Voor mijn tuinbaan, die heuvelachtig of bergachtig is opgevat, zowat naar Zwitsers model (vele zwitserse modellen bij LGB, dus de logica zelf), kon een tandradbaan niet ontbreken.
Ik heb ze aangelegd, kriskras door mijn eerste gedeelte van mijn baan en het valt goed mee, was het niet dat er al dadelijk praktische problemen opdoken.
Het tandrad zelf van kunststof wordt tussen de sporen geklemd, een ??nvoudig systeem, maar bij grote temperatuur schommelingen (zomer-winter)merkte ik plots op dat het tandrad kromtrok, zodat ik in een koude periode niet kan rijden, omdat het tandwiel van de loc naast de tandstang grijpt, met alle gevolgen van dien, dus enkel gebruik in de warmere periodes, spijtig h?!
Maar het "grootste probleem" zijn de koppelingen, van loc en wagens.
Op de verschillende steile hellingen, durven de wagens wel eens ontkoppelen en dat is helemaal niet prettig.
Mijn vraag is nu :
Zijn er mensen die met dezelfde problemen kampen en bestaan er degelijke oplossingen voor?
(Ik heb zelf al vele proeven gedaan met andere koppelingen uit de handel, maar negatief.
Misschien dat de schroefkoppeling nog een oplossing kan geven?
ik heb een vaste koppeling zelf gemaakt en dat is al veel beter, maar ze moet ook in verschillende richtingen kunnen bewegen om de omloop door te komen.
Wel beste modelfreeks laat je grijze massa maar eens de vrije loop,hoe meer idee?n hou beter de uiteindelijke oplossing !
Alvast dank bij voorbaat !
Lucien
(ne nieuwe op het forum)