Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Railion 189

Gestart door Peter, 03 april 2005, 18:25:51 PM

Peter

Hallo allemaal,
Tijdens een (beroepsmatig) bezoek aan Zuid-Duitsland had ik vorige week de gelegenheid eens een blik te werpen op een Elok serie 189 van de DB (Railion). De begeleidende ingenieur die mijn interesse bemerkte nodigde me uit eens in de stuurstand te klauteren.
Ja Watte !!! Is dat een prachtig stukje electronica en komfort daarboven. De man gaf mij meer uitleg (was blijkbaar heel fier op die lok) dan ik ooit zal snappen. Dit is de laatste nieuwe 4 systeem lok in Duitsland en kan dus ook op het Belgische net rijden. Volgens hem waren er besprekingen met de NMBS geweest over mogelijke aankoop van zo'n loks doch hij dacht dat er geen overeenkomst bereikt werd.
Weet iemand hier meer van en of deze loks reeds op het Belgische net gereden hebben? (Roco heeft er een prachtig model van)
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

mark7758

Er is een tijdje geleden een 189 in Dispo kleuren in Brussel geweest. Of ze er ook mee gereden hebben, dat is een hele andere vraag. Zover ik uit alle mogelijke hoeken weet hebben ze er niet meegereden.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

svvander

Er zijn inderdaad vergaande gesprekken geweest om de Siemens 189 (ook wel dispoloc) bij de NMBS aan te schaffen. Hoe vergaand is de vraag natuurlijk. Ik weet dit, omdat er een buurman van mijn vader bij de dienst "aankoop" (zal wel een mooiere naam hebben zeker) werkt. Dit vernam ik vorige week. Voorlopig zijn er nog geen concrete bevestigingen hiervan. Zoals nogal aangegeven hier op het forum: er was ook geopteerd voor de (4)36000 of tewel de "Astrid" (zoals bij onze Luxemburgse collegea). Het zou weldegelijk over er een meerspanningsloc gaan, kwestie van grensoverschrijdend goedkoper te werken. (Anders moeste er aan de grens altijd gewisseld worden van loc+conducteur).



Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen Aan het afbouwen om iets anders op te bouwen. Elk einde is een nieuw begin.

tonycabus

Niet vergeten Sven, dat de huidige technologie in lokomotieven geen enkel probleem stelt aan "meerspannings-gebruik".
Voor Belgie en Nederland bvb alleen zouden ze zelfs de transformator (toch wel een paar ton, en het prijskaartje!) eruit kunnen laten.
Maar voor F, D en Lu bvb hebben ze die w?l nodig, daar staat (hogere) wisselspanning op het net. En voor die spanningen zijn er nog geen IGBT's ontwikkeld. (IGBT = Insulated Gate Bipolar Transistor, een soort kombinatie van Powertransistor en veld-effekt-transistor)

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

svvander

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Niet vergeten Sven, dat de huidige technologie in lokomotieven geen enkel probleem stelt aan "meerspannings-gebruik".
Voor Belgie en Nederland bvb alleen zouden ze zelfs de transformator (toch wel een paar ton, en het prijskaartje!) eruit kunnen laten.
Maar voor F, D en Lu bvb hebben ze die w?l nodig, daar staat (hogere) wisselspanning op het net. En voor die spanningen zijn er nog geen IGBT's ontwikkeld. (IGBT = Insulated Gate Bipolar Transistor, een soort kombinatie van Powertransistor en veld-effekt-transistor)

Tony





Zou dit op termijn ook allemaal niet veranderen naar een ??ngemaakt systeem? Het zou alle maatschappijen ten goede komen.

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen Aan het afbouwen om iets anders op te bouwen. Elk einde is een nieuw begin.

tonycabus

Enig idee wat zoiets alleen aan de NMBS zou gaan kosten, Sven?
ALLE rollend materieel zou moeten aangepast worden, alle lokomotieven moeten omgebouwd of vervangen worden, en ALLE BOVENLEIDING!! Isolatoren, kabels, onderstations...
Dat kost een hoop h??



Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Hapag Lloyd

Hoi ,

Ze spreken toch van een Europees netwerk van 25 kV~.
Duitsland zal nog minder lachen.
Oh , en ze spreken ook van ??ngemaakt systeem in het seinwezen.

Groetjes ,

Tom.

Havoc

Het wordt zo stilaan tijd dat ze in europa eens eenmaken ipv er over te spreken en op hun g*t te blijven zitten. Hoeveel verschillende netstekkers zijn er in het eengemaakte europa? Als ze dat nog niet kunnen, dan zal de bovenleiding eenmaken ook niet direct lukken vrees ik.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

mark7758

1 bovenleiding spanning en 1 Seinwezen systeem.
Laat me niet lachen. Men wil veel heel veel.
Maar zolang er een EEG is en men van een concurenntie moet kunnen spreken blijven er ook 2 systemen. En wie gaat dat dan betalen.
NS verkoopt liever de E-locs en koopt Class 66. Kijk naar de NMBS. Men spreekt van een nieuwe reeks 14, maar nu praat men over een diesel loc. Of kijk naar Frankrijk. Die moeten nog steeds geen concurrentie hebben.
Nee voorlopige de eerste 30 jaar rijdt men in NL gewoon op 1500Volt en houdt men de oude beveiliging. En dacht je dat Duitsland de Siemens beveiliging opoffert voor die van Alstom of Bombardier??>?
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

svvander

Spreken ze bij de NMBS van dieselloc's? Dat wist ik niet... ik dacht juist dat ze de diesellocs juist wouden beperken, omdat de kost nu bijna even hoog is (onderhoud en brandstof).
In elk geval, een Europese norm zou welkom zijn. Hoeveel soorten netwerken zijn er eigenlijk in Europa?

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen Aan het afbouwen om iets anders op te bouwen. Elk einde is een nieuw begin.

mark7758

1500 Volt bij de NS, SNCF
3000 Volt bij de NMBS, FS, CFL
15000 Volt bij de DB, SBB en OBB
250000 VOlt bij de SNCF, NMBS, CFL en komt bij de NS.
Dit zijn de meeste. Ik weet dat ik een aantal landen niet meldt.

Beveiliging (oud en nieuw valt onder 1 noemer).
ATB  bij de NS
TBL bij de NMBS
Memor bij de NMBS, CFL, SNCF
Indusie bij de DB, OBB
Indusie bij de SBB. Ander type dan DB
TVM bij de SNCF, NMBS en NS in de toekomst.
ERTMS straks vervanger voor dit alles. Maar voorlopig alleen voor de HSL lijnen in Europa.
Ik hou het simpel. De details kan ik nog 4 weken door typen.

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Havoc

Dank u voor dat overzichtje. Ik vermoed enkel dat er bij die 250000 volt een nulletje teveel staat. Anders zijn de isolatoren groter dan de locomotief.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

mark7758

sorry je heb gelijk.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

tonycabus

Goed gezien Johan [8D]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Hapag Lloyd

Hoi ,

Wel , ik ga nog iets anders aankaarten.
Jullie kennen de situatie van het oude SABENA ? Duizenden mensen op straat.  Waarbij ook piloten.  Ik ken 3 piloten van voormalig SABENA die nu een job gevonden hebben te Engeland , Spanje en China.
Voor die mensen is het gemakkelijk om een job te vinden in andere landen omdat in die sector ??n reglementering en ??n taal is voor alle landen van de wereld.

Maar wat bij machinisten ? Ik , als Belgische treinbestuurder , kan morgen niet beginnen als treinbestuurder in Duitsland of Spanje.
Tenzij ik de desbetreffende landstalen machtig ben alsook de reglementering van het lokale spoorverkeer.  En dan bedoel ik niet de beknopte reglementering voor een grensbaanvak.  

En Europa is toch zo'n machtig blok ? In ??n ding zijn ze ??n.  De Euro-munt.  En dan nog niet in alle landen van de Europese Gemeenschap.  Voor de rest is ieder lidstaat op zich aangewezen.
En met de nakende algemene liberalisering wordt de boel nog zieker.

Dank u Europa.

Groetjes ,

Tom.