koppelingen vervangen

Gestart door thom h, 01 augustus 2008, 17:44:58 PM

Klaas Zondervan

Kortkoppelingen (de echte dan, met een kortkoppelmechaniek in beide rijtuigen) vormen eigenlijk geen beperking op de boogstraal. Op recht spoor staan de rijtuigen stijf tegen elkaar, maar in een boog wordt het anders. De buffers aan de binnenzijde van de boog blijven ongeveer op gelijke afstand, aan de buitenzijde komen de buffers los van elkaar, en de vouwbalgen ook. Hoe kleiner de boogstraal, hoe groter de opening wordt.

thom h

ik kan er met gemak de kleinste bocht meenemen en ook wissels heb er geen problemen mee.
maar korter is die niet echt als hij stil staat maar bij rijden rekt hij minder uit dan bij marklin waardoor hij bij rijden wel korter is

ERVIN

Voila Anarchy, de collega's hebben het al haarfijn voor U uitgelegd.[;)]

Anarchy

Ik denk dat ik mijn materieel ga aanpassen naar ??n type koppeling. Ik denk dat het de Fleischmann profi koppeling word. Die zien er mooi en stevig uit. Ik ga wel niet alles in ??n keer kopen, maar nu en dan eens een doosje van 50 stks om de kosten wat te spreiden denk ik [:o)]

Peter

Om de Fl.koppeling in sommige Roco rijtuigen en wagens te monteren moet ik soms de zwaluwstaart van de koppeling wat dunner vijlen, anders krijg ik ze niet in de schacht.
Spijtig is dat ik mijn Lenz V36 zijn automatische koppeling niet meer kan gebruiken.
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

Dat heb ik nog nooit meegemaakt,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Anarchy

citaat:
Geplaatst door Peter

Om de Fl.koppeling in sommige Roco rijtuigen en wagens te monteren moet ik soms de zwaluwstaart van de koppeling wat dunner vijlen, anders krijg ik ze niet in de schacht.
Spijtig is dat ik mijn Lenz V36 zijn automatische koppeling niet meer kan gebruiken.



Dat is maar een kleine moeite dan [:)] Heb hier ook 2 rangeerloc's met automatisch koppeling die dan niet meer kunnen gebruikt worden maar ja ...

NowWhat

omwille van koppeling-buffer problemen bij OVB rijtuigen ben ik ook aan het overschakelen van marklin KK naar fleischmann profi KK;
en ook hier twee rangeerloc's met telexkoppeling waar de machinist zich in het haar zit te krabben ... hoe nog te koppelen ?

de voorste en achterste koppeling van een stam houden op marklin of beugel is iets, maar dan is het weer weinig zinvol om op de andere locs een fl.profi te zetten natuurlijk ...

ervaringen ?

 

delano

weet er iemand meschien hoe ik men m2 wagonne van lima deze hebbennog steeds een vaste kopeling die hangt vast aan de wielen hoe zou ik deze kunnen vervangen dat er profi kopelingen inkunnen
 

rixke rail

Beste Delano,
er bestaan verschillende systemen, ik persoonlijk verkies Symoba : deze link voor een goeie uitleg ...
Er zijn er ook van Fleischmann, ...
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

conducteur

@Eric: Ik wou vanmiddag eens mijn M4 rijtuigen van Lima onder handen nemen, en had hier nog de roco's liggen, maar die zijn te lang, die passen niet in de ruimte, ook niet na een hoop geknutsel, de koppelstang komt te dicht tegen de plaats waar het draaistel in de wagon zit. Zouden die van Symoba passen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

rixke rail

Rian, ik heb de mijne destijds vervangen door Fleischmann-mekaniekjes ...



... omdat ik de Symoba's nog niet kende. [:o)] Maar deze laatste zullen zeker passen !
Misschien zelfs zonder in uw rijtuigen te snijden of zagen.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Binco

ja die Symoba's die passen er perfect in!
Ik heb het hier zelf ook gedaan.
Gaat goed, goed systeem en compact.[:)]

ysbeer

citaat:
Geplaatst door janjozef

Dat heb ik nog nooit meegemaakt,

Jan



Wat niet??
De lenz koppeling is gemaakt voor de beugel koppeling en is niet te vervangen,althans niet zonder de afstandsbediening onbruikbaar te maken.
Met de Roco universeel koppeling (die ook kort koppelt)werkt hij wel
De afstands bediening is uniek in zijn soort en werkt perfect(ook bij stilstaande lichtlopende wagens)

wim

Stef71

Vandaag ook begonnen met mijn koppelingen te vervangen. 
Fleischmann kk ,  bij roco goederenwagons ging dit vanzelf.
Bij Roco rijtuigen,  exacte 87e ging dat al iets minder.
Resultaat nemschacht afgekraakt en draaistel waar nu de wielassen eruit vallen. Nu gelukkig twee reserve draaistellen en koppelingschacht liggen.
Denk dat het wellicht veiliger is om de draaistellen te demonteren en ook de hele koppelschacht van het rijtuig te halen om de fleischmann kk in die nemschacht te priegelen.
Iemand een ander trucje hiervoor....