welk merk is het best en het goedkoopst

Gestart door giovdk, 28 juli 2008, 13:59:21 PM

giovdk

ik ha binenkort en nieuwe baan aan legen op mijn zolder
daar voor heb ik geel veel spoor voor nodeg
nu
wat is het goedkoopst kwa spoor waar men veel goedkoope loc voor heeft

ook digitaal natuurlijk

mvg giovanni

Michiel

#1
Je zal toch eerst kleur moeten bekennen, door vooraf keuzes te maken: met of zonder bedding, 2- of 3-rail, schaal Z of schaal II?

Eenmaal bepaald welke soort sporen je voorkeur geniet, kan je een referentiepakket bepalen, met bijvoorbeeld 100m recht, 100m bocht en 20 wissels. Loop langs bij je favoriete modelzaak (of bel/mail), laat je informeren en vergelijk de prijs voor je referentiepakket aan sporen.

...en anders, schuim de 2e handsmarkt af, als de prijs werkelijk doorslaggevend is.

Vat de koe bij de hoorns!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#2
Ik heb je vraag even naar een andere rubriek verhuisd, Giovanni.
Voor een antwoord kan ik me alleen maar aansluiten bij dat van Saraan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

#3
Je kan misschien Lego eens overwegen. [;)] Daar heb ik vroeger ook nog uren plezier mee gehad. (En nu nog soms [:D])
Je koopt een hele doos met blokjes, wieltjes, dakpannen,... en je kan beginnen bouwen.
Ben je niet tevreden met het resultaat, dan begin je gewoon opnieuw. Gegarandeerd plezier. Kijk maar:



Ik heb 3 doosjes hiervan gekocht. Zo moest ik niet kiezen welk model ik zou maken. [:D]
Ik kwam ze toevallig tegen en kon de verleiding niet weerstaan. [:D]
De doosjes die je soms bij Duracell batterijen krijgt neem ik dus ook altijd mee.


Maar alle gekheid op een stokje, als je echt goedkoop wil blijven dan zijn modeltreinen geen goede keuze. Uiteindelijk ga je toch naar duurdere modellen overstappen en dan zie je weer iets mooi staan en wil je dat ook weer hebben. Zo blijf je bezig en uiteindelijk geef meer uit dan je zelf zou willen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Intens

#4
ja ja die heb ik van mijn vriendin gekregen. ze vroeg nog of ik er drie wilde hebben. Vond ik wat overdreven [:I]

NU HEB IK SPIJT[:(]

groeten,
Ilja
Groeten,
Ilja

www.modelspoor-trein.nl

doomslu

#5
Wat ik mij afvraag : is onze hobby nu een dure hobby of niet ?
Ik ken er die meer geld uitgeven hoor. Bijvoorbeeld aan auto's, moto's of fietsen.
Pas op h?, ik ga niet beweren dat het een goedkope hobby is. Vissen is waarschijnlijk (ik weet het niet zeker [:I]) goedkoper.

Wil je het goedkoop houden ? Start dan klein. Een klein minibaantje en enkele locjes en wagentjes. En veel zelfbouw : plezier gegarandeerd ! [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

#6
Theo,

En als je na al je intensieve hobby-arbeid dan eens lekker kan genieten van datgene dat je gedaan hebt met een lekker biertje of een lekker wijntje in je hand?  Dat is dan dubbel genieten!

Groetjes, Peter


Gerolf

#7
De meeste hobby's maak je zo duur of goedkoop als je zelf wil, ook spoorwegmodelbouw.
Vissen: je kan met een rietstengel aan een sloot zitten, maar ook op zwaardvis gaan "jagen"...
Fietsen: dat kan je met een goedkope fiets in gewone kleren, maar ook in vol ornaat op een "tijdrijdersfiets".
... en zo kunnen we nog wel even doorgaan [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwig

#8
Giovanni,
We zijn een beetje aan het afdwalen van de vraag die je stelde.
Volgens mij zijn er geen slechte fabrikanten van modelspoormateriaal  meer.
Je moet voor jezelf uitmaken welke weg je wilt uitgaan met je hobby.
Begin met een thema en tijdperk te kiezen en hou je daar aan.
Als je goedkoop wil gaan bekijk dan eens de mogelijkheden die Piko of Roco je bieden.
Zoek een fabrikant die een goede digitale beginset levert en bouw daaruit verder.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Jurgen

#9
Roco is tegenwoordig ook niet zo goedkoop meer hoor. Je krijgt er wel kwaliteit voor in de plaats, dat wel.

Als je goedkoop wil blijven, dan moet M?rklin al niet overwegen. Zij hebben wel hobby modellen, maar als je dan je baan wil gaan uitbreiden dan zit je wel vast aan M?rklin.
Als je dat geen probleem vind, dan is dat niets.

Piko is zoals gezegd een goedkoop merk en toch krijg je nog goede modellen in de plaats.
Ook Mehano mag in het lijstje met goedkope merken opgenomen worden, zolang je in het speelgoed assortiment blijft. Ga je naar de Prestige modellen, dan betaal je al een stukje meer.
Lima en Jouef kan je ook nog overwegen als je goedkoop wil blijven.


Ik zou zeggen, keuze genoeg. Vraag maar info bij je plaatselijke dealer. Die zal je heus wel verder helpen. Als je vindt dat men begint een merk op te dringen, dan ga je gewoon weer weg zonder iets aan te kopen en je bezoekt een andere handelaar. Dit doe je net zolang tot je weet wat je gaat kopen.


En als je het echt niet weet, kan je nog steeds Lego overwegen. [;)][:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

giovdk

#10
ik heb en baan van marklin c rail systeem met mobil station
zie site
maar de locs kosten zo veel en het spoor kost ook redelijk en zeker dat mijn zolder 9 op 9 is
ik was ik van plan om mijn spoor door te treken naar de zolder met en ovaale loop
mvg giovanni


Gerolf

#11
Je wil toch niet van heel je zolder van 9 op 9 een treinbaan maken? Dat is een levenswerk...
Je hebt al een merk en spoorsysteem, maar de prijs is (te) hoog voor jou als je zoveel vierkante meters wil bijleggen...

Naar mijn mening heb je twee opties:
1.Overschakelen naar een goedkoper systeem:
- denk er aan dat je bij verkoop van je ouder materiaal nooit de nieuwprijs krijgt
- een goedkoper systeem is nog steeds niet "spotgoedkoop"
2.Met kleine stapjes uitbreiden
- al eens gedacht aan modules (kleine baandelen die aaneen te puzzelen zijn)
- mettertijd schaf je, in je eigen tempo, materieel aan

Laat je niet gek maken door banen of materieel dat je bij anderen ziet. Ook die mensen hebben dat gerief stap voor stap, gedurende j????ren,  aangekocht.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#12
Giovanni, een overweging die je nog kan maken is het gebruik van zo veel mogelijk flex rails. Ik denk dat je met GT-flex de meeste meters spoor voor je geld krijgt; ik dacht zo'n 2 euro per meter. En het ziet er ook niet slecht uit.

Voor de rest, sluit ik me aan bij de raad om te overwegen om met segmenten te werken, en niet ineens de hele zolder vol te willen leggen. Besef dat je een 20-jaren project aangaat. Doe het dus niet snel en onbesuist, om ergernis te vermijden later.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

#13
citaat:
Wat ik mij afvraag : is onze hobby nu een dure hobby of niet ?
Ik ken er die meer geld uitgeven hoor. Bijvoorbeeld aan auto's, moto's of fietsen.
Pas op h?, ik ga niet beweren dat het een goedkope hobby is. Vissen is waarschijnlijk (ik weet het niet zeker ) goedkoper.


voor 10 euro heb je toch al een hengel,zonder lijn.
voor 20 euro kan je er vinden met een molentje,dus met een lijn er aan.
maar en dan heb je ook nog hengels die duurder zijn,net zoals bij marklin je hobby hebt en, gewone loc's.het ene zal van grotere kwaliteit zijn dan de andere.

dan kan het ook zijn dat je hoge laarzen nodig hebt om in de rivier te staan om met de vlieg te vissen,dus het hangt ook af op wat je wil vissen.

voor een schepnet niet je gewoon een restje vliegenhaas aan een driehoekje uit hout met een steel eraan[:D]


en het aas gewoon opgraven uit de grond, wormen genoeg.

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

#14
citaat:
Geplaatst door conducteur

Citeervoor een schepnet niet je gewoon een restje vliegenhaas aan een driehoekje uit hout met een steel eraan[:D]






Vliegende hazen zijn alleen in belgieen leverbaar[:p]

wim