koppelingen vervangen

Gestart door thom h, 01 augustus 2008, 17:44:58 PM

ERVIN

Merci Eric, dat ik daar niet eerder aan heb gedacht.[;)]

Jurgen

citaat:
Geplaatst door thom h

wat moet je dan prutsen, is die schacht te klein of te groot ofzo of is het erin krijgen gewoon lastig



Bij Roco zit er bovenaan in de schacht een gat en hier kruipen de koppelingen omhoog. Daardoor zit je soms wel eens te prullen om een koppeling volledig in de NEM schacht te krijgen.
Maar dat is geen probleem hoor.

@ Anarchy: een doosje Fleischmann koppelingen betaal ik ? 35 voor een doosje van 50 stuks.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Anarchy

Hmm, als ik al mijn materieel hiermee moet aanpassen. Gaat wat kosten [V]

Peter

Het enige nadeel (nou ja, nadeel??) bij Fleischmann koppelingen is dat bij lichtlopende wagens, deze bij langzaam aankoppelen soms weggeduwd worden. Als ik het iets harder doe gaat het wel.
Met vriendelijke groeten
Peter

Jurgen

citaat:
Geplaatst door Peter

Het enige nadeel (nou ja, nadeel??) bij Fleischmann koppelingen is dat bij lichtlopende wagens, deze bij langzaam aankoppelen soms weggeduwd worden. Als ik het iets harder doe gaat het wel.



Dat is waar, maar dat kan je bij alle koppelingen hebben h?.
Als mijn M?rklin koppelingen niet op dezelfde hoogte zitten, dan durft het koppelen ook wel eens te mislukken.
Bij beugelkoppelingen heb je dat ook. Bij sommige beugelkoppelingen heb je onderaan een lipje hangen waardoor de beugels niet kunnen opwippen tijdens het rijden. Dit geeft soms zo veel weerstand dat het koppelen met lage snelheid ook wel eens durft mislukken.

Ach ja, dat is de charme van een modelbaan h
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Peter

De enige die dat niet hebben is de Kaddee koppeling, maar die is dan weer vrij duur, net als de elektrische ontkoppelaar, die ook nogal omslachtig is voor in te bouwen. Ik gebruik als ontkoppelaar die van REPA (nog te koop nu Rolf Ertmer een tijd geleden overleden is???) of anders die van Herkat, beiden zeer goedkoop een heel eenvoudig in te bouwen.
Met vriendelijke groeten
Peter

mardelat

Ik gebruik niets anders dan de KKK van Fleischmann; aankopen doe je het best per doos van 50, 28,75euro bij Jocadis en Vanbiervliet. Bij bepaalde schachten, ben wel het merk vergeten, moet je de KKK effen bijvijlen en alles is prima. Wat ook interessant is, is het feit dat men met de opzetmechanismen van Fleischmann oude wagens met een zelfde koppeling kan voorzien; zo heb ik Lima-M2-wagens met dit systeem uitgerust: zeer nettjes, heb niet volledig kortgekoppeld, anders moet men de ringhaakjes op de balgen wegsnijden, dat is er voor mij te veel aan (maar ja ieder zijn goesting h?).
Marcel

thom h

ik heb 2 van die profi kk van fleischmann gekocht maar ik vind ze niet echt korter koppelen dan die zogenaamde marklin kk. maar het stugge aankoppelen heb ik nog niet zoveel van gemerkt

ERVIN



@Thom , korter als dit is toch niet mogelijk, wat bedoel je precies, hoe de Marklins koppelen weet ik niet, heeft daar iemand een foto van mss??

thom h

op de fotois het moeilijk te zien maar waar wel het verschil in zit is de speling op de koppeling op die van marklin zit wel meer speling dan die van fleischmann waardoor bij de marklin kk iets minder kort is. bij stilstand zijn wel even kort.

1e foto marklin koppeling 2e foto fleischmann koppeling

thom h

sorry
1e foto is fleischmaan en de 2e is marklin

doomslu

citaat:
Geplaatst door thom h

sorry
1e foto is fleischmaan en de 2e is marklin

Even een tussendoortje, Thom h : je kan je eigen berichten aanpassen. Klik daarvoor op het icoontje met het potloodje.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jurgen

Bij Fleischmann koppelingen zitten de koppelingen vast in elkaar. Je kan in een bocht de wagens dus niet naar elkaar toe duwen of van elkaar wegtrekken. Bij de M?rklin koppelingen kan dit nog wel.

Je kan het een beetje vergelijken met een ijzeren staaf en een plastiek staafje. Een ijzeren staaf kan je niet zomaar plooien, dat plastieken staafje kan je altijd een beetje plooien.
De Fleischmann koppelingen zijn dan de ijzeren staaf en die van M?rklin het plastieken staafje.

Beide koppelingen zijn goed, maar bij gebruik van M?rklin kortkoppelingen kan het gebeuren dat buffers in elkaar gaan haken. Bij Fleischmann ga je dat probleem veel minder snel hebben net omdat deze echt in elkaar vast koppelen. De speciale Roco kortkoppelingen kan je vergelijken met die van Fleischmann.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Peter

M?rklin kortkoppelingen kan je enkel zonder problemen op M?rklin materiaal gebruiken omdat hiervan de buffers 1 mm hoger gezet zijn.
Bij andere merken komt het meestal tot ontsporingen omdat die koppelingen achter de buffers blijven haken.
Met vriendelijke groeten
Peter

Anarchy

Erwin,

Nu ik jouw foto van je benelux rijtuigen met FL* profi koppeling zie overweeg ik ook mijn reizigersmaterieel uit te rusten met dit type koppeling. Maar aangezien ze zo mooi aansluiten, welke bogen kan je dan nemen?