Een oude rat als "Nieuw" lid

Gestart door DWL, 21 juli 2008, 20:51:24 PM

DWL

Als nieuw lid, maar ondertussen bijna 57 (tweede jeugd), heb ik geen geheimen voor collega's of vrienden modelbouwers (treinen natuurlijk)
Ik kon pas lopen, toen ik bij mijn neef van 10 geconfronteerd werd met "zijn" treintje, een blikken stomertje om op te winden met een sleuteltje, op blikken sporen (ik heb er nog ergens een fotootje van)
en toen was ik al verkocht.
Op mijn 10de kreeg ik mijn eerste "echte" electrisch treintje van Marklin (H0)met licht (model 3000, stoomlocje), de microbe heeft me toen gebeten en ze heeft mij nooit meer losgelaten.
Er zijn natuurlijk perioden in het leven dat je aandacht naar andere noodzakelijke onderwerpen gaat, maar dat treintjesgevoel bleef altijd op de achtergrond hangen.
Op mijn 18de had ik al een H0-baan in L-vorm van 6 bij 3m (1,20m breed), met Marklin K-rails, waarop 12 treinen volautomatisch reden met een bloksysteem, met een stad waarin een autobaan van Faller AMS was aangelegd die het spoor kruiste op een speciale overweg.
Dan kwam er een periode, treintjes in de doos, tijd voor een beroepsleven, een echtgenote en kindjes.
Maar wie kon mij stoppen, niemand, ik zag de kans om kennis te maken met enkele modelspoorders en richtten een nieuwe club op, waar ik kort nadien voorzitter van werd.
Toen we een huis kochten met tuin en plaats voor een treintafel, had ik een groot probleem.
Al mijn aandacht ging naar de club en de leden, ik wilde iedereen helpen, terwijl ikzelf mijn eigen plannen, thuis, moest verwaarlozen.
Uiteindelijk heb ik de club vaarwel gezegd, tijd voor thuiswerk.
Nu kon mijn grote droom in vervulling gaan, een baan met grote treinen in de tuin (1/22,5 - LGB).
Het begon met een Playmobil-startset met echte LGB-sporen en is uitgegroeid tot een tuinbaan (mijn ganse achtertuin), die nu nog gedeeltelijk in aanbouw is, maar uiteindelijk 200m2 groot is en 300m spoor zal bevatten, waarop ruim 10 treinen kunnen rijden.
Dit is nu mijn grootste passie geworden, want het is toch zo gezellig om vanop je terras het ganse project te bekijken en te zien werken ( dat is een heel ander gevoel, dan een trein die op een tafel rijdt), ik heb mijn tuin met de naam "MINIDOM" gedoopt.
Voor de winterperiodes, heb ik, nu de kinderen gehuwd zijn, van twee kamers ??n gemaakt en een tafel gelegd van 7 bij 3m in H0, waarop zowel 2-rail als 3-rail gereden wordt (naast elkaar).
De ruwbouw met alle rails is klaar, de verdere afwerking volgd later.

Dus ik ben een bezige bij en wens langs deze weg kontakten te leggen met andere modelspoorders, met voorrang aan het tuinspoor natuurlijk.
Kan ik mijn steentje bijdragen om anderen te helpen, wel dat wordt met veel plezier gedaan.
En heb ik een vraagje, wel nu kan ik bij jullie terecht!
Ik ben afkomstig uit het Antwerpse maar woon reeds geruime tijd in groot Lokeren (Eksaarde).
Zo dat is een stuk van mijn verhaal, hartelijke groeten aan alle leden en misschien tot binnenkort ( ik ben geen PC-freek, maar ik doe mijn best om met mijn tijd mee te gaan, ik heb zelfs een blog opgestart over Minidom, kijk maar even! )

Lucien
Lucien

Gerolf

#1
Dag Lucien, en welkom!
'k Heb je blog even vluchtig bekeken: foto's die me doen wegdromen [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ruben13

#2
dat word daar een prachtige baan ,
ik wist niet dat playmobil treinen maakte .

janjozef

#3
welkom lucien
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Decapod

#4
Dag Lucien. Welkom. Patrick, dgrr57, is ook een tuinspoorder!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

doomslu

#5
Indrukwekkend project Lucien ! Prachtig. [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

DWL

#6
Al bedankt voor de de lovende reacties.
Ik doe gewoon mijn best om er iets aantrekkelijks van te maken, maar mijn hoofddoel (staat ook op mijn blog)is, mij amuseren en zoveel mogelijk zelf te maken ( nu ik ook wat meer tijd heb!)maar dan vooral met goedkopere middelen.
Ik ben ervan overtuigd dat er velen met mij akkoord gaan, dat de kostprijs wel het voornaamste is, ik heb altijd gezegd, dat iets mooi maken dat ook veel geld kost, geen kunst is!
Maar met weinig geld iets goed en mooi maken dat is "wel" een kunst, en dat is net het plezante van onze hobby, eerst nadenken alvorens nutteloos geld uit te geven.
Vb: - Een mooi gedetailleerde loc (kost ook veel geld) naast een goed "ogende" loc ( veel goedkoper of zelfbouw ).
Mijn keuze gaat naar de tweede, want vanop een afstand, terwijl hij in de tuin rijdt, hebben details geen enkel belang.
In onze hobby is "doen" veel belangrijker (dan ben je een echte "modelbouwer") dan "kopen" (dat kan iedereen!).

Lucien
Lucien

DWL

#7
Speciaal voor "Ruben13": ( of andere ge?nterresseerden )
Ja Playmobil maakt nog altijd treinen maar deze rijden met een batterij in de trein en worden met een draadloze afstandbediening aangestuurd.
Ze kunnen dus rijden op een spoor, volledig van kunststof (PVC), wel handig voor kinderen, geen bedrading of transfo, maar wel altijd de miserie voor het opladen van de batterijen.
Vroeger, ik spreek van een 25 jaar terug, bracht Playmobil inderdaad twee beginsets uit, een dieselloc met 2 goederenwagens en een stoomloc met 2 personenwagens, er was ook nog een stoomloc met losse tender en enkele losse wagens te krijgen.
Alles leek sterk op een goedkope uitvoering van LGB, ongeveer dezelfde koppelhaken en de trein reed inderdaad op LGB rails (stond duidelijk onderaan in de dwarsliggers) maar er werden enkel handwissels geleverd van de kleinste boogstraal R1.
Het is wel zo, dat ook hun huidige treinen nog steeds dezelfde railbreedte gebruiken, zodat ze ook op een LGB baan kunnen meerijden.
Wel handig, want nu kan zoon of kleinzoon met zijn trein (Playmobil) bij vader of grootvader in de tuin komen rijden, en die baan is veel groter dan zijn eigen rondje onder tafel,dat moet plezant zijn voor dat kind, hij wordt direkt gelanseerd in onze treinenwereld.(en vergeet niet, draadloos bestuurd, kan dus overal meerijden)
Twee jaar terug heb ik zelfs een reeks wagens (7-tal) gekocht van Playmobil, die het uitzicht hebben van een Zwitserse panoramawagen (LGB),maar ze zijn maar de helft in lengte en toch mooi uitgevoerd.
Ik heb er verlichting ingebouwd en ze mogen goed gezien worden en de prijs, rond de 30 euro per stuk, bij LGB, wel mooier en groter maar ook ruim 10x duurder ( meer dan 300 euro ).
Kijk even op mijn blog ze zijn op enkele foto's te zien!
de rubriek van 4 Dec 2007, titel "In de zomer van 2007 was het druk in Minidom.
Nog meer info, vraag gerust!

Lucien
Lucien