Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Rangeerheuvel afremmen

Gestart door Gerolf, 20 juli 2008, 21:03:10 PM

Michiel

...dat wordt allemaal netjes mee-gerangeerd! [:D][:D][:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Decapod

Storing hangt natuurlijk allemaal af van hoe ver en waar (ori?ntatie) die objecten (ik veronderstel dat je over reedcontacten en andere spoelaangedreven 'dinges' spreekt) zich bevinden ten opzichte van het veld. Als je wagons wil stilhouden van om en beide 200g - wat je toch makkelijk gaat hebben als je er wat ijzer in verwerkt - zal de veldkracht die je opwekt toch redelijk stevig moeten zijn.

Inferentie tussen magnetische velden is redelijk makkelijk te berekenen hoor. Ff opzoeken in dat oude fysicahandboek zal wel helpen.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

tonycabus

Een bewegende strijkail en wat "Fingersp?lengefitz" van Gerolf hierbij lijkt mij de oplossing toch wel. Ik zie al een proportioneel aangestuurde strijkrail (servomotortje, timertje, potmeter[?][?]) voor me.
Hoe het komt dat ik zo weinig hier ben? Ik ben elders[;)]
Reparaties met hopen en totnogtoe te weinig tijd en plaats. Daar is nu gelukkig verandering in gekomen en ik kan ongestoord repareren en ombouwen nu...[:p]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Mis, Tony (tenminste als je mijn oplossing wou 'vinden')
Anderzijds: blijven brainstormen, h? [;)]
Ik heb er zelf (weer) wat hersencellekes op versleten, dus mogen jullie ook er op los blijven fantaseren ...
Iemand al gedacht aan kernenergie ? [}:)] [:D] [?]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Een buitenaardse oplossing: elke wagon is uitgerust met een ionengenerator. Door middel van een regelbaar hoogspanningsveld over het rangeeremplacement worden de ionen meer of minder versneld, waardoor de wagon evenredig met de versnelde massa vertraagd... mijn intu?tie verteld me dat dat niet echt gaat werken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

[...]Iemand al gedacht aan kernenergie ? [}:)] [:D] [?]


kernenergie... dan toch wel kernfusie want zo'n koeltoren ook nog op je baan zetten...[;)]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

prulleman

Ik denk dat ik zou kiezen voor de aangedreven wagon. SB levert speciale aandrijvingen voor wagons. En vaak worden wagons in groepjes van drie of vier afgestoten. Ik denk dat je met een tiental "geisterwagons" al ver komt[8D] Al is het geen goedkope oplossing, het zal zeker werken.[:D]

Michiel

Over de totale lengte van elk opstelspoor is een harige draad gespannen dat, als een transportband, langzaam beweegt in de mee-richting. Rolt er een wagon van de heuvel, dan komt ie over de draad gereden. De assen strelen de draad en de wagon remt af, tot op de transportsnelheid van de draad, waarbij de wagon dan meegesleept wordt tot ze uitendelijk zachtjes buffert.

Mij lijkt dit een zeer doenbaar systeem, met 2 bedenkingen:
- het is vrij opzichtig
- het harige draad blijft niet lang harig.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Saraan
Mij lijkt dit een zeer doenbaar systeem, met 2 bedenkingen:
- het is vrij opzichtig
- het harige draad blijft niet lang harig.
- en je hebt kans op ontkoppelen bij het optrekken van de wagens.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

De ultrasone oplossing dan:
Het rangeeremplacement kan ultrasoon in trilling gebracht worden. Als een wagon de heuvel afrolt, dan kan de wagon afgeremd worden evenredig met de intensiteit van de ultrasone trilling die het ondergaat. De micro-trillingen hebben het effect alsof de wagon door een bak grind rijdt (overdreven).

Nog te testen: in welke mate hebben micro-trillingen invloed op de rolweerstand van de wagon?
Voordelen: onzichtbaar en onhoorbaar (per definitie!)
Nadelen: springende koppelingbeugels en...

katten en honden in huis hebben het niet meer!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Als de kat van huis is ... kan je het eens testen [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

prulleman

In plaats van een harige draad, magneetjes onder de bedding op een transportband. Die trekken de assen aan en nemen de wagon zo mee. Wel ingewikkeld en geen garantie op succes. Maar Ivo Schraepen paste dit systeem toe om zijn camions te laten rijden. (nog geen faller in die tijd). een spoor onder de weg en een loc +wagen met een (sterke) magneet. [8)]

Michiel

De gravitatie-oplossing:
Elk opstelspoor heeft een instelbare hellingsgraad. Rolt het wagonnetje te snel van de heuvel, dan breng je het spoor wat omhoog waardoor ie sneller snelheid verliest. Mogelijk is het piano-allure van het rangeeremplacement met zijn bewegende "toetsen" een afknapper.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stefan Appelmans

Geen twee wagons hebben hetzelfde gewicht en eigenschappen. Verschillende merken, verschillende wielen, versleten of niet, enz.
Als de helling niet te scherp is, gaan er wagons te snel naar beneden rijden en anderen blijven steken.
En als niets aan de wagons moet veranderd worden, zie ik maar een systeem om ze te "trekken" (op een eventueele te platte helling) en dus niet om ze te "remmen".(op een scherpe helling)...
Een systeem zoals de monorail "vlottende" treinen???
stefan.

Michiel

En hoe ga je ze "trekken", Stefan?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)