ik vrij ben blijkt de winkel dicht [:(]
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

gardevil

#33
????????????????????????

Da's allemaal chinees voor mij, gelukig heb ik iemand die de booster voor mij bouwt [;)][:)]

Ik ga hem dit draadje doorspelen denk ik, kan hij dierct zelf zijn vragen stellen, want verder dan een (hele) simpele schakeling kan ik niet bouwen. [:I]

Toch bedankt voor de reacties allemaal.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

gardevil

#34
Wel ik heb misschien wat overdreven met dat chinees [;)], een eenvoudige schakeling lukt me nog wel, alleen, net omdat je met zulke grote stromen werkt en je toch echt wel moet weten wat je moet doen, heb ik een vriend ingeschakeld die de booster voor mij bouwt.

Wanneer de uitleg wat te technisch wordt, moet ik een en ander opzoeken om mee te zijn. Voorlopig kan ik weer even mee. Ik verwacht mijn conrad bestelling trouwens een van de dagen en dan zijn we weer een stap verder.

En nu we toch bezig zijn, in het electuurboek spreekt men van 5 vlakstekkers voor printmontage welke types kan/mag ik hiervoor nemen? Ik kan het helaas niet zelf zien, want mijn boek, je raadt het al, ligt bij mijn vriend. [xx(]
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

gardevil

#35
Haha, mijn voeding is eindelijk klaar geraakt, nu wordt het tijd om een en ander te testen. Zit nog ff te wachten op enkele locdecoders (met draden)gelet de vorige, waarvan ik dacht dat ik wel ff zelf de draden zou solderen helaas niet lukken. Mijn ogen beginnen te slecht te worden voor zo'n klus.
Deze week MR-Direct installeren en de booster aansluiten en dan kijken wat er gebeurd. (zal maar vast een brandblusser klaarzetten ;) ).
Als dit werkt, koploper op een oude laptop zetten en verder testen.

Ook moet ik nog een ringleiding leggen. Iemand een idee van een goede dikte? Ik heb nog draad van 1.5mm? en 2.5mm? liggen. 2.5mm? geeft natuurlijk minder weerstand.

Ook ben ik er nog niet uit of de ring moet sluiten of niet, iemand hier ervaring mee?

Zijn er overigens nog speciale zaken waar ik op moet letten?

Alvast bedankt.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

gardevil

#36
Nog een vraagje.

Om een betere kortsluitbeveiliging te hebben met mrdirect en de edits booster dient een transistor BC557 bijgeplaatst te worden. Kan/mag dit eventueel ook een BC558 zijn? Deze heb ik nog liggen ;)

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Gerolf

#37
of een BC559 of BC560... - geen probleem [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gardevil

#38
Vandaag eindelijk een eerste test kunnen doen met mijn (edits) booster en de pc.

Eigenlijk al direct een teleustellend resultaat. MRdirect op pc gezet, booster met de com poort verbonden via een 9 pins kabel en onmiddellijk nadat ik op de spatiebalk druk om de besturig te starten, een kortsluitmelding, die enkel ophoudt te bestaan nadat ik de kabel aan de boosterkant heb losgemaakt. [V][V]

Conclusie? Vermoedelijk een kortsluiting in de booster of een verkeerde aansluiting in de 9 pins connector. (denk ik)

Wel was de booster nog niet op de rails aangesloten, kanhet probleem hier zitten?

De kabel is het zeker niet, want die gebuik ik op het werk om gegevens in te lezen van verkeersborden en daar doet hij het perfect.

Alle hulp is welkom.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

gardevil

#39
Heb net het hele zootje nagekeken en kan niets vinden grrrrrr.

De 9 pins connector numer je toch wanneer je er achteraan tegenaan kijkt of niet?
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

gardevil

#40
Vandaag nog eens alles doorgemeten en nagezien en voor zover ik kan zien alles juist aangesloten.

Opvallend is dat ik op com poort 1 kortsluiting krijg en wanneer ik verander van compoort, naar com 2 ik geen kortsluiting krijg, en ik ? 15 volt meet op de uitgang van de booster. Via de spatiebalk kan ik wel de booster niet afschakelen.

Iemand een idee? Is er misschien iemand in de omgeving van Schoten die me uit de nood kan helpen? Zou een grote hulp betekenen.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

RobE

#41
Hallo Gardevil,

Ik zou eerst de aansluiting naar de computer loshalen.
Dan de voeding controleren of alle spanning goed zijn.
Op de volgende site staat daar enige info over:
http://home.hccnet.nl/dk.hen/booster.html
Als je voeding nu aan alle verwachtingen voldoet moet je aan de hand van het schema welke in de MRdirect handleiding staat, de verbinding naar de computer maken.
Het lijkt mij ook niet handig om achteraf te vragen hoe de pin nummering is.
Zo'n compoort heeft niet het eeuwige leven.
Dus kijk eerst goed op de nummering en sluit dan de zaak goed aan.

Bij vele voorgangers is dit ook gelukt dus waarom bij jou niet.

Nog even een tip die ook ik heb gehad om je voeding te testen:

Koppel pc los en hang de ingang van de booster aan +5V, de uitgang
moet nu ongeveer +20Volt zijn. Meten in de DC stand. Stop nu -5 volt
in de ingang, en de uitgang moet nu -20 volt zijn. De positieve en
negatieve waarden moeten precies gelijk zijn, bij mij is dat +21,2
volt en -21,2 volt. De +5 en -5 maak ik dmv een aantal gelijke
weerstanden in serie, het middelste punt van de weerstanden koppel je
aan de gnd van de ingang.

Groet, Rob

gardevil

#42
De man die de booster gebouwd heeft heeft, alles getest volgens de de opgegeven specificaties. Volgens het edits boek en de pdf van Mr direct, enkel de modificatie moest nog gedaan worden die deed ikzelf [:(] dus volgens mij kan daar alleen de fout zitten.

Nu heb ik alles losgehaald en de booster gewoon et twee draden aangesloten, zoals eveneens in de pdf geegd en blijkbaar werkt het ding nog niet naar behoren.

Ik heb proberen de spanningn te meten, doch kreeg enkel een spanning van ? -20 v en bij het aanschakelen van de besturing met de spatiebalk een pulserende spanning van 0 naar ? 10 a 12 Volt. Dity lijkt me niet juist.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

gardevil

#43
citaat:
Geplaatst door RobE

........

Nog even een tip die ook ik heb gehad om je voeding te testen:

Koppel pc los en hang de ingang van de booster aan +5V, de uitgang
moet nu ongeveer +20Volt zijn. Meten in de DC stand. Stop nu -5 volt
in de ingang, en de uitgang moet nu -20 volt zijn. De positieve en
negatieve waarden moeten precies gelijk zijn, bij mij is dat +21,2
volt en -21,2 volt. De +5 en -5 maak ik dmv een aantal gelijke
weerstanden in serie, het middelste punt van de weerstanden koppel je
aan de gnd van de ingang.

Groet, Rob



Bedankt Rob, maar nu spreek je ff chinees voor mij. Haal ik die +5 volt uit een aprte voeding of zo, of kom die ook van de booster en wat bedoel je met "die maak ik met een aantal gelijke weerstanden in serie"?

Sorry dat ik het niet begrijp, maar ik ben echt een leek op het gebied van electronica. Ik ben al tevreden, wanner ikde componenten kan identificeren en plaatsen, wanneer het op foutzoeken aankomt dan...... [:(][:(][:(][
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

gardevil

#44
mijn kortsluitprobleem is opgelost. Heb heel de print nagelopen en ben tot de conclusie gekomen dat C7 (waarvan edits zegt dat deze niet moet geplaats worden  bij gebruik met edits) niet geplaats was. Hiermee zijn nog niet alle prolemen van de baan, maar we zijn toch weeral een stap dichter bij de oplossing (hoop ik)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?