Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Rangeerheuvel afremmen

Gestart door Gerolf, 20 juli 2008, 21:03:10 PM

PeterC

In de DVD ?2005 Een jaar met Trix? wordt vluchtig een systeem van vertraging met een servo getoond.  Het is een systeem dat tegen ??n van de rails wordt gezet om zo de wagon te vertragen.  Hoe het systeem zelf werkt, laten ze niet zien, maar het remt wel de wagons af.  Ik zou anders dat deel uit de DVD kunnen halen, maar ik heb geen enkel programma dat *.vob bestanden kan omzetten naar .mpg bestanden?
Groetjes, Peter


MARKLINRIJDER

Zit inderdaad op de dvd.

Groetjes,

David

Gerolf

Ik verwacht vrijdag een zending met fijne en h??l fijne koperbuisjes, en enkele potentiometers als onderdelen voor het project... [^]

Hoe ze het "in het echt" doen? Vroeger uitsluitend met railschoenen, "sloffen" die door zeer ervaren spoormensen op de juiste plek werden neergelegd. Verderop langs het spoor stonden er opvangbakken. Ik overweeg om die in 't klein na te maken (niet functioneel).
Op de moderne rangeerheuvels worden computergestuurde dwangrails gebruikt.

Even terzijde: ik herinner me dat zo'n sloffen in model bestaan? Weet iemand uit het hoofd waar die te koop zijn? Ik heb niet veel zin (tijd) om er zelf te maken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Op perslucht remmmen! Jammer dat ik het niet meteen, eergisteren heb voorgesteld. Het idee wandelde door mijn gedacht om nozzles tussen de sporen te plaatsen die de wagons tot bescheiden snelheid blazen, met het gevoel dat het zou moeten werken, maar erg omslachtig in de bouw en vrij luidruchtig in gebruik. Ik ben benieuwd of je het werkend krijgt, Gerolf, maar mijn vertrouwen in je kunst en kunde hem je al zonder meer.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik moet toegeven dat ik aan perslucht heb gedacht om de afrollende wagens "tegenwind" te geven, maar die denkpiste heb ik verlaten. Vooral wegens het geluid en de nood aan een compressor of een enorme luchtvoorraadtank, ?n het lijkt me ook moeilijk te regelen.

Ik vermoedde wel dat er iemand die denkpiste zou opgaan als ik het hier of die hele fijne buisjes had [}:)]
Snelle reactie, trouwens!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Gerolf,

 
citaat:
Even terzijde: ik herinner me dat zo'n sloffen in model bestaan? Weet iemand uit het hoofd waar die te koop zijn? Ik heb niet veel zin (tijd) om er zelf te maken.


Bij Weinert oa. Ook in een setje met kleine dingen voor het spoor bij Faller zitten er ook (een paar)
Met vriendelijke groeten
Peter

Decapod

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Even terzijde: ik herinner me dat zo'n sloffen in model bestaan? Weet iemand uit het hoofd waar die te koop zijn? Ik heb niet veel zin (tijd) om er zelf te maken.



Klopt. Ik heb ooit een heel vooraadje van Roco gekocht. Gewoon in simpel grijs styreen. Je kan ze zelf nog verven. Ze 'pakken' zeer goed op code 83 waar ze met een beetje gewicht in de blokrichting net als de echte railschoenen een klein beetje meeschuiven vooraleer ze de wagon tot stilstand brengen.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

doomslu

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik verwacht vrijdag een zending met fijne en h??l fijne koperbuisjes, en enkele potentiometers als onderdelen voor het project... [^]

...
Een serie electromagneetjes onder het spoor, met oplopende en regelbare sterkte ? Maar dan moeten de wagentjes ook nog wat "ijzer" krijgen. [?]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Over de remschoenen: die van Weinert (art 3218) ogen het mooist. Die van Roco zien er niet slecht uit en zijn functioneel, maar dat laatste hoeft voor mij niet.
Ik heb Weinert een mailtje gestuurd. Bedankt voor de tip, Peter!

Luc en anderen: Magnetisch werken zag ik ook niet echt zitten, maar het kan waarschijnlijk wel:

Voor een statisch systeem met een geleidelijk rem-effect - zouden er tientallen (toch minstens vijf per spoor) behoorlijk krachtige elektromagneetjes nodig zijn, en natuurlijk "ijzerkernen" aan al de wagonnetjes.

Een mobiel magnetisch systeem (mee-rijdende magneten onder de rails) is in iedere geval origineel [8D]
Ik had er zelf niet aan gedacht, maar zo'n ondergronds meerijdende (elektro-)magneten moeten de rails volgen ?n vlot langs andere ondergrondse objecten, zoals wisselaandrijvingen en ontkoppelaars, kunnen passeren.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Die fijne koperbuisjes gaan natuurlijk dienen als onderdeel van een scharnier om lange fijn- en zachtharige bostelregels min of meer tegen de flenzen te draaien. De potmeter dient om de stand van de borstels aan te passen...

En zo brainstorm ik er weer een rondje op los... [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Je komt aardig dicht in de buurt van mijn idee, Michiel-Saraan [^]
Het eerdere verhaaltje van de golfbal die door gras wordt afgeremd ... [;)] Ik heb voor een dergelijke mechanische rem gekozen.
En die potmeters dienen inderdaad voor een zelfbouw "servo"-systeempje.

... maar brainstorm vooral verder, ook in andere richtingen!
Daar dient dit draadje voor: zoeken naar mogelijke oplossingen, die dan misschien door anderen uitgewerkt worden [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

adrievans

citaat:
Geplaatst door Saraan

Die fijne koperbuisjes gaan natuurlijk dienen als onderdeel van een scharnier om lange fijn- en zachtharige bostelregels min of meer tegen de flenzen te draaien. De potmeter dient om de stand van de borstels aan te passen...

En zo brainstorm ik er weer een rondje op los... [:D]


Of die haartjes komen door de buisjes naar boven en strijken tegen de wielassen aan.
Net zo`n systeempje als bij zijn secretaresse die opslag vraagt[:o)]
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door adrievans
Net zo`n systeempje als bij zijn secretaresse die opslag vraagt[:o)]
[:D] [:D] [:D] 't Is te vergelijken, ja [:D] [:D] [:D]
Ik ga inderdaad tegen de wielassen "kietelen". Een proefopstelling werkte in ieder geval.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Gezien we in elke richting mogen brainstormen, kom ik tot het ultieme systeem:
elk opstelspoor is een uitgedraaide, lineaire rotor, waarbij elke biels een gecamoufleerde mini-electromagneet is. Er wordt een draaistroomveld opgewekt met de snelheid waarmee de wagonnetjes dienen te rollen. Zolang er genoeg ijzer of staal in het wagonnetje zit, zal het door het magnetische veld gevangen worden, en langzaam meegenomen worden tot het zachtjes buffert.
Ik droom alvast stilletjes weg...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Dus ook "magnetisch vangen en meenemen".
Wat ik me afvraag (buiten de werkuren en materiaalkost): zo'n toch wel sterk magnetisch veld, hoe storend kan dit zijn voor andere objecten in de buurt?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw