Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

elektrische wissels

Gestart door n/a, 14 november 2004, 13:14:12 PM

n/a

wie kan mij helpen aan een elektrisch schema om de rijaanrichting te tonen op elektrische wissels schaal N het merk van de spoorbaan is van Trix en is ongeveer 25 jaar oud.


tonycabus

Wat bedoel je, Philippe?
Wil je op een schakelbord een lampje doe branden dat de richting aanduidt?
Dat kan met flip-flops of relais bvb. Maar die zouden dan allemaal samen met de wissels bij het inschakelen van de stroom op je baan ge-reset moeten worden (Bij gebruik van relais alleen de wissels, het relais is immers in ruststand). Anders moet je ze allemaal stuk per stuk schakelen zodat de lampjes (kunnen leds zijn) de juiste stand aanduiden.
?f je zou alle wisselaandrijvingen door flinke 12-volt relais kunnen vervangen (zie de baan van Verviers in MSM 32), daarvan kan je ??n kontakt gebruiken voor teugmelding en eventueel een tweede om je hartstuk om te polen of een rijweg te schakelen.
Beantwoordt dit aan je vraag? Zijn er andere lezers die idee?n hebben?
Suggesties zijn welkom: ze kunnen ook anderen ten goede komen!

Tony

1)Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
2) Alle mislukkingen zijn er gekomen door ??n keer te weinig te proberen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

den T

Mijn wissels in hO( gelijkstroom ) stuur ik aan met ondergrondse wisselaandrijvingen en die hebben ingebouwde schakelaars die voor de polariteit van 't hardstuk en voor terugmelding kunnen instaan. Nog enkele wissels hebben een wisselspoel en daar zoek ik ook een geschikte terugmelding voor. Een flip - flop transistor sturing zou erg geschikt zijn, maar ik heb er nog nergens een geschikte schakeling van gevonden.Tevens zoek ik het schema van een condensator pulsschakeling voor wisselspoelen = CDU. De beveiliging voor wisselsoelen zoals beschreven in MSM 23 is dat 't zelfde? wie kan mij daar meer over vertellen.'t Schema is mij nog niet geheel duidelijk.
Ik kom hier terug van zodra ik meer weet.

tonycabus

Beste "T",
Ik had net Nico aan de lijn. Voor die CDU en die flip-flops, da's voor heel binnenkort in MSM. Een serie "elektronika voor beginners" zal deze thema's aansnijden. Zo kunnen diegenen die geen ondervloerse wisselaandrijvingen met omschakelaars hebben t?ch op vrij eenvoudige wijze wisselstraten schakelen, hartststuk ompolen, aftakkend spoor voeden en dies meer.

Tony

T?ch maar eens DCC gaan studeren ;-)
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

den T

citaat:
Geplaatst door pc658

wie kan mij helpen aan een elektrisch schema om de rijaanrichting te tonen op elektrische wissels

OP de volgende webpagina vind je een terugmeldschema.
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#01
Het is van belang dat je wisselspoelen van een eindafschakeling voorzien zijn, en dat kan ik je voor je 25 jaar oude Trixwissels niet verzekeren. Eigenlijk is het mijnsinziens zowie zo belangrijk dat je dit natrekt voor een feilloos verder bedrijf.
Ik probeerderde 't schema zelf uit en 't werkt.

groeten Julien




tonycabus

Julien, jouw wissels hebben toch eind-uitschakeling h?? Anders werkt dat schemaatje van Klaas (toch wel een vakmannetje hoor!) echt niet.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

den T

Beste Tonny

Ik heb die schakeling geprobeerd en 't werk, de bedoelde wissels zijn van Roco met hun zijdelingse wisselmagneten( voor in mijn  schaduwstation). Ik merk geen abnormaliteiten dus ik denk dat er eindaschakeling op zit. Wil alles werken stuur ik aan met gelijkstroom maar nu lees ik dat dit de eindafschakeling kan beschadigen om dat er door de gelijkspanning een vlamboog zou ontstaan tussen de kontakten.'T zou spijtig zijn als nu een tijd gebruik, de kontakten zouden begeven. Weet jij hier meer over?
'T was mooi als we iemand hoorden die deze schakeling al langer kent en me weet te vertellen of ze zonder zorgen lang te gebruiken is.

Groeten Julien

tonycabus

Julien,
Ik heb net een nieuwtje gepost in "denkpistes>waar zijn we mee bezig?" betreffende dit soort toestanden. Die eind-afschakeling begeeft het inderdaad na een tijd en beter is die motoren wel met gelijkstroom, maar dan impulsen te "voeden". Verschijnt z??r binnenkort in MSM, met terugmelding enz.enz.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Pol De Bard

Hallo!
Tony vroeg me om me alvast in te schrijven op het forum.
Vanaf volgende maand (als alles goed gaat) komt er een artikelenreeks in MSM/TMM als vervolg op de elektronika-artikels van Rudy Van Raemdonk. Bedoeling is met simpele zelf te bouwen "modules" een spoorbaan volledig te besturen op het niveau van wissels en seinen, kompatibel met ALLE systemen en schalen.
Als er iets niet duidelijk is in het artikel kunnen jullie vragen erover op dit forum behandeld worden!
Warm de soldeerbout al maar op[:)]

Kiss

Keep It Super Simple

conmeljanand

jan

tonycabus

Ik vernam van Nico dat nummer 34 al vol zit, maar de KISS artikelenreeks begint vanaf nummer 35

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)