Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MRDirect <> Koploper

Gestart door gardevil, 02 augustus 2008, 13:01:12 PM

gardevil

Er is geloof ik al eens iets over verschenen, maar ik kan het niet meer terugvinden, en de zoekmachine van het forum is op zijn minst zeeer traag, dus daarom hier mijn vraag.

Ik heb gisteren een (oude) computer klaargemaakt en Mrdirect hierop ge?nstalleerd. Op een tweede computer (ik heb er toch genoeg ;) ) plan ik Koploper te zetten.

Nu heb ik nog geen digitale locs en heb ik dus decoders nodig.

Heeft er iemand ervaring met dit systeem en welke decoder zouden jullie aanraden.

Oh ja, ik rijd met gelijkstroom, een allegaartje door elkaar.

En waar kan ik nog voor een redelijke prijs een Delta controle vinden?
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

PeterC

#1
Gelijkstroom en Delta gaan niet hand in hand denk ik.  Je zal een DCC decoders nodig hebben...
Groetjes, Peter


RobE

#2
Ik zou niet weten waarom we niet de Marklin Delta Control unit als booster voor MRdirect kunnen gebruiken.

Hierbij nog een aantal boosters die je kunt gebruiken.
Edits Pro booster
Marklin 6015/6017 booster
Tams B2 booster
enz enz.

Ik zou voor DCC decoders gaan.
MRdirect kan ook het Motorola protocol aan.

En dat allemaal voor heel weing geld.
Het beste kun je de handleiding van MRdirect downloaden.

Groet,
Rob

ysbeer

#3
Goed lezen Rob.
Delta en gelijkstroom gaan niet hand in hand.
Gelijkstroom is overigens onzin,het moet DCC zijn.
Maar als je dus nu echte gelijkstroom loks hebt,heb je weinig aan delta decoders en kun je beter DCC kopen.
Voor koploper maak het inderdaad niks uit.
wim

RobE

#4
Hallo Wim,

Als we digitaal gaan rijden kunnen we niet meer spreken van wissel of gelijkspanning maar van digitale spanning.

De vraag was kan ik dan de Marklin Delta Control unit gebruiken.

Ik lees in de MRdirect handleiding in hoofdstuk 13.3 dat dat moet gaan.

Groet,
Rob

ysbeer

#5
Ik probeer het nog een maal.
Hij schrijft"IK HEB GEEN (GEEN) DIGITALE LOKS,IK RIJ OP GELIJKSPANNING<MET DIVERSE MERKEN"
Wat is nu logischer dan aan te nemen dat hij een stel analoge gelijkstroom loks heeft.
JA?
Als hij dus wil gaan digitaliseren moet hij in ieder geval geen DELTA decoders kopen
OKE?
Wat dan wel.
Nu decoders die in een analoge gelijkstroom lok als beste passen.
En toevallig is dat DCC (afgzien van selectrix en zimo natuurlijk)

Ik weet ook wel dat DCC niet op gelijkstroom is gemaakt,maar daar ging het niet om.
Lees nu de voorgaande berichten nog eens door en denk dan eens goed over je reacties.

Niet hier terzake
Maar het valt mij op dat er zeer slecht wordt gelezen wat andere schrijven.
Je kunt beweren dat artitecwagens niet van ressin zijn,maar twee stukjes verder openbaart de volgende dat de wagens niet van ressin zijn.
De daarop volgende schrijft dan weer rustig dat ressin wel snel verbuigt.
Maar oke ik zal mij hier ook wel eens aan schuldig maken,allee dus maar
wim

RobE

#6
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Als hij dus wil gaan digitaliseren moet hij in ieder geval geen DELTA decoders kopen

Hallo Wim,

Wie adviseerde hem dan om DELTA decoders te kopen!!!
Zijn vraag was waar kan ik nog voor een redelijke prijs een Delta Controle vinden.
Aangezien hij van analoog naar digitaal wil met behulp van MRdirect heb ik aangenomen dat hij een Marklin Delta Control unit wil kopen om deze als booster te kunnen gebruiken.
En dat gaat volgens mij erg goed.
Maar we vernemen het misschien nog wel eens wat hij precies met deze opmerking bedoelde.

Groet,
Rob

RobE

#7
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Nu decoders die in een analoge gelijkstroom lok als beste passen.
En toevallig is dat DCC (afgzien van selectrix en zimo natuurlijk)

Wim,

Ik heb deze zin een aantal keren gelezen maar begrijp hem niet.
Selectrix heeft een eigen protocol, dat klopt.
Echter wat bedoel je met afgezien van Zimo natuurlijk.
Zimo is een van de betere DCC decoders.

Groet,
Rob

gardevil

#8
Eerst en vooral bedankt voor de reacties, maar nu raakt ik nog meer verward. [:0]

Wat ik bedoelde was inderdaad om de Marklin delta control te kopen, ik dacht hier ergens op het forum gelezen te hebben dat deze niet (meer) al te duur zijn en wil deze als booster gebruiken.

Dat dit gaat wist ik reeds van de handleiding van MRDirect, alleen ben ik er nog niet uit hoe het zit met de uitgangsspanning, die blijkbaar hoger ligt dan voor normale gelijkstroom (12V<>16V) men spreekt in de handleding om een voeding van 16V aan te sluiten.

Is dit dan niet nadelig voor je gelijkstroom materiaal?

Mijn andere vraag was een goede (betaalbare) decoder die bij het systeem past (blijkbaar moet ik hier naar een DCC decorder gaan).

Wat ik eigenlijk verder graag wil weten is of er iemand met een zelfde systeem rijdt (al dan niet gekoppeld aan koploper of MRDirect aleen) en dit vooral dan om een aantal practische zaken te kunnen vragen.

Intussen experimenteer ik wat verder, ttz. in de loop van de week hoop ik want heb het noga druk op het werk en in de woning.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

RobE

#9
citaat:
Geplaatst door gardevil

Wat ik bedoelde was inderdaad om de Marklin delta control te kopen, ik dacht hier ergens op het forum gelezen te hebben dat deze niet (meer) al te duur zijn en wil deze als booster gebruiken.

Dat dit gaat wist ik reeds van de handleiding van MRDirect, alleen ben ik er nog niet uit hoe het zit met de uitgangsspanning, die blijkbaar hoger ligt dan voor normale gelijkstroom (12V<>16V) men spreekt in de handleding om een voeding van 16V aan te sluiten.

Is dit dan niet nadelig voor je gelijkstroom materiaal?

Dan heb ik je toch gelukkig goed begrepen.
Zelf gebruik ik al jaren de Edits Pro booster met een uitgangsspanning van 18 volt die absoluut niet nadelig is voor je materiaal. Wel moet de eventuele verlichting in je wagons van andere lampjes worden voorzien.
Er zijn vele DCC decoders die in prijs uiteenlopen.
Ik zou hier niet teveel op bezuinigen aangezien de kwaliteit ook belangrijk is.
Ik weet uit ervaring dat de Marklin Delta Control unit vaak als booster wordt gebruikt.
MRdirect werkt uitstekend samen met Koploper.

Groet,
Rob


giovdk

#10
kan er mij imand helpen voor en booster
voor mijn spoor en pc
ik beschik niet over de info voor het zelf te maaken
het is juist als schinees voor mij

mvg giovanni

gardevil

#11
Weet er iemand waar ik (voor een redeliujke prijs) een Marklin delta controle kan kopen? Liefst particulier, want ik heb de tijd niet om treinbeurzen af te schuimen?

Ik heb wel het boek Digitale modeltreinbesturing (Edits) waarin diverse schema's staan, maar ik kan enkel weg met de meer simpele electronica, gelet ik hier totaal geen achtergrond in heb. [:(]

Het boek is trouwens van 1991 (eerste uitgave?) dus in hoeverre is er een en ander gewijzigd?
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

doomslu

#12
Digitaal uit 1991 ? Lijkt me eerder de voorhistorie.
Als ik jou was zou ik eens gaan lezen over digitaal. Ik denk bijvoorbeeld aan de websites van Klaas en Wim.
Kijk misschien eens op dit forum bij de rubriek "links".
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

RobE

#13
Inderdaad dat boek is de eerste uitgave en is niet meer verkrijgbaar.
Wees er dus maar zuinig op want er staat uitvoerig beschreven hoe de Booster schakeling werkt, compleet met scoopbeelden en meetpunten.
Zelf heb ik deze booster gebouwd uit de vervolg druk van oktober 2000.
Of deze schakeling iets is gewijzigd, weet ik niet. Wel is de naam nu Edits Pro-booster.
Het is een echte krachtpatser deze 10 ampere booster.
Met een extra schakeling van Marco Roede (MRdirect) schakelt deze bij sluiting zodanig snel af, dat er geen problemen ontstaan. Standaard 150 msec.

Een andere oplossing is om even op Marktplaats of Ebay te kijken.
Regelmatig wordt daar de Marklin 6015/6017 of de Marklin Delta Control 6604/66045 aangeboden.

Eventueel zou je ook een nieuwe Tams booster kunnen kopen.

Je ziet mogelijkheden genoeg.

Groet,
Rob


gardevil

#14
Begrijp ik het goed dat, wanneer je met de edits booster rijdt, je geen extra voedingstrafo nodig hebt?
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?